Tønder rykker markant frem i erhvervsvenlighed

På fire markante kategorier går Tønder nu frem i DI’s Lokalt Erhvervsklima-undersøgelse. Og samlet set rykker kommunen 15 pladser frem til en 49.plads. Især på uddannelse og kommunal sagsbehandling går kommunen frem.

I vurderingen af samarbejdet mellem virksomheder og folkeskolerne samt generelt på uddannelsesområdet går det markant frem for Tønder ifølge årets undersøgelse DI’s Lokalt Erhvervsklima, hvor kommunen rykker 42 pladser op til en 22. plads. Og også når det gælder effektiv og kompetent sagsbehandling, går det markant frem for Tønder med en oprykning på 47 pladser til en 16. plads. Så endelig opnår kommunen en fremgang i undersøgelsen, hvor det ellers helt siden 2015 år for år er gået tilbage for kommunen.

- Det er en yderst flot fremgang, kommunen har præsteret. Og når den er så markant, gælder det om at følge trop. For selv om man er en kommune, der ligger uden for alfarvej, så ser vi landet over mange gode eksempler på, at det alligevel nytter at gøre sig så erhvervsvenlig som muligt, siger formand for DI Sønderjylland Hans Olling.

Han peger på vigtigheden af, at en kommune gør det godt på uddannelsesområdet.

- Det er vigtigt, at de fremtidige lokale medarbejdere får de rette uddannelsesmæssige kompetencer, som virksomhederne efterspørger. Det er bl.a. vigtigt, at fremtidens medarbejdere får de fornødne grundlæggende færdigheder som f.eks. at læse, skrive og regne i folkeskolen. Og her er det yderst positivt, at Tønder er godt med. Så skal vi blot være langt bedre til at lokke dem tilbage, selv om de søger andre steder hen i landet til en videregående uddannelse. Vi vil også gerne, at flere af dem vælger en erhvervsfaglig uddannelse. For dem mangler vi i dag, og vi kommer til i endnu højere grad at mangle dem i fremtiden, siger Hans Olling.

Kommunen er også gået frem i to andre kategorier: Arbejdskraft til en 59. plads og ”Skatter, afgifter og gebyrer til en 18. plads. Tønders fremgang er del af et samlet billede af en fremgang for de sønderjyske kommuner. Og når det gælder brugen af private leverandører, scorer Tønder endda en topti placering, som sidste år lå på en niende plads.

- Når man som kommune er åben for at lade private leverandører byde ind på kommunale opgaver, kan det være med til at sikre større effektivitet og højne kvaliteten, siger Hans Olling.

Ifølge undersøgelsen vurderer de lokale virksomheder, at kommunens evne til at overholde betalingsfrister også er blevet bedre. Kommunen er i den underkategori rykket 17 pladser op til en samme niende plads som i den overordnede kategori ”Brug af private leverandører”.

Til gengæld går det stadig ned ad bakke i virksomhedernes vurdering på kategorien ”Kommunens image”, hvor det i år blev til en 91. plads.

Kategorien beskriver kommunens placering på spørgsmål om tilfredshed med kommunens indsats for at fastholde og tiltrække nye borgere og nye virksomheder til kommunen samt på fire statistiske indikatorer, der viser, i hvor høj grad det lykkes at tiltrække nye borgere og virksomheder.

- Er der noget, kommunerne skal leve af, så er det, at der hele tiden kommer nye virksomheder og også gerne borgere til området. Og at de bliver der. Ellers underminerer det kommunens fortsatte udvikling, siger Hans Olling.

Fakta om Lokalt Erhvervsklima 2020

DI’s undersøgelse, Lokalt Erhvervsklima 2020, er Danmarks mest omfattende undersøgelse af kommunernes erhvervsklima. Det er 11. år i træk, at DI laver undersøgelsen.

7.616 virksomheder inden for DI’s brancher, blandt andre produktion, byggeri, transport, fødevarer, engroshandel, rådgivning og service, har svaret på undersøgelsen. Besvarelserne repræsenterer omkring 323.320 arbejdspladser, hvilket svarer til mere end 18 pct. af den private beskæftigelse.

Virksomhedsledernes bedømmelser vejer 2/3 af undersøgelsens resultat, mens den sidste tredjedel afgøres af statistiske faktorer som skat, grundskyldspromille, privat beskæftigelse, antal nystartede virksomheder og erhvervsfrekvens mv.

Resultaterne fra spørgeskemaerne og de statistiske indikatorer er opdelt i ni kategorier. De giver et billede af, hvor godt kommunerne klarer sig på forskellige områder – ud over det samlede resultat.

93 ud af landets 98 kommuner er blevet bedømt. De fem mindre kommuner Samsø, Langeland, Ærø, Læsø og Fanø deltager ikke, da der ikke kan indhentes en tilstrækkelig mængde svar.