Trivselsmålinger med smartphones er fremtiden
Validt billede af trivsel
Karen Johanne Kortbek er Senior User Experience Specialist for app-udviklingen. Som brugerinddragelsesekspert har hun blandt andet forestået en række fysiske og online workshops med elever og lærere fra skoler i Hammel og Odder. Appen skal på basis af data fra børnenes hverdag hjælpe med til at opnå et mere kontinuerligt og validt billede af elevernes trivsel og bidrage til, at skolen kan opdage elever med stor mistrivsel og skolevægring tidligere.
Udviklingssamarbejdet med viceskoleleder Frank Kejlberg og skolens lærere og elever har givet uundværlig indsigt i, hvad der skal til for, at elever og lærere kan bruge appen som et aktivt dialogredskab. Det er målet, at appen kan indgå naturligt i det løbende trivselsarbejde og særligt i de enkelte klasser være værdifuldt for elever og lærere, fx gennem ‘klassetrivselssessioner’, hvor man kan se klassens humør, søvnkvalitet mv. og få en åben og løbende dialog om det.
Elevernes mulighed for at tage ejerskab af trivsel
Appen har en række funktioner, der opsamler data og retter fokus mod de perspektiver, som ligger i at anvende data fra børnenes hverdag til at understøtte trivselsarbejdet i skolen.
Både Karen Johanne Kortbek og Frank Kjeldberg pointerer vigtigheden af at skabe større ejerskab blandt eleverne, når der arbejdes med trivsel i skolen. Og her er brugen af smartphones ifølge eleverne selv et rigtig godt redskab for klassens snakke om trivsel.
Moods kan hjælpe med at se de ‘blinde vinkler’ og ved at supplere observationer med data,kan man opnå et mere konstant og validt billede af elevernes trivsel. Appen kan skabe større ejerskab hos eleverne, og det er muligt at se sammenhænge mellem data, på tværs af alder og køn og over tid.
Nogle af de indsamlede erfaringer fra elever viser, at det er sjovere, når dataindsamling og visualisering sker digitalt, og man kan skrive ting, man ikke tør sige. Derfor har det også været vigtigt at få eleverne med ind i både design og udvikling af appens funktioner.
Den kan vise refleksionen blandt eleverne og kan sætte fokus på trivsel, der hvor det betyder noget for eleverne. Den kan være med til at vise symptomer, som kan udløse reaktioner, så skolen kan opdage elever med stor mistrivsel og skolevægring tidligere.
Fremtidsperspektiver og udfordringer
På den lange bane er det ambitionen at anonymiserede data fra appen, evt. sammenholdt med andre datakilder, også vil kunne bidrage til at se større sundhedsrelevante sammenhænge. Et eksempel kunne være at se på, om der er særlige trivselsudfordringer for for tidligt fødte børn. Men generelt set er det især muligheden for tidlige forudsigelser om, hvornår den enkelte elev vil få det svært, der rummer store perspektiver, fordi alvorlig mistrivsel i skoleårene kan have alvorlige skadevirkninger langt hen i livet, siger Frank Kejlberg og Karen Johanne Kortbek.
Om appen Moods
Appen Moods udvikles som en del af forskningsprojektet HealthD360, der er støttet af Innovationsfonden. Appen designes primært til elever i 4.-7. klasse og er udviklet i samarbejde med elever, lærere og sundhedsplejersker på baggrund af workshops, spørgeskemaer og møder. Du kan læse mere om udviklingsarbejdet med eleverne i Hammel i denne blogpost.
---
Se opsummeringen i slides fra konferencen:
Læs mere om forskningsprojektet HealthD360:
https://healthd360.dk/
Billeder
Information om Alexandra Instituttet
Åbogade 34 · Rued Langgaards Vej 7
8200 Aarhus N · 2300 København S
+45 70 27 70 12https://alexandra.dk
100 eksperter under ét tag
Alexandra Instituttet hjælper offentlige og private virksomheder med at anvende den nyeste it-forskning og -teknologi. Vores udgangspunkt er samfundsmæssige problemstillinger og behov for at omsætte den nyeste forskning til innovative løsninger.
Hos os finder du stærke kompetencer inden for blandt andet visual computing, kunstig intelligens, IoT, cybersikkerhed, interaktionsdesign og smarte produkter.
Vi arbejder i et tværfagligt miljø og er et hold af højtkvalificerede specialister, der hurtigt kan forstå din organisations og dine brugeres problemstillinger.
Følg pressemeddelelser fra Alexandra Instituttet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Alexandra Instituttet
GreenTec når længere med grønne greb18.4.2024 08:16:55 CEST | Pressemeddelelse
GreenTec A/S i Kolding har produceret maskiner til pleje og vedligeholdelse af grønne arealer i over 40 år. Nu er familiefirmaet midt i en større digital og bæredygtig omstilling og har bl.a. halveret udgifterne og sparet 70 ton CO2-udslip på deres transport om året.
AI og anonym headcount får mere ud af kvadratmeterprisen21.3.2024 10:47:22 CET | Pressemeddelelse
Danske Ubiqisense har skabt en intelligent sensor, der tæller mennesker anonymt, så f.eks. mødelokaler kan udnyttes bedre. Et forløb med Alexandra Instituttet har nu fordoblet præcisionen af Ubiqisense’ intelligente løsning.
Lise Bering er ny bestyrelsesforperson i Alexandra Instituttet20.3.2024 14:23:59 CET | Pressemeddelelse
Lise Bering, der er kommerciel direktør i Norlys Digital, er ny bestyrelsesforperson i Alexandra Instituttet. Hun afløser Steen Lynenskjold fra Terma, der efter eget valg forlader posten efter 15 år. Samtidig indtræder Hanna Svae som bestyrelsesmedlem.
Færre teknikere skal flyve verden rundt: AR-værktøj gør kunder mere selvhjulpne15.3.2024 10:17:58 CET | Pressemeddelelse
En ny prototype på et AR-værktøj hjælper Fibo Intercons kunder i hele verden med fejlsøgning på betonblandeanlæg. Virksomheden kan dermed undgå store omkostninger og reducere CO2-udledningen. Den nye prototype er resultatet af et MADE demonstrationsprojekt, som Industriens Fond står bag.
Alexandra Instituttet styrker ledelsen med to markante profiler28.2.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Morten Spanner Christiansen og Ronnie Siegumfeldt Andersen indtræder i Alexandras management og får ansvar for hhv. kommerciel aktivitet og HR. Med de nye profiler ønsker Alexandra at styrke danske virksomheders konkurrenceevne og imødekomme den stigende efterspørgsel efter digitale kompetencer.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum