Tilbud til ledige: Tag uddannelse på FOAs område til 110 procent af dagpengesatsen

Er du ledig og interesseret i en uddannelse – og samtidig få op mod 21.000 kroner månedligt for det? Så er uddannelsen som social- og sundhedshjælper eller uddannelsen til serviceassistent måske en mulighed.

Det peger FOA i hvert fald på. De to uddannelser er med i det nye beskæftigelsesforlig, som honorerer ledige på uddannelse med 110 procent af dagpengesatsen. Initiativet er sat i værk som følge af corona-krisen, og skal imødegå en stærkt stigende ledighed og samtidig rekruttere til områder, der bliver brug for i fremtiden.

”Egentlig burde langt flere uddannelser være på listen, for eksempel uddannelsen til social- og sundhedsassistent, men midlerne til formålet er begrænsede. Og for FOA er det vigtigt, at også uddannelser med fokus på det offentlige arbejdsmarked er at finde på den nye positivliste i forliget. Så i FOA er vi tilfredse,” siger forbundssekretær Helena Mikkelsen fra FOA.

Hun lægger vægt på, at uddannelsen til social- og sundhedshjælper er et område med lav ledighed, og det giver store muligheder for et fast job.

”Og uddannelsen til serviceassistent er i den grad en uddannelse til fremtiden efter det nye og forstærkede fokus på hygiejne her under coronakrisen,” siger Helena Mikkelsen.

Hun lægger også vægt på, at voksenelev-ordningen nu styrkes og mulighederne for jobrotation bliver forlænget, selvom forliget ikke er endt så ambitiøst, som FOA havde håbet på.

”Danmark er hårdt ramt af corona-krisen og mere end 50.000 er blevet ledige. Men investeringer i fremtiden, som uddannelse og efteruddannelse jo er, er det rigtige svar på krisen. Og vi må gerne gå endnu videre af den investerings-vej,” mener Helena Mikkelsen.

Det nye forlig indebærer, at ledige på flere erhvervsuddannelser kan få 110 procent af dagpengesatsen. Det svarer for de fleste til cirka 20.990 kroner om måneden. Samlet set afsætter Folketinget 730 millioner kroner til indsatsen.