Tilbagegang på ingeniøruddannelserne koster dyrt

En samlet tilbagegang i optaget til ingeniøruddannelserne, vil ikke bringe Danmark i mål med at løse ingeniørmanglen eller sikre den grønne omstilling

Færre unge end sidste år er i år er kommet ind på ingeniøruddannelserne, og derfor er der ikke udsigt til Danmark kan imødekomme erhvervslivets store efterspørgsel på ingeniører. Det mener formanden for Ingeniørforeningen, IDA Thomas Damkjær Petersen på baggrund af årets tal fra Den Koordinerede Tilmelding. Han frygter desuden, at det kan være et tilbageslag for den grønne omstilling.

”Det er er ærgerligt, at færre unge er kommet ind på ingeniøruddannelserne, for der bliver i den grad brug for dem. Beregninger fra den teknologiske alliance Engineer the Future slår fast, at der kommer til at mangle 10.000 STEM-kandidater i 2025, og heraf vil der mangle 6.500 civil- og diplomingeniører,” siger han.

En lille fremgang for civilingeniører og it-uddannelserne hjælper ikke meget, når der er stor tilbagegang for diplomingeniørerne, mener IDAs formand der gerne havde set fremgang på alle STEM-uddannelserne

”Derfor er det ærgerligt, hvis mange unge med de rette kvalifikationer ikke er blevet optaget på ingeniøruddannelserne, it-uddannelserne eller de naturvidenskabelige uddannelser. Det er dårligt købmandskab, hvis de mødes af en lukket dør. Her burde vi indrette systemet, så det rent faktisk kunne betale sig for uddannelsesinstitutionerne at optage flere unge,” siger Thomas Damkjær Petersen.