Tre ud af fire betalinger med Dankort foregår nu kontaktløst

Vi har passeret en milepæl med kontaktløse betalinger med Dankort. Hele 75 % af alle betalinger med Dankort er nu kontaktløse. Det er en god nyhed for alle, bortset fra svindlerne.

Danskerne er verdensmestre i kontaktløse betalinger. Ingen andre steder er betalingsmetoden blevet taget så hurtigt i brug både af forretninger og forbrugere. Som følge heraf er andelen af kontaktløse betalinger steget med rekordfart.

At forbrugerne har taget de kontaktløse betalinger til sig i så stort et omfang vidner om, at forbrugerne oplever, at kontaktløse betalinger bidager til at gøre deres hverdag lidt nemmere.

Drastisk fald i misbrug med Dankort

En yderligere fordel ved de kontaktløse betalinger er, at de gør livet svære for svindlerne. Når vi betaler kontaktløst, så bliver det sværere for svindlerne at aflure PIN-koden, stjæle kortet og misbruge det efterfølgende.

At det svindelnummer er blevet sværere kan aflæses tydeligt i statistikkerne. I første halvår af 2019 lykkedes det blot de kriminelle at få et udbytte på i alt 8 mio. kr. ved misbrug af stjålne Dankort, mens det tilsvarende tal i samme periode sidste år lød på 17,4 mio. kr. Det er et imponerende fald på mere end 50 % på blot et år.

DK-2750 Ballerup

+45 44 68 44 68https://www.nets.eu/

BOKIS og Nets indgår ny aftale om Dankort og internationale betalingskort8.11.2019 10:15:00 CETPressemeddelelse

BOKIS og Nets har indgået en 5-årig aftale med Nets om fortsat udstedelse af Dankort. Det betyder, at kunder i BOKIS-institutterne fortsat vil kunne betale med Dankort, som de kender det i dag, og dermed gøre brug af den mest udbredte betalingsløsning herhjemme. Samtidig har parterne fornyet deres aftale om håndtering af betalinger med internationale betalingskort. ”Vi bakker op om Dankortet, som er danskernes foretrukne betalingsform. Det har vi gjort indtil nu, og det er aftalen et udtryk for, at vi fortsætter med”, siger direktør i BOKIS og Lokale Pengeinstitutter, Jan Kondrup. Søren Nicolaisen, der udgør den anden halvdel af direktionen af BOKIS og samtidig er direktør for Landsdækkende Banker er enig. ”Uden at løfte sløret for detaljerne, så synes vi, at vi har opnået en særdeles konkurrencedygtig aftale for de mindre og mellemstore pengeinstitutter”, siger han. Til sammen repræsenterer BOKIS-institutterne ca. 45 procent af det danske kortbetalingsmarked. Der er tale om Sydbank, S