Topdanmark tager vigtige skridt i Rødovre og Ørestaden

Topdanmarks ejendomsselskab kan nu snart begynde at bygge og udvikle på to store boligbyggerier i og omkring hovedstaden, der samlet skal være hjem for hundredvis af nye borgere.

Flemming Bæk Engelhardt (th.), adm. direktør i Topdanmark Ejendom, og Morten Baunsgaard, adm. direktør i V8 Construction, indgår aftale på corona-rigtig manér med medbragte gummihandsker. Foto: Topdanmark

Topdanmark Ejendom har indgået totalentrepriseaftale med V8 Construction om byggeriet af 173 lejeboliger i et nyt boligkvarter, Karrébyen, centralt i den københavnske forstad Rødovre samt 104 boliger i Ørestad Syd på Amager ved København.

Byggerierne har tidligere være annonceret, men nu er der altså en aftale om totalentreprise på plads, hvilket betyder, at opførelsen af boligerne nu er et skridt tættere på at kunne gå i gang.

”Vi er rigtig glade for, at vi nu har nået en milepæl på to af vores vigtigste aktuelle boligbyggerier, der udover at skulle danne en god og tryg ramme om tilværelsen for hundredvis familier også er en vigtig del af vores strategi om flere investeringer i lejeboliger. Efter coronakrisen tror vi, at lejeboligernes popularitet vil stige, da det er en fleksibel boligform. Samtidig er de med til at skabe et stabilt grundlag for kundernes langsigtede pensionsopsparinger,” siger Flemming Bæk Engelhardt, der er adm. direktør i Topdanmark Ejendom.

Han tilføjer, at der har været et godt samarbejde med hhv. Rødovre Kommune og Københavns kommune, senest har der været en smidig proces fra Københavns Kommunes side med at give byggetilladelsen til boligerne i Ørestad Syd.

Byggestart i 2021

Entreprenøren V8 Construction (V8C) lægger vægt på, at byggerierne I Ørestad Syd og i Rødovre begge bliver opført i god kvalitet, så der er noget for de kommende beboere at glæde sig til.

”I V8C er vi stolte af, at Topdanmarks ejendomsselskab betror os at varetage opførelsen af deres byggerier i totalentreprise. Samarbejdet med Topdanmark Ejendom, Agenda Property, rådgiverne Vilhelm Lauritzen Arkitekter og ingeniørrådgiver MOE har været og er utroligt positivt og konstruktivt, ” siger adm. direktør i V8 Construction Morten Baunsgaard.

Det er Agenda Property, som leder byggeriet, og her siger partner Christian Lentz:

"Vi er glade for, at vi sammen med Topdanmark har fundet to attraktive placeringer, som vi er overbeviste om også vil udvikle sig til gode investeringer. Vi har tidligere haft fornøjelsen af at arbejde sammen med Topdanmark, som vi kender som en særdeles kompetent samarbejdspartner, der har det langsigtede perspektiv for øje, når de investerer."

I byggeriet i Ørestad Syd sættes spaden i jorden til byggestart i løbet af første uge af 2021 med forventet indflytning i november 2022. Byggeriet i Rødovre går i gang i april 2021 og ventes at være klar til indflytning i løbet af februar 2023. Lige nu er nedrivningen af det nuværende erhvervsbyggeri ved rådhuset i gang i Rødovre, så der kan blive plads til de nye boliger samt 1-2 erhvervslejemål.

Fakta

• Byggerierne I Ørestad Syd og Rødovre er alle DGNB-guld-certificerede og lever derfor op til en række krav inden for bæredygtighed.
  • Boligerne i Rødovre bliver hovedsageligt lejligheder med 2-4 værelser, men der bliver også enkelte på 5-6 værelser foruden 1-2 erhvervslejemål. Byggeprojektet er på 16.200 m2, og den gennemsnitlige størrelse på boligerne bliver ca. 90 m2. Boligerne kommer til at ligge i det nuværende erhvervsområde ved Rådhuset, tæt på Rødovre centrum.
  • I Ørestad Syd er der i alt tale om ca. 8.500 m2 svarende til 104 boliger fordelt på rækkehus- og etageboliger beliggende på en karré mellem Else Alfelts Vej og Richard Mortensens Vej i området lige nord for kvarterets kommende hovedgade, Asger Jorns Alle.
  • Opskrivningen til begge boligbyggerier starter 6 mdr. før boligerne står færdige, og i Rødovre har der allerede ved annonceringen af byggeriet i foråret 2020 været borgere, der har været interesseret i at blive skrevet op.
  • Agenda Property leder byggeriet.
  • Arkitekt: Vilhelm Lauritzen Arkitekter, Ingeniørrådgiver: MOE.
  • Bruun & Hjejle har været advokat for Topdanmark ved køb af grund og indgåelse af totalentrepriseaftale.

Hver fjerde mindre virksomhed skal købe forsikringer 100% online hos Topdanmark18.6.2021 11:35:00 CEST | Pressemeddelelse

Topdanmark er blandt de første til at introducere et reelt onlinesalg af forsikringer til erhvervskunder. På selskabets hjemmeside kan virksomheder nu købe pakker med samtlige forsikringer, der er behov for, når man driver virksomhed, blandt andet arbejdsskade-, retshjælps- og ansvarsforsikring, og så er der mulighed for at tilkøbe fx cyberforsikring. ”Efter få klik har man en aktiv dækning, og vi regner med, at det bliver en gamechanger på erhvervsmarkedet. Det kan lyde banalt, at vi nu sælger online, men det har ikke været udbredt herhjemme, specielt ikke for erhvervskunder. Det skal og vil vi lave om på,” siger Monica Diaz, koncerndirektør for Landbrug & Erhverv i Topdanmark. ”Vi oplever, at mindre virksomheder hellere vil bruge tid på at drive deres forretning og betjene kunder fremfor administrative opgaver. Nu kan de købe forsikringer lige præcis på den tid af døgnet, der passer dem bedst,” siger hun. Handler på et åbenlyst behov I første omgang bejler Topdanmark til virksomheder