Tobaksgigant undergraver højere priser på cigaretter – børn og unge betaler prisen

Tobaksfirmaet Philip Morris dumper prisen på cigaretter. Dybt forkasteligt, siger Jesper Fisker, administrerende direktør i Kræftens Bekæmpelse. Han frygter, at tobaksfirmaets priskrig vil få børn og unge til at ryge.

Tobaksgiganten Philip Morris sætter prisen på cigaretter ned ved at skære i sin egen fortjeneste, skriver Dansk Handelsblad. Det betyder i praksis, at den afgiftsstigning på 43 pct, der trådte i kraft 1. april i år, og som skulle forhindre børn og unge i at begynde at ryge, bliver undergravet. Med de nye afgifter skulle en pakke cigaretter nu i gennemsnit koste 55 kr., men Philip Morris' produkter kan stadig fås til langt mindre.

Skyr ingen midler

- Jeg har aldrig haft de store forventninger til tobaksindustriens moral, men nu står det lysende klart, at den ikke skyr nogen midler for at gøre nye kunder afhængige af sine kræftfremkaldende produkter,siger Jesper Fisker, administrerende direktør i Kræftens Bekæmpelse.

Ifølge Kræftens Bekæmpelse vidner Philip Morris taktik om, at prisen på tobak har stor betydning for forbruget:

- Endnu engang får vi bekræftet, at prisstigninger er et effektivt redskab til at få færre til at ryge. Ellers ville Philip Morris jo ikke gå til yderligheder for at fastholde salget af deres usunde produkter, siger Jesper Fisker.

Indfør mindstepriser

Som modtræk til tobaksindustriens underminering af sundheden foreslår Jesper Fisker, at man hæver afgifterne.

- Afgifterne skal stige på en måde, så man sikrer, at prisen på en pakke cigaretter i første omgang lander på mindst 55 kr., altså det prisleje, som regeringen og Folketinget sigtede mod, siger Jesper Fisker. Prisen på tobak skal ikke være børnevenlig, fastslår han.

Folketinget har vedtaget, at prisen på en pakke cigaretter skal stige til 60 kr. fra januar 2022. Kræftens Bekæmpelse ønsker, at prisen derefter stiger yderligere til mindst 90 kr., som i Norge.

Afgiftsstigningerne blev besluttet for at sikre, at færre børn og unge begynder at ryge. Rygning er skyld i hver femte kræfttilfælde, og medfører ca. 13.000 dødsfald årligt i Danmark.

Prisstigning kan halvere antallet af unge rygere

Sundhedsstyrelsen vurderer i rapporten ’Veje til et røgfrit ungeliv’ fra 2019, at andelen af unge, der ryger, vil halveres, hvis prisen på cigaretter stiger med 50 pct. Bland forældre, sundhedseksperter og en lang række organisationer var der derfor begejstring, da det politisk blev besluttet, at sætte prisen på cigaretter op.

Endnu er effekten af prishoppet ikke slået igennem, for butikkerne har opbygget et lager med tobak til gammel pris. Og med det nye trick fra tobaksindustrien kommer det ikke til at ændre sig i de kommende måneder.

- Philip Morris’ metoder betyder, at vi ikke kommer til at opleve det fald i andelen af unge rygere, som vi har set frem til. Hver anden ryger dør af tobakken. Jeg frygter derfor, at Philip Morris’ prispolitik vil koste liv, siger Jesper Fisker.

Kræftens Bekæmpelses pressetelefon: 35 25 74 00