Tønder er en af de kommuner, der udliciterer flest tekniske opgaver

Der er god økonomi i at lade private virksomheder stå for driften og vedligeholdelsen af de kommunale veje, parker og grønne områder. Det har Tønder Kommune for alvor taget til sig, her er 74 procent af de tekniske opgaver lagt ud til private, viser en undersøgelse fra Dansk Byggeri.

I Dansk Byggeri Sydjylland håber formand, Michael Mathiesen, at andre kommuner vil lade sig inspirere af Tønder, for der er meget stor forskel på, hvor meget de enkelte kommuner i regionen udliciterer.

Kommuner som Fanø, Kolding og Vejle gør det også godt og lader private virksomheder stå for omkring 60 procent af de tekniske opgaver, som også gælder snerydning og lignende. Mens man i bunden finder Fredericia og Haderslev, der har udliciteret omkring en tredjedel af opgaverne på det tekniske område.

- Det er ærgerligt, at nogle af vores kommuner stadig halter så langt bagefter. Både for kommunerne, der går glip af besparelser og vækst og for virksomhederne, der går glip af aktivitet og muligheden for at skabe flere private arbejdspladser, siger Michael Mathiesen.

Og der er mange penge at spare. Dansk Byggeris beregninger viser, at hvis alle sydjyske kommuner skruede op for deres udlicitering af de tekniske opgaver, så den kom op på niveau med de ti procent bedste kommuner i landet, vil de kunne finde besparelser på over 75 millioner kr. hvert år.

- Der er ikke noget at vente på. Tekniske opgaver kan nemt udliciteres, og pengene kunne være bedre brugt på eksempelvis klimaløsninger, bedre indeklima i folkeskolerne eller tiltrængte renoveringer af kommunernes mange bygninger. Der er ønsker nok, og det er jo trods alt skatteborgernes penge, som kommunalpolitikerne forvalter, siger formand for Dansk Byggeri Sydjylland, Michael Mathiesen.

Formand for Dansk Byggeri Sydjylland, Michael Mathiesen, mm@mmsvarde.dk, 22 49 65 60
Pressechef i Dansk Byggeri, Helen Jensen, hje@danskbyggeri.dk, 21 24 4702