DI - Dansk Byggeri

To bygge- og anlægsvirksomheder med i opløbet om Arbejdsmiljøprisen 2019

En aktiv indsats for at forebygge stress og ulykker ved at oplyse og tale mere om trivsel på arbejdspladsen. Og en ny måde at koordinere og holde møde på, der øger sikkerheden og mindsker antallet af arbejdsulykker. Det er bidragene fra hhv. Adserballe & Knudsen A/S og NCC Danmark, to medlemmer af Dansk Byggeri, der er nomineret til Arbejdsmiljøprisen 2019.

Arbejdsmiljøprisen uddeles hvert år til fire virksomheder, som har gjort noget særligt for at fremme arbejdsmiljøet inden for forskellige områder. I år er bliver der fokuseret på arbejdsulykker, det psykiske arbejdsmiljø, muskel- og skeletbesvær og på unge og nyansattes arbejdsmiljø.

Adserballe & Knudsen A/S er nomineret i kategorien Psykisk arbejdsmiljø og NCC Danmark i kategorien Muskel- og skeletbesvær.

- De nye tiltag og daglige arbejde for at skabe et bedre arbejdsmiljø er med til at placere bygge- og anlægsbranchen stærkt i feltet, når der er tale om godt arbejdsmiljø. Vi har brug for alle gode ideer fra både ledere og ansatte, der kan gavne arbejdsmiljøet og sikkerheden på arbejdspladserne, siger arbejdsmiljøchef Mette Møller Nielsen, Dansk Byggeri.

Kampen mod stress og ulykker

Initiativerne fra begge nominerede virksomheder tager kampen op mod to af arbejdsmiljøets værste fjender: stress og ulykker. Hos Adserballe & Knudsen A/S har man mindsket stressbelastningen hos den enkelte medarbejder ved at tale mere om trivsel på byggepladsen og udarbejde en ny håndbog.

Ét af tiltagene i håndbogen er at indføre en tidsramme for, hvornår man sender mails til hinanden for at sikre et balanceret arbejdsliv. Tiltagene har givet pote, og virksomhedens resultater har nu ført til, at Adserballe & Knudsen A/S er nomineret i kategorien Psykisk arbejdsmiljø.

Ny storskærm betyder færre arbejdsulykker

Hos NCC Danmark fik en medarbejder en god idé til en ny digital løsning, som skulle gribe arbejdsmiljøproblemer an på en ny måde. Det er en interaktiv storskærm, som bruges, når de forskellige faggrupper er samlet på byggepladsen til ugentlige planlægningsmøder. Skærmen har styrket samarbejdet mellem forskellige faggrupper og dermed sikkerhedskulturen på arbejdspladsen.

Resultaterne hos NCC taler for sig selv. Halvandet år efter det nye tiltag var der ikke sket nogen arbejdsulykker. Det gav NCC Danmark mod på at arbejde videre – og resulterede i en nominering i kategorien Muskel- og skeletbesvær.

Arbejdsmiljøprisen 2019 uddeles den 8. april i DGI Byen, Tietgensgade 65 i København.

Arbejdsmiljøchef Mette Møller Nielsen, mmn@danskbyggeri.dk, telefon 22 45 47 72
Pressechef Helen Jensen, hje@danskbyggeri.dk, telefon 21 24 47 02