Topdanmark udbygger fokus på ansvarlige investeringer med ny chef

Forsikrings- og pensionsselskabet Topdanmark har ansat Andreas Stang som ny investeringschef for ansvarlige investeringer, ESG. Det sker som konsekvens af Topdanmarks fortsatte fokus på ansvarlighed og bæredygtighed.

Andreas Stang, 34 år, er pr. 1. september ny investeringschef for ESG i Topdanmark. Privatfoto.

Fokus på klima, miljø, sociale forhold og god selskabsledelse (ESG) er en integreret del af Topdanmarks strategi, når pengene fra pensionsopsparingerne og hensættelserne fra forsikringsaktiviteterne skal investeres.

Derfor har Topdanmark ansat Andreas Stang som investeringschef for ESG-området i Topdanmark. Andreas Stang kommer fra pensionsselskabet PFA, hvor han var chef for ESG. Andreas Stang er uddannet cand.merc.aef, og har i PFA og før det i Danske Bank arbejdet med ESG-området.

”Andreas er en dygtig og analytisk person, der har solid erfaring med at arbejde systematisk med bæredygtighed og ansvarlige investeringer hos nogle af landets største kapitalforvaltere, men som samtidig har lyst til at komme endnu mere ind i maskinrummet og være motoren i ESG-investeringsarbejdet i Topdanmark. Hans profil passer derfor perfekt ind i vores måde at forvalte ESG på,” siger Henrik Thornval, der er direktør i Topdanmark Kapitalforvaltning.

”Topdanmark vil gerne bidrage til et ansvarligt samfund og en bæredygtig udvikling. Det har vi valgt at gøre ved at integrere ESG-faktorer i selve investeringsbeslutningen og kun acceptere at investere i selskaber, der både er i en sund økonomisk udvikling og udviser en robust ESG-adfærd. Vi oplever en betydelig kundeinteresse for som pensionist at kunne undgå at skulle leve af penge, der er tjent på investeringer i selskaber, der ødelægger miljøet, udnytter medarbejderne groft og alt det andet, som afsløres af ESG- analyser,” uddyber han.

I Topdanmark styrker Andreas Stang, med sin betydelige erfaring inden for ESG-området, investeringsteamet i dette arbejde.

Ansvarlighed højt på dagsordenen

Andreas Stang har første dag i Topdanmark 1. september, og han ser frem til det nye kapitel. Udover at få ansvar for bæredygtighed og ansvarlighed i investeringerne generelt, skal Andreas Stang også indgå i investeringsteamet med særlig henblik på forvaltning af porteføljer med ESG-fokus.

”Hvis man for alvor vil ESG, så er det vigtigt, funktionen er placeret der, hvor man laver sine investeringer, og at man er konsekvent om at vælge de rigtige virksomheder, sektorer eller lande at investere i. Det har jeg fået en unik mulighed for at blive en del af i Topdanmark. Topdanmark har vist, at man er klar til at tænke bæredygtighed og ansvarlighed endnu bredere og mere systematisk ind i fx investeringsprocesserne. Det glæder jeg mig utrolig meget til at bidrage til med de kompetencer, jeg har opbygget på området,” siger Andreas Stang.

Ny og mere grøn pension

Topdanmarks nuværende fokus på ansvarlige investeringer udmønter sig blandt andet i massive fravalg af selskaber, der ikke lever op til en række eksklusionskriterier inden for fx miljø, etik og menneskerettigheder, og at alle investeringer screenes i forhold til fx FN Global Compact og målene i Paris-aftalen.

I februar 2020 lancerede Topdanmark Formålspension, hvor der i alle aktieinvesteringer er taget udvidede ESG-hensyn, fx investeres der slet ikke i fossile brændsler eller i råstofudvinding uden for de industrialiserede lande. Desuden bliver 20 pct. af opsparingen målrettet et selvvalgt formål, som fx den grønne omstilling. Topdanmark har et mål om at selskabet skal være CO2-neutralt i 2030 og at ca. 20 pct. af investeringerne i Topdanmark Livsforsikring samme år skal være grønne.

Læs mere om ESG og CSR i Topdanmark - se links:

Kommunikations- og pressepolitik:

Målet for Topdanmarks kommunikationspolitik er at udbrede kendskabet til - og vinde forståelse for - koncernens overordnede mål. Vi ønsker at være lettilgængelige, hurtige og effektive med information på forsikringsområdet.

For at kunne give det bedste svar og af hensyn til vores medarbejdere, ser vi gerne at der, så vidt det er muligt, er en svarfrist på minimum to dage. Vores åbenhed begrænses alene af konkurrencehensyn, hensyn til kunder og medarbejdere samt fondsbørsens oplysningspligter.

4 ud af 5 virksomheder er ikke forsikret mod cyberangreb17.9.2020 14:15:19 CESTPressemeddelelse

Mens regeringen i dag har sat gang i arbejdet med en ny national strategi for øget cybersikkerhed, viser nye tal, at de færreste danske virksomheder er forsikret mod hackerangreb. En ny fra opgørelse fra Danmarks næststørste forsikringsselskab Topdanmark viser, at blandt forsikringsselskabets over 50.000 erhvervskunder har mindre end hver femte virksomhed en cyberforsikring mod hackerangreb. Særligt de mindre virksomheder er udsat, vurderer IT-sikkerhedsekspert.

Ustabilt vejr får landmænd til at forsikre afgrøder27.8.2020 10:48:11 CESTPressemeddelelse

Våde vintre og ekstreme somre med tørkeperioder og voldsomme regnskyl bliver langt mere normalt fremover ifølge de nyeste klimaprognoser fra DMI. Udsving i vejret kan have alvorlige konsekvenser for høsten, og det får flere landmænd til at forsikre deres afgrøder. For landmand Lennart Johan Westh har beslutningen om at købe en afgrødeforsikring skabt tryghed og lyst til at anbefale dækningen til sine kollegaer.