Tønder tænder for god bredbånd og mobildækning

Med det største areal blandt de sønderjyske kommuner er det vigtigt med en god mobildækning og mulighed for bredbånd. Og begge dele ligger godt i top for Tønder i DI’s undersøgelse af det lokale erhvervsklima. Til gengæld er kommunen i bund, når det gælder om at skaffe virksomhederne kvalificeret arbejdskraft.

Hvis du vil være sikker på en god mobildækning, så hold dig nord for grænsen til Tyskland på Tønderkanten. For her i kommunen er der god dækning, viser undersøgelsen DI Lokalt Erhvervsklima 2019. Kommunen ligger på eksempelvis en fjerdeplads blandt landets øvrige 92 kommuner, som undersøgelsen omfatter, når det gælder bredbåndsdækning – hvor stor en andel, der har adgang til minimum 100/30 Mbit/s download/upload.

- Det er afgørende for erhvervslivet at have gode, sikre, stabile og hurtige forbindelser. Erhvervsministeriet har lavet en undersøgelse, der viser, at en medarbejder i de mest digitale virksomheder leverer et større udbytte og produktivitet end i de mindst digitale virksomheder, så virksomhederne har gode grunde til at gå op i at have en god digital infrastruktur. Men det forudsætter gode muligheder for bredbånd og en god mobildækning, siger formand for DI Sønderjylland Hans Olling.

En topplacering er det også blevet til, når det gælder om at være åben for at lade private leverandører byde på kommunale opgaver. Her har Tønder holdt fast i sin placering i topti på en 9. plads.

Til gengæld er det gået markant ned ad bakke i virksomhedernes vurdering af kommunens evne til at sikre adgangen til kvalificerede medarbejdere. Det handler om virksomhedernes tilfredshed med kommunens indsats og jobcentrenes samarbejde med virksomhederne samt statistiske tal, der siger noget om adgangen til kvalificeret arbejdskraft. Her er kommunen røget ned på en absolut bundplacering på 93. plads.

- For virksomhederne er det her et område med næsthøjeste prioritet. Alt for mange virksomheder har måttet sige nej til ordrer, fordi de ganske enkelt ikke har haft nok medarbejdere til at stå for arbejdsopgaven. Og der er især stor mangel på faglærte medarbejdere. Virksomheder, politikere og medarbejderes skal selvfølgelig sammen sørge for, at arbejdsstyrken altid har de bedste kvalifikationer, så vi kan matche konkurrenterne i udlandet. Men vi kan ikke videreuddanne os ud af det faktum, at danskerne gennem de seneste godt 40 år har fået for få børn. Der er ganske enkelt færre i den arbejdsdygtige alder, siger Hans Olling.

Tønder ligger også lavt på kategorien ”Kommunens image”, hvor det i år blev til en 87. plads.

Kategorien beskriver kommunens placering på spørgsmål om tilfredshed med kommunens indsats for at fastholde og tiltrække nye borgere og nye virksomheder til kommunen samt på fire statistiske indikatorer, der viser, i hvor høj grad det lykkes at tiltrække nye borgere og virksomheder.

- Lige præcis på image har de tre af vores fire sønderjyske kommuner en stor udfordring. Og det er et utroligt vigtigt område at gøre noget ved. For er der noget, kommunerne skal leve af, så er det, at der hele tiden kommer nye virksomheder og også gerne borgere til området. Og at de bliver der. Ellers underminerer det kommunens fortsatte udvikling, siger Hans Olling.

FAKTA OM LOKALT ERHVERVSKLIMA 2019

• DI’s undersøgelse, Lokalt Erhvervsklima 2019, er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsklima. Det er 10. år i træk, at DI laver undersøgelsen.
  • 7.332 virksomheder inden for DI’s brancher, blandt andre produktion, transport, fødevarer, engroshandel, rådgivning og service, har svaret på undersøgelsen. Besvarelserne repræsenterer omkring 370.000 arbejdspladser, hvilket svarer til mere end 20 pct. af den private beskæftigelse.
  • Virksomhedsledernes bedømmelser vejer 2/3 af undersøgelsens resultat, mens den sidste tredjedel afgøres af statistiske faktorer som skat, grundskyldspromille, privat beskæftigelse, antal nystartede virksomheder og erhvervsfrekvens mv.
  • Resultaterne fra spørgeskemaerne og de statistiske indikatorer er opdelt i ni kategorier. De giver et billede af, hvor godt kommunerne klarer sig på forskellige områder – ud over det samlede resultat.
  • 93 ud af landets 98 kommuner er blevet bedømt. De fem mindre kommuner Samsø, Langeland, Ærø, Læsø og Fanø deltager ikke, da der ikke kan indhentes en tilstrækkelig mængde svar.

Yderligere oplysninger – kontakt konsulent Gordon Trier Holm, mail gth@di.dk, tlf: 2949 4606 eller chefkonsulent Lars Bøgeskov, mail: larb@di.dk, tlf: 2236 3138