Tjek listen: Er du klar til en cybersikker sommerferie?

Sommerferien står for døren, og der er mange af os, der ovenpå et år med udfordringer og indespærring, er bristefærdige efter at vende tilbage til et liv fyldt med frihed. Inden du dog tager dine nærmeste i hånden og stikker afsted, hvad end det er herhjemme eller i udlandet, så gennemgå dog først cybersikkerhedsfirmaet Bitdefenders tjekliste, så du kan få en cybersikker sommerferie.

Landet er genåbnet, og der kommer uge for uge flere destinationer til, som vi igen kan rejse til på sommerferie. Efter et meget langt år med nedlukninger og restriktioner, er de fleste af os nok klar til at smide tøjlerne og nyde livet for alvor.

Men sommerperioden er også tiden, hvor mange cyberkriminelle arbejder på overtid, netop fordi feriegæster ofte er mere løsslupne og mindre påpasselige, når det kommer til sådan noget som cybersikkerhed.

Derfor har Bitdefender sammensat en tjekliste, for at du kan forberede dig inden ferien og ved, hvad du skal være opmærksom på undervejs, så du kan fokusere på det, der trods alt er vigtigst – at leve livet.

Inden du tager på ferie

• Lav en backup af dine enheder - Med backups af telefon, tablet og bærbar, så er du langt bedre stillet i det tilfælde, at du skulle blive offer for et cyberangreb, da du vil være i stand til at gendanne din enhed, når du igen kommer hjem.
  • Hav stærke passwords og brug fler-faktor-godkendelse - Se dem som første og andet geled i sikringen af dine konti. Særligt fler-faktor-godkendelsen kan i mange tilfælde redde din konto fra at blive overtaget, i det tilfælde en cyber-kriminel får afluret dit brugernavn og password.
  • Tank op på data og brug det som din primære internetadgang - Sidste sommer gav mange teleselskaber deres kunder en masse fri data. Det samme gør sig ikke nødvendigvis gældende denne sommer, så sørg for få tanket godt op, og brug så vidt muligt kun den data som din adgang til internettet.
  • Opdater dine enheder, og installer en sikkerhedsløsning på dem - Så er de mindre sårbare overfor angreb.
  • Installer en VPN - Bruger du en VPN, et Virtuelt Privat Netværk, når du surfer på nettet, især på fremmede netværk i Danmark og udlandet, så står du stærkere. VPN’er krypterer nemlig din forbindelse og gør det dermed langt sværere for cyberkriminelle at aflure dine aktiviteter. Mange VPN-udbydere tilbyder i øvrigt gratis prøveperioder.
  • Slå den funktion fra, der automatisk forbinder din enhed til wifi-netværk - Så hopper din enhed ikke af sig selv på et usikkert netværk, bare fordi det er åbent.
  • Sluk for din bluetooth-forbindelsen - Er din bluetooth-forbindelse slået til, så kan en hacker potentielt tilgå din enhed igennem den. Derfor er det vigtigt at have den slukket, når ikke den er i brug.

Når du er på ferie

• Lad være med at skilte med, at du er på ferie - Er dine sociale medier offentligt tilgængelige og poster du et billede fra en sydlig sandstrand, så fortæller du alle og enhver, at du i hvert fald ikke er hjemme. Så vent med at slå feriebilleder op, eller sørg for, at de kun kan ses af dine nærmeste.
  • Undersøg wifi-netværket, før du kobler dig på det - Både i ind- og udland udgør fremmede wifi-netværk en meget stor risiko for din cybersikkerhed; selv hvis du skal bruge en kode for at logge på. Det er et kendt trick for cyberkriminelle, at de sætter et falsk wifi-netværk op, der ser ud, som det tilhører hotellet, cafeen, campingpladsen, eller hvor du nu måtte befinde dig. Nogle gange bruger de åbne netværk, andre gange har de ligesom dig fået udleveret passwordet til det legitime netværk, som de så også sætter på deres lyssky netværk, for ikke at vække opsigt. Spørg personalet på stedet om både netværkets specifikke navn og kode, men vær opmærksom på, at dette ikke på nogen måde gør netværket sikkert.
  • Undgå online transaktioner og shopping - Du bør aldrig indtaste dine betalingsoplysninger på et fremmed netværk. Er det blevet kompromitteret af en hacker, så bliver alt det, du taster ind, opfanget af vedkommende. Og der er næppe noget værre tidspunkt at få lukket sit kort, fordi der er mistænkelige transaktioner, end når du er på ferie.
  • Klik ikke på links, du ikke har tillid til - Især ikke hvis du surfer på hjemmesider i udlandet, hvor det kan være svært at se, om en side er falsk eller legitim.
  • Det evigt gyldige tip - Hvis noget lyder for godt til at være sandt, så er det som regel også tilfældet. Derfor, hvis du får fantastiske tilbud i din indbakke eller som SMS på ting, måltider eller aktiviteter til din ferie, skal du være ekstra opmærksom.