Tøj-eksport til Tyskland fordoblet på ti år

Tyskerne kan ikke få nok af dansk tøj. På bare ti år er eksporten fordoblet, og de danske virksomheder sælger nu tøj til Tyskland for 9 mia. kr., hvilket er det højeste niveau nogensinde. Det viser en ny opgørelse fra brancheorganisationen Dansk Mode & Textil, som ser gode muligheder for langvarig vækst.
Tyskerne er vilde med dansk tøj, og på bare 10 år er eksporten af tøj til Tyskland vokset til det dobbelte.

Danske modevirksomheder har succes syd for grænsen. Faktisk så stor succes at de tyske modebutikker og webshops sidste år købte dansk tøj for hele 9 mia. kr., hvilket er 14 % mere end i 2016. Det er det højeste niveau nogensinde i Tyskland, som er det klart største eksportmarked for dansk tøj.

”Dansk tøj stiger i popularitet år for år på det tyske marked. Det gælder, uanset om vi taler om dame-, herre- eller børnetøj, og på modemesserne i Berlin for et par uger siden var der rigtig mange danske modevirksomheder, der udstillede med stor succes,” siger Michael Hillmose, international chef i brancheorganisationen Dansk Mode & Textil.

Generelt er eksporten vital for de danske tøjvirksomheder. Næsten 65 % af branchens samlede omsætning på 45 mia. kr. bliver skabt på eksportmarkederne. Derfor har de danske modevirksomheder løbende udviklet deres kompetencer, så de er klar til at omfavne de muligheder, der findes i udlandet. Her har Tyskland været et klart fokusmarked.

”Når vi ser isoleret på Tyskland, har de danske virksomheder på bare ti år formået at fordoble eksporten. Det vidner med al tydelighed om, at virksomhederne har set mulighederne og investeret i en udvikling af det tyske marked. Det har båret frugt,” siger Michael Hillmose.

Sammenholdt med den generelle vareeksport, har eksporten af tøj udviklet sig i en langt højere tempo. I perioden 2007-2016 steg eksporten af tøj 76 %, mens den generelle vareeksport steg 14 %, og i 2017 var eksporten af tøj fordoblet i forhold til ti år tidligere.

Selvom tøjeksporten til Tyskland har udviklet sig i et hastigt tempo, forventer Dansk Mode & Textil, at der fortsat vil være vækst i salget af dansk tøj til Tyskland.

”Der er fortsat store muligheder. Flere virksomheder sælger i dag kun til en afgrænset del af det tyske marked, men i takt med deres succes får de blod på tanden. Således forventer 62 % af vores medlemmer en stigende omsætning i Tyskland i løbet af det kommende halvår. Derfor kan vi meget vel komme til at se, at eksporten vil stige støt i de kommende år, og der går ikke længe, før den overstiger 10 mia. kr. ,” siger Michael Hillmose.

Dansk Mode & Textil har foretaget undersøgelsen op til Copenhagen Fashion Week, som finder sted 30. januar til 2. februar. København danner i disse dage ramme om en række modeshows, events og messer, hvor pressefolk og indkøbere fra ind- og udland er med til at sætte spot på dansk mode.

Og det er en optimistisk branche, der mødes. Dansk Mode & Textils undersøgelse viser således, at modebranchen aldrig har været større målt på omsætning. De danske virksomheder sælger årligt tøj for 45 mia. kr., hvoraf næsten 29 mia. kr. kommer fra eksport. Det bringer også eksporten op på det højeste niveau nogensinde.

Vedhæftet:

Udvikling for den danske beklædningsbranche 2013 - 2017 samt de ti største eksportmarkeder. (pdf)
Udviklingen i eksporten af tøj 2008-2017 (jpg)
Udviklingen i samlet vareeksport i forhold til eksport af tøj, 2007-2016 (jpg)

Michael HillmoseInternational chef

Ansvarlig for Dansk Mode & Textils analyser. Michael er ligeledes ekspert i internationale forhold i mode- og tekstilbranchen, herunder eksport.

Tlf:97117294mhi@dmogt.dk

Download
Fra 2007-2016 steg eksporten af tøj til Tyskland voldsomt sammenlignet med den generelle vareeksport.
Download

Dansk Mode & Textil er brancheorganisationen for de danske mode-, tekstil- og livsstilsvirksomheder. Vores eksperter rådgiver dagligt mere end 800 virksomheder, og som branchens naturlige omdrejningspunkt varetager vi branchens interesser i relevante nationale og internationale forhold.

Hosebinderlauget optager tre nye bindebrødre – og åbner for kvinder13.6.2023 14:30:00 CEST | Pressemeddelelse

I år byder det legendariske midtjyske Hosebinderlaug tre nye bindebrødre velkommen. Lauget samler og ærer de mænd, der har gjort en forskel for landsdelens historiske tekstilindustri, og samles hvert år til en ceremoni fyldt med traditioner. Men traditionerne står for fald efter 71 år, for laugets styrelse foreslår, at kvinder fra 2024 kan optages som bindesøstre. Noget som aldrig er sket før.