Topmøde i dag: Stress slider også folk ned

Psykisk nedslidning skal indgå i diskussion om tilbagetrækning

I dag tager statsminister Mette Frederiksen imod fagbevægelsen og Dansk Arbejdsgiverforening på Marienborg. Her skal de tale om, hvordan lønmodtagere, der risikerer at blive slidt ned af deres arbejde, kan sikres en værdig tilbagetrækning.

Socialrådgivernes formand håber, at parterne kommer en god løsning på problemet nærmere og understreger, at stress og psykisk nedslidning skal indgå i diskussionen på lige fod med fysisk nedslidning.

-          Der er virkelig hårdt brug for, at lønmodtagere kan trække sig tilbage fra arbejdsmarkedet, før de slider sig helt ned. Fysisk nedslidning fylder meget i debatten, men det er helt afgørende, at de også finder en løsning for lønmodtagere i psykisk belastende job, siger socialrådgivernes formand, Mads Bilstrup.

Socialrådgiverne er landets mest stressede faggruppe, og flere end hver femte socialrådgiver har inden for det seneste år været sygemeldt på grund af det psykiske arbejdsmiljø. Andre faggrupper er også hårdt ramt, og Ifølge Mads Bilstrup skal psykisk arbejdsmiljø indgå i debatten på lige fod med fysisk arbejdsmiljø.

-          Stress og psykisk nedslidning kan være lige så belastende og invaliderende som fysisk sygdom. Heldigvis trives mange socialrådgivere på deres arbejde, men jeg mener, at psykisk nedslidning skal ligestilles med fysisk nedslidning. Begge dele skal indgå i diskussionen, ellers løfter vi som samfund ikke vores ansvar over for de mange mennesker, der har brug for at trække sig tidligere tilbage på grund af psykisk belastning gennem mange år.

Journalist Bjarke Hartmeyer Christiansen: 26 27 99 14 / bhc@socialraadgiverne.dk.

Formand Mads Bilstrup: 40 73 94 41.