Tre lovende virksomheder kæmper om at blive Årets Klimaiværksætter

Middelfart Sparekasse og Danske Iværksættere kan nu sætte navn på de tre virksomheder, der kandiderer til titlen som Årets Klimaiværksætter og en præmie på 250.000 kr.

Textile Change blev i 2002 kåret som den tredje vinder af KlimaBoost og har dermed båret titlen som "Årets klimaiværksætter" det forgangne år. Nu skal den næste vinder findes blandt tre finalister.

Tirsdag 29. august uddeler Middelfart Sparekasse for fjerde år en præmie på 250.000 kr. til den mest lovende grønne iværksætter herhjemme. I år er arbejdet med at finde egnede kandidater sket i samarbejde med foreningen Danske Iværksættere, og med flere end 90 kandidater har det været noget af et nåleøje for de tre finalister, der er valgt.

- De mange ansøgninger vidner om, at der er grøde i iværksættermiljøet, og rigtigt mange nye virksomheder tænker grønt. Både fordi det giver mening, og fordi der er store forretningsmæssige perspektiver i at være med at omstille vores samfund – hele verden – til grønnere fremtid, siger Bjarne Jacobsen ESG- og kommunikationsdirektør i Middelfart Sparekasse.

Hele verden er markedspladsen

Han fortæller, at de tre finalister har det til fælles, at de ud over en god idé også har en idé eller et produkt, der kan bruges over hele kloden.

- Der er også masser af gode, lokale initiativer, som fortjener stor ros og al mulig medvind. Men når vi giver et forholdsvis stort beløb til en ung virksomhed, så ser vi blandt andet på, hvilken påvirkning virksomheden kan have på den helt store skala. Der har vi i år tre finalister, som har hele verden som deres markedsplads, siger Bjarne Jacobsen.

De tre finalister er Soilsense, Visibuilt og Decameal. De ser ressourcer og muligheder, hvor andre ser udfordringer, og med løsninger baseret på forskning og idéudvikling kan de på forskellig vis til en markant CO2-reduktion ved simpelthen at omstille produktion og optimere ressourceudnyttelse.

Peter Kofler, formand for Danske Iværksættere, er begejstret over finalisterne – og den store talentmasse, som ansøgerfeltet også viste.

- Iværksætterne har på mange måder de løsninger, som etablerede spillere ikke tænker på. De nye virksomheder tør udfordre vanetænkning, og prisen fra Middelfart Sparekasse er et stort og vigtigt skulderklap. Der er mange flere virksomheder, som kan bruge noget lignende, og vi arbejder blandt andet med at få de gode idéer og kapital til at mødes. Det er nødvendigt, hvis vi skal nå de grønne mål, som er sat både nationalt og internationalt.

Taletid til en grøn pionér

I år er det ikke kun de nye og kommende stjerner, der skal fejres i Middelfart. Ud over at kåre Årets Klimaiværksætter har Middelfart Sparekasse og Danske Iværksættere inviteret Thomas Harttung, stifter af Aarstiderne, som hovedtaler.

Han tog i 1996 de første skridt til ”Aarstiderne” gennem foreningen ”Barritskov Grøntsagshave”. Kombinationen af økologiske fødevarer og abonnementssalg via internettet var lige så nyskabende som årets finalisters forretningsidéer.

- Den nye generation af grønne iværksættere har brug for nogle fyrtårne at spejle sig i, så de – når det er svært – husker, at det er muligt at kombinere idealisme og forretning. Det er Thomas Harttung et glimrende eksempel på, siger Peter Kofler.

Årets Klimaiværksætter kåres ved et arrangement i Middelfart Sparekasses hovedsæde tirsdag 29. august kl. 17. Alle er velkomne. Det er gratis at deltage; tilmelding er dog nødvendig via Middelfart Sparekasses hjemmeside. Med kåringen tirsdag aften er der så småt taget hul på det nationale klimafolkemøde i Middelfart, som finder sted fra 31. august til 2. september.

Finalisterne

• Visibuilt vil udvikle verdens første fermenterede bindemiddel, visiBIT, som kan nedbringe energiforbruget med 90% og CO2-udledningen med 90%. Ved at anvende et naturligt bindemiddel fremstillet ved fermentering, kan asfaltens sten bindes tæt sammen ved 25°C, fremstillet på affaldsprodukter, såsom savsmuld og andre andengenerations bioressourcer. Dette er et banebrydende skift i den klassiske tilgang til asfalt, samtidig med at produktionsmetoden er tilpasset eksisterende infrastruktur. Produktet vil konkurrere med det fossile bindemiddel bitumen på bæredygtighed, pris og vejmateriale-egenskaber.
  • Decameal har udviklet et proteintilskud lavet 100% af danske strandkrabber med en fremragende aminosyresammensætning, lavt CO2-aftryk og en gennemtænkt grøn forretningsmodel. I Danmark importerer vi over 1,7 millioner ton soja hvert eneste år for at opfylde fodersektorens enorme proteinbehov. Produktionen af de konventionelle importerede proteinkilder som soja og fiskemel er i sig selv skadeligt for både miljø og klima, men derudover anvender Danmark også over 80% af vores eget landbrugsareal i Danmark til dyrkning af dyrefoder. Decameal omdanner strandkrabber, som er et voksende problem i danske farvande, til en ressource, der kan erstatte CO2-tunge proteinkilder.
  • Soilsense har udviklet et komplet hardware- og software-system bestående af trådløse jord-fugt sensorer og en digital platform, der gør det let for landmænd at optimere deres vandforbrug og samtidig optimere deres udbytte. Systemet sender automatisk besked til landmanden hvis der er for tørt, eller der bliver vandet for meget, således at vandforbruget kan reduceres og udbyttet øges. Sensorløsningen kan reducere vandforbruget med 45%, hvilket er særligt interessant i egne, hvor vand er en knap ressource.

Soilsense har udviklet et system, der hjælper landmænd med at dosere vandingen af afgrøder optimalt, hvilket kan give en vandbesparelse på op til 45%.
Decameal forvandler den af fiskere uønskede strandkrabbe, som tager pladsen i havet fra fiskene, til en CO2-besparende proteinkilde til brug i fx dyrefoder. Her ses grundlæggerne og ejerne Leander Hessner og Happylan Natkunarajah.
Line Kloster Pedersen arbejder med at udvikle et CO2-besparende alternativ til bitumen i asfalt.