Alexandra Instituttet

Trivselsmålinger med smartphones er fremtiden

Del
Moods-appen, der bliver udviklet i forskningsprojektet HealthD360-projektet, blev præsenteret på OffDig 2021, der er Danmarks største konference om offentlig digitalisering. Viceskoleleder Frank Kejlberg fra Søndervangsskolen i Hammel og Karen Johanne Kortbek fra Alexandra Instituttet præsenterede udviklingen af appen, der er testet og designet i samarbejde med elever fra skolen. Formålet er at finde frem til, hvordan smartphones kan understøtte arbejdet med trivsel i folkeskolen.
Smartphones kan være et godt fremtidigt værktøj til at indsamle viden om trivsel i folkeskolen.
Smartphones kan være et godt fremtidigt værktøj til at indsamle viden om trivsel i folkeskolen.

Validt billede af trivsel

Karen Johanne Kortbek er Senior User Experience Specialist for app-udviklingen. Som brugerinddragelsesekspert har hun blandt andet forestået en række fysiske og online workshops med elever og lærere fra skoler i Hammel og Odder. Appen skal på basis af data fra børnenes hverdag hjælpe med til at opnå et mere kontinuerligt og validt billede af elevernes trivsel og bidrage til, at skolen kan opdage elever med stor mistrivsel og skolevægring tidligere.

Udviklingssamarbejdet med viceskoleleder Frank Kejlberg og skolens lærere og elever har givet uundværlig indsigt i, hvad der skal til for, at elever og lærere kan bruge appen som et aktivt dialogredskab. Det er målet, at appen kan indgå naturligt i det løbende trivselsarbejde og særligt i de enkelte klasser være værdifuldt for elever og lærere, fx gennem ‘klassetrivselssessioner’, hvor man kan se klassens humør, søvnkvalitet mv. og få en åben og løbende dialog om det.

Elevernes mulighed for at tage ejerskab af trivsel

Appen har en række funktioner, der opsamler data og retter fokus mod de perspektiver, som ligger i at anvende data fra børnenes hverdag til at understøtte trivselsarbejdet i skolen.

Både Karen Johanne Kortbek og Frank Kjeldberg pointerer vigtigheden af at skabe større ejerskab blandt eleverne, når der arbejdes med trivsel i skolen. Og her er brugen af smartphones ifølge eleverne selv et rigtig godt redskab for klassens snakke om trivsel.

Moods kan hjælpe med at se de ‘blinde vinkler’ og ved at supplere observationer med data,kan man opnå et mere konstant og validt billede af elevernes trivsel. Appen kan skabe større ejerskab hos eleverne, og det er muligt at se sammenhænge mellem data, på tværs af alder og køn og over tid.

Nogle af de indsamlede erfaringer fra elever viser, at det er sjovere, når dataindsamling og visualisering sker digitalt, og man kan skrive ting, man ikke tør sige. Derfor har det også været vigtigt at få eleverne med ind i både design og udvikling af appens funktioner.

Den kan vise refleksionen blandt eleverne og kan sætte fokus på trivsel, der hvor det betyder noget for eleverne. Den kan være med til at vise symptomer, som kan udløse reaktioner, så skolen kan opdage elever med stor mistrivsel og skolevægring tidligere.

Fremtidsperspektiver og udfordringer

På den lange bane er det ambitionen at anonymiserede data fra appen, evt. sammenholdt med andre datakilder, også vil kunne bidrage til at se større sundhedsrelevante sammenhænge. Et eksempel kunne være at se på, om der er særlige trivselsudfordringer for for tidligt fødte børn. Men generelt set er det især muligheden for tidlige forudsigelser om, hvornår den enkelte elev vil få det svært, der rummer store perspektiver, fordi alvorlig mistrivsel i skoleårene kan have alvorlige skadevirkninger langt hen i livet, siger Frank Kejlberg og Karen Johanne Kortbek.

Om appen Moods

Appen Moods udvikles som en del af forskningsprojektet HealthD360, der er støttet af Innovationsfonden. Appen designes primært til elever i 4.-7. klasse og er udviklet i samarbejde med elever, lærere og sundhedsplejersker på baggrund af workshops, spørgeskemaer og møder. Du kan læse mere om udviklingsarbejdet med eleverne i Hammel i denne blogpost.

---

Se opsummeringen i slides fra konferencen:

https://healthd360.dk/wp-content/uploads/2021/09/14.15_Trivselsmaalinger-med-smartphones-er-fremtiden_Kortbek-og-Kejlberg.pdf

Læs mere om forskningsprojektet HealthD360:

https://healthd360.dk/

Billeder

Smartphones kan være et godt fremtidigt værktøj til at indsamle viden om trivsel i folkeskolen.
Smartphones kan være et godt fremtidigt værktøj til at indsamle viden om trivsel i folkeskolen.
Download

Information om Alexandra Instituttet

Alexandra Instituttet
Alexandra Instituttet
Åbogade 34 · Rued Langgaards Vej 7
8200 Aarhus N · 2300 København S

+45 70 27 70 12https://alexandra.dk

100 eksperter under ét tag 

Alexandra Instituttet hjælper offentlige og private virksomheder med at anvende den nyeste it-forskning og -teknologi. Vores udgangspunkt er samfundsmæssige problemstillinger og behov for at omsætte den nyeste forskning til innovative løsninger. 

Hos os finder du stærke kompetencer inden for blandt andet visual computing, kunstig intelligens, IoT, cybersikkerhed, interaktionsdesign og smarte produkter. 

Vi arbejder i et tværfagligt miljø og er et hold af højtkvalificerede specialister, der hurtigt kan forstå din organisations og dine brugeres problemstillinger.

 
 

Følg pressemeddelelser fra Alexandra Instituttet

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Alexandra Instituttet

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye