Trods corona stiger antallet af udenlandske håndværkere i Nordjylland

Coronakrisen har ikke fået de udenlandske medarbejdere i de nordjyske bygge- og anlægsvirksomheder til at rejse hjem i stor stil. Faktisk var der flere udenlandske håndværkere i Nordjylland i første halvår af 2020 end i samme periode sidste år. Det viser en analyse fra Dansk Byggeri, der er lavet på baggrund af tal fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.

I første halvår af 2020 var der godt 1.000 fuldtidsansatte udenlandske medarbejdere i bygge- og anlægsbranchen i Nordjylland. Det er knap 200 flere end i samme periode sidste år. Mange virksomheder havde ellers frygtet, at coronasituationen i foråret ville få de udenlandske medarbejdere til at forlade de danske byggepladser i stor stil.

- Jeg er glad for, at mange virksomheder i Nordjylland har kunne holde på de udenlandske medarbejdere under coronakrisen. Der er stadig mange bygge- og anlægsvirksomheder, der kæmper med at tiltrække de rette medarbejdere, så vi har brug for de udenlandske håndværkere, hvis vi skal kunne følge med, siger formand for Dansk Byggeri Nordjylland Henrik Holm.

Det er fortsat især de polske håndværkere, der søger mod de nordjyske bygge- og anlægsvirksomheder. I første halvår af 2020 var 29 procent af de udenlandske medarbejdere fra Polen, mens 17 procent var fra Rumænien. Mange af de udenlandske medarbejdere i Nordjylland vælger at bosætte sig i Danmark.

- Sidste år havde næsten to ud af tre af de udenlandske medarbejdere bopæl i Danmark. Det er rigtig positivt, for det betyder, at de hurtigere lærer sproget og nemmere bliver integreret i virksomhederne og i samfundet. Samtidig bidrager de også økonomisk til det danske samfund, når de bor her fast, siger Henrik Holm, formand for Dansk Byggeri Nordjylland.

Formand for Dansk Byggeri Nordjylland, Henrik Holm, telefon 24 88 71 71
Pressemedarbejder Sarah Stendorf Meier, telefon 28 93 43 94