44% af danske iPhone-ejere bruger ikke antivirus

Cybersikkerhedsfirmaet Bitdefenders seneste undersøgelse blandt danske respondenter, viser, at 44% af iPhone-brugere ikke har installeret nogen sikkerhedsløsning. “At iPhones ikke behøver beskyttelse, er desværre en meget farlig myte,” fortæller Bitdefenders ekspert.

I Bitdefenders seneste undersøgelse blev 800 danskere spurgt ind til deres digitale adfærd. Blandt undersøgelsens iPhone-ejere, svarede 44% at de ikke har installeret noget antivirus-program, hvilket praktisk talt efterlader deres telefon åben for angreb, forklarer Bogdan Botezatu, sikkerhedsekspert hos Bitdefender:

“En sikkerhedsløsning som antivirus er i dag et must, hvis du vil beskytte dine digitale enheder mod cyberangreb. Nogle tror desværre, at den sikkerhed, som enhederne kommer med, er nok til at beskytte dem. Men det er ikke tilfældet, da de cyberkriminelle hele tiden udvikler deres metoder, hvorfor dedikerede sikkerhedsprogrammer, der konstant bliver opdateret til at følge med udviklingen, er nødvendige.

Myten om den sikre iPhone

Apple har været virkelige gode til at slå på tromme om, at iOS er sikrere end Android. Årsagen til det er, at iOS er bygget op som en sikrere platform, der er sværere at angribe. Men det betyder ikke, at telefonerne er usårlige, fortæller Botezatu:

“iPhones er ikke immune over for angreb. Faktisk har vi set flere og flere vellykkede angreb de seneste år. Det er sandsynligvis, fordi brugbare metoder til at angribe iPhones med, kan indbringe ufattelige summer på det mørke net. Netop fordi der eksisterer en myte om, at iPhones er sikre, som betyder, at folk ikke bruger sikkerhedsløsninger på deres telefoner og derfor er mere sårbare i tilfælde af succesfulde angreb.”

Sådan beskytter du din iPhone

Botezatu kommer her med en række råd til, hvordan du sikrer din iPhone mod cyberangreb:

• Hold iOS opdateret til hver en tid.
  • Brug en sikkerhedsløsning, der er lavet til iOS.
  • Brug to-faktor-godkendelse, så du er den eneste, der kan logge ind på din Apple-konto – også selvom andre måtte få fingre i dit kodeord. Sørg for at gøre det samme på de e-mailadresser du har tilknyttet din konto.
  • Brug dit Apple ID til at logge ind på apps og hjemmesider.
  • Klik ikke på links og pop-up-beskeder, du ikke har tillid til.