Tjek A/S

Tilbudsavisen erstattes

Andelen af danskere der udelukkende anvender tilbudsaviser på en digital platform er stigende. På ét år fra 2019 til 2020 er dette steget med 30,9 % blandt danskerne. Samtidig er andelen af danskerne, der udelukkende læser tilbudsaviser på tryk faldet med 5,4 %. Det viser en undersøgelse foretaget af Kantar Gallup på vegne af Tjek.

Den trykte tilbudsavis i modvind

De seneste dage har Netto meldt ud, at de eksperimenterer med at droppe den trykte tilbudsavis som en test, Coop har nævnt, at man bør forbyde de trykte tilbudsaviser ved lov, og Lidl har meldt ud, at den trykte tilbudsavis er droppet i Hovedstaden, med flere områder på vej. Samtidig siger over halvdelen af danskerne aktivt “Nej Tak” til trykte tilbudsaviser.

Skiftet væk fra den trykte tilbudsavis er en markedstrend, som har eksisteret i årevis. Vi ser eksempler på flere kæder, der dropper eller reducerer den trykte tilbudsavis til fordel for digitale løsninger”, udtaler Morten Bo, medstifter & CEO af Tjek, der står bag en af DK’s mest populære apps, eTilbudsavis.

Den digitale tilbudsavis i medvind

Flere kæder satser hårdt på den digitale tilbudsavis, som stiger kraftigt ifølge undersøgelsen fra Kantar Gallup. Elgiganten er én af de kæder, der for et par år siden afskaffede den ugentlige, trykte tilbudsavis:

Vores rejse mod en total udfasning af den trykte tilbudsavis har været år undervejs, og det har krævet meget forberedelse. Sammen med bl.a. eTilbudsavis og vores egen platform kan vi nu komme ud til størstedelen af danskerne med den digitale tilbudsavis, og den er endda mere effektiv, sparer miljøet for en masse papir, og giver mulighed for skarpere tilbud, da de kan opdateres i realtid”, udtaler Jimmi Frederiksen, CMO, Elgiganten.

Tjek står bag eTilbudsavis og Mattilbud (Norge), som er nogle af Nordens mest populære apps til at tjekke ugens tilbudsaviser og tilbud. Med over 545.000 ugentlige søgninger og 60.000.000 sidevisninger om ugen, er de en essentiel del af dagligdagen for over 1.100.000 mennesker hver måned.

Elgiganten er Danmarks førende varehuskæde indenfor mærkevareprodukter i hjemmeelektronik og hårde hvidevarer. Elgiganten blev etableret i Danmark i 1996 og har i dag over 2.300 medarbejdere fordelt på 40 varehuse landet over samt en af landets største internetbutikker på Elgiganten.dk.

Kilder

Morten Bo, medstifter & CEO, Tjek