Sparekasse får ny afdelingsdirektør med dybe rødder i Kolding

37-årige Christian Michelsen har overtaget ansvaret som afdelingsdirektør i Middelfart Sparekasse i Kolding efter Jette Thoft Rosenberg, og han ser frem til at bygge videre på et stærkt fundament.

37-årige Christian Michelsen er ny afdelingsdirektør i Middelfart Sparekases afdeling på Buen 7 i Kolding. Pressefoto

Det var nærmest så klassisk, som det kunne blive.

Christian Michelsens mor og far var begge bankuddannede, så da han var knægt i Almind, var der én ting, han med sikkerhed ikke ville ende som – nemlig bankuddannet.

1. december 2023 blev han udpeget som afdelingsdirektør i Middelfart Sparekasse i Kolding, og han smiler skævt, når han tænker tilbage på, hvad han bestemt ikke skulle være.

- Jeg kommer ud af en sportsfamilie, og i mine helt unge år drømte jeg om en fremtid som professionel håndbold- eller fodboldspiller, men det rakte talentet dog ikke til. I stedet lurede jeg på en fremtid i IT-branchen, for finanssektoren var helt og aldeles udelukket dengang.

Stor erfaring

Interessen for finanssektoren og erhvervslivet blev stimuleret i forbindelse med studierne på handelsskolen, og som Christian Michelsen sagde til sig selv: En uddannelse som finanselev er jo aldrig spildt. Den er fin at have i rygsækken, og så er det en god blanding af teori og praksis.

- Netop vekselvirkningen i et job var vigtig for mig at finde, siger Christian Michelsen, som har en bedre halvdel, der også arbejder i finanssektoren.

Han har mere end 14 års erfaring fra den finansielle sektor, tilsat to og et halvt år som kreditchef i en stor grossistvirksomhed, og han ser frem til at sætte sit præg på Middelfart Sparekasse i Kolding.

Kan lide ansvaret

- Afdelingen gør det i forvejen rigtig godt, hvilket jeg gerne vil bygge videre på, og så håber jeg at kunne bruge min interesse for - og indsigt i - erhvervssegmentet i Kolding til at kunne udvikle på det potentiale, der eksisterer, siger Christian Michelsen, der nok altid har haft de ledelsesmæssige gener i sig.

Han var i hvert fald både anfører på håndbold- og fodboldbanen, og arbejdsmæssigt inspirerede en periode som tillidsrepræsentant i et pengeinstitut ham til at søge i retning af ledelsesansvar.

- Jeg kan lide at tage ansvar og stille mig forrest, når det er nødvendigt – og så har jeg en stor kærlighed for at arbejde med mennesker - både kolleger og kunder, hvor jeg er stærkt motiveret af, at vi i fællesskab får skabt nogle gode og holdbare finansielle løsninger, siger han.

Det er også motiverende at kunne påvirke udviklingen i en organisation, så jeg ser virkelig frem til arbejdet med stærke og kompetente kolleger i en by, jeg betragter som min hjemmebane.

En fantastisk modtagelse

Med en dreng på tre år og en datter på blot fire måneder erkender han, at timingen i forhold til et nyt job som afdelingsdirektør kunne være bedre, men omvendt har modtagelsen i Middelfart Sparekasse bekræftet ham i, at han har truffet det rigtige valg.

- Jeg har fået en fantastisk modtagelse, og man fornemmer fra første dag den helt specielle kultur, som hersker i Middelfart Sparekasse. Der er noget rart, blødt og rundt over miljøet, og alle har fokus på at spille hinanden gode, siger afdelingsdirektøren, som har overtaget jobbet efter Jette Thoft Rosenberg, der for nylig tiltrådte som direktør for hele Middelfart Sparekasse.