To entreprenørvirksomheder er nomineret til Arbejdsmiljøprisen 2020

Særlige sikkerhedskurser til lærlinge og morgengymnastik i skurvognen. Det er grunden til, at to bygge- og anlægsvirksomheder i år er nomineret til Arbejdsmiljøprisen 2020. Entreprenørerne Einar Kornerup A/S og CG Jensen A/S arbejder begge aktivt for at forbedre deres arbejdsmiljø.

Hos CG Jensen A/S skal pulsen op, inden arbejdet begynder på byggepladsen, og hos Einar Kornerup A/S får lærlingene først værktøj mellem hænderne, når de kender alle sikkerhedsreglerne.

Netop derfor er de to medlemmer af Dansk Byggeri nomineret til Arbejdsmiljøprisen 2020. Arbejdsmiljøprisen uddeles hvert år i fire kategorier til forskellige virksomheder, der har gjort en aktiv indsats for at styrke deres arbejdsmiljø. Prisen gives på tværs af alle brancher.

De to entreprenørvirksomheder har begge udarbejdet nye initiativer, der på hver sin måde er med til at løfte arbejdsmiljøet i virksomhederne.

- Bygge- og anlægsbranchen er fyldt med virksomheder, der arbejder aktivt og strategisk for at sikre det gode arbejdsmiljø, og det er glædeligt, at vi her kan fejre to af virksomhederne, siger arbejdsmiljøchef Mette Møller Nielsen, Dansk Byggeri.

En god start for lærlinge
Som lærling hos Einar Kornerup A/S bliver man fra starten involveret i indsatsen for et bedre arbejdsmiljø. Virksomheden har en fast procedure, der skal sikre, at alle lærlinge får den nødvendige viden om arbejdsmiljø, så de får en god start på deres arbejdsliv. De skal vide, hvordan de både kan passe på sig selv og kollegaerne.

Initiativet hos Einar Kornerup A/S startede tilbage i 2014, og resultaterne taler for sig selv. Efter implementeringen af den nye procedure er det lykkedes for entreprenørvirksomheden at nedbringe antallet af lærlinge, der er involveret i en ulykke eller en nær-ved-ulykke. Lærlingene har hos Einar Kornerup A/S fået en bedre start på arbejdslivet, og det har i denne omgang givet virksomheden en nominering i kategorien Unge og Nyansattes Arbejdsmiljø.

Gymnastik til morgenkaffen
Hos CG Jensen A/S starter dagen i skurvognen ikke kun med morgenkaffe. Her er morgengymnastik blevet en del af hverdagen som en slags opvarmning, inden dagens arbejde skydes i gang. Opvarmningen skal ifølge initiativet føre til bedre velvære, mindre ømhed samt mere engagement og arbejdsglæde hos medarbejderne. Ved at sætte motion på skemaet inden arbejdet påbegyndes har CG Jensen A/S fået en nominering i kategorien Muskel- og Skeletbesvær.

Læs mere om Arbejdsmiljøprisen 2020 og se alle de nominerede virksomheder på www.arbejdsmiljøprisen.dk. Her kan du også tilmelde dig temadagen om Unge og Nyansattes Arbejdsmiljø og deltage ved uddelingen d. 21. april 2020.

Arbejdsmiljøchef Mette Møller Nielsen, telefon 22 45 47 72
Pressekonsulent i Dansk Byggeri Anette Sørensen, telefon 30 36 02 65

Investeringer i veje kan redde arbejdspladser og forbedre infrastrukturen29.5.2020 07:11:41 CESTPressemeddelelse

Statens og kommunernes investeringer i veje og broer er på fem år faldet med 29 procent, viser en ny analyse. Derfor er det ifølge Dansk Infrastruktur positivt, at kommunerne nu har mulighed for at fremrykke anlægsinvesteringer for 2,5 mia. kr. Det kan redde arbejdspladser under coronakrisen og samtidig forbedre infrastrukturen. Men der er brug for flere investeringer i årene fremover, lyder vurderingen.