DI - Dansk Byggeri

Tommel op fra Dansk Byggeri til kommuneaftale med plads til mere byggeri og anlæg

Dansk Byggeri er meget tilfreds med, at kommunerne til næste år får lov at hæve deres samlede anlægsbudget. Det er resultatet af økonomiaftalen mellem KL og regeringen, som kom på plads fredag eftermiddag.

Aftalen giver kommunerne mulighed for at bygge og renovere for i alt 21,6 mia. kr. næste år, og det er der behov for, mener Dansk Byggeri.

- Kommunerne har selv peget på, at de ønsker få hævet anlægsbudgettet til det niveau i 2021. Den nye aftale er ansvarlig og betyder, at kommunerne nu kan investere i for eksempel skoler, veje, klimasikring og energirenoveringer af offentlige bygninger. I bygge- og anlægsbranchen står virksomhederne på spring for at tage fat på opgaverne, siger erhvervspolitisk direktør Torben Liborius, Dansk Byggeri.

I flere år har kommunerne måttet holde igen på nødvendige anlægsinvesteringer på grund af det kommunale anlægsloft. Anlægsloftet blev i marts suspenderet året ud som følge af coronakrisen, og Dansk Byggeri har kæmpet for at få suspensionen forlænget til også at gælde næste år.

- Der er rigtig mange projekter, som ligger og venter. At regeringen og kommunerne er blevet enige om at øge anlægsinvesteringerne med 2,5 mia. kr. mere, end der var lagt op til i år, betyder, at projekterne nu kan blive realiseret. Det vil komme borgerne til gavn, men også gavne klimaet, da flere af projekterne vil betyde mere moderne og energivenlige offentlige bygninger. Endelig vil det betyde arbejdspladser i bygge- og anlægsvirksomhederne, som også vil smitte af på andre brancher og skabe aktivitet i lokalsamfundene, siger erhvervspolitisk direktør i Dansk Byggeri Torben Liborius.

Erhvervspolitisk direktør Torben Liborius, tli@danskbyggeri.dk, telefon 23 32 34 95

Pressechef Helen Jensen, hje@danskbyggeri.dk, telefon 21 24 47 02

Information om DI - Dansk Byggeri

DI - Dansk Byggeri
H.C. Andersens Boulevard 18

72 16 00 00http://Danskbyggeri.dk

Følg pressemeddelelser fra DI - Dansk Byggeri

Flere pressemeddelelser fra DI - Dansk Byggeri

Corona har ikke fået udenlandske håndværkere til at blive hjemme26.8.2020 09:00:00 CESTPressemeddelelse

Coronakrisen har ikke fået de udenlandske medarbejdere i bygge- og anlægsvirksomhederne til at rejse hjem i større antal. Efter en nedgang på godt 1.600 fra marts til april steg tallet hurtigt igen. Og i juni var antallet af udenlandske medarbejdere oppe på niveau med juni sidste år, viser en analyse fra Dansk Byggeri, der er lavet på baggrund af tal fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.