Tilbage efter sommerferien - sådan får du medarbejderne godt i gang
De danske arbejdspladser har det seneste år erstattet fysiske møder med Teams, Zoom, Google Meet og Skype. Digitaliseringen har været en øjenåbner for hjemmearbejdets muligheder og givet medarbejderne stor fleksibelt. Men det sociale med kollegerne, den faglige udvikling og sågar kantinen gør, at stadig flere igen ønsker at skifte spisebordet ud med hæve-sænke-bordet. Efter sommerferien vil mange for alvor vende tilbage til en mere normal hverdag.
”En ny indretning og en blid start kan være værktøjerne til få medarbejder godt tilbage på pinden”, siger Jannick Nytoft, adm. direktør i EjendomDanmark.
Nye arbejdszoner
Passer kontorindretningen til den nye hverdag? Det kan virksomhederne med fordel overveje. For med de mange onlinemøder - som sandsynligvis er kommet for at blive - vil der blandt andet være behov for flere små ringerum på kontorerne. Men der vil også være brug for rammer, der lægger op til at pleje det sociale samvær med kollegaen, som har været savnet og efterspurgt under corona. Derfor er det ikke givet, at virksomheder vil nedskalere på pladsen til medarbejderne, selvom flere i fremtiden formodentlig vil arbejde hjemmefra et par dage om ugen, mener Jannick Nytoft.
”Coronakrisen kræver nye måder at tænke og indrette sig på. Flere steder vil der være behov for større afstand og mere luft på arbejdspladsen - og måske også helt nye arbejdszoner.”
Tæret på kræfterne
Som virksomhedsleder bør man også overveje, om et par ugers sommerferie har været nok til at lade medarbejdernes batterier op. For mange har coronakrisen tæret på kræfterne, understreger Louise Luxhøi, der er erhvervspsykologisk rådgiver og driver konsulentvirksomheden Innovate Your Mindset.
Hun giver lederne følgende tre råd til at hjælpe medarbejderne blidt i gang:
Den personlige samtale: Tag en uformel samtale med medarbejderne om, hvordan de har haft det under krisen, og hvordan de har det lige nu. Det er vigtigt, at du som leder spotter og supporterer de medarbejdere, som ikke har det så godt - det er statistisk set temmelig mange.
Eget tempo: Inviter medarbejderne til at komme ind på kontoret i eget tempo. En hel arbejdsuge i virksomheden kan virke uoverskuelig. Er en medarbejder tilbøjelig til fortsat at blive hjemme, så spørg vedkommende, hvad der skal til for at komme ind på kontoret. Måske noget så simpelt som arbejdsro.
Genskab fællesskabet: Mange har mistet fornemmelsen af tilhørsforhold til både arbejdspladsen og kollegaerne. Sæt tid af til sociale arrangementer, hvor kollegaerne bliver rystet sammen og lad dem genfinde glæden ved fællesskabet.
Kontakter
Jannick NytoftAdm. direktør
Tlf:27112073jny@ejd.dkStine Rud SkovKommunikationskonsulent
Tlf:50512885sts@ejd.dkInformation om EjendomDanmark
EjendomDanmark er erhvervsorganisationen for ejere, udlejere og administratorer af fast ejendom i Danmark. Organisationen repræsenterer ca. 85% af det professionelle ejendomsmarked med over 100.000 medarbejdere og en omsætning på knap 100 mia. kroner. Medlemmerne er blandt andre pensionskasser, ejendomsselskaber, ejendomsadministratorer, grundejerforeninger, forsikringsselskaber og pengeinstitutter, fonde, advokater, ejendomsmæglere samt entreprenører, arkitekter og ingeniører.
Følg pressemeddelelser fra EjendomDanmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra EjendomDanmark
Bredt branchesamarbejde udmønter sig nu i en opdateret standardlejekontrakt for erhverv og helt nye ESG-klausuler16.4.2024 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Med afsæt i et stærkt samarbejde kan EjendomDanmark nu lancere en opdatering af standarderhvervslejekontrakten med tilhørende ESG-klausuler.
EjendomDanmark: Tre pejlemærker til fremtidens boligpolitik8.4.2024 11:45:31 CEST | Pressemeddelelse
EjendomDanmark kommer med et boligpolitisk udspil med tre pejlemærker til regeringen, som de kan tage med i deres kommende udspil. Ambitionen fra EjendomDanmark er at gøre fremtidens boligmarked endnu attraktivt og mangfoldigt.
Kritik af skæve ejendomsvurderinger sætter streg under behov for løsninger4.4.2024 13:22:46 CEST | Pressemeddelelse
Ombudsmanden er i dag kommet med en kritik af Vurderingsstyrelsen, som kunne have gjort mere for forebygge de skæve vurderinger af ejerboliger. EjendomDanmark mener, at det understreger behovet for at finde løsninger – for der har også været udfordringer på erhvervsområdet.
Digital platform om bæredygtighed i ejendomsbranchen er nu åben13.3.2024 07:30:00 CET | Pressemeddelelse
Nu lancerer EjendomDanmark, der er den samlende organisation for ejendomsbranchen, en digital platform, der skal hjælpe ejendomsbranchen med den bæredygtige omstilling. Målet er at give ejendomsbranchen nødvendig viden og relevante værktøjer til den bæredygtige omstilling.
EjendomDanmark ser frem til implementeringen af nyt bygningsdirektiv12.3.2024 15:47:55 CET | Pressemeddelelse
Europa-Parlamentet har netop vedtaget et nyt bygningsdirektiv, som sætter ambitiøse mål for fremtidens energiudledninger for alle europæiske bygninger. Direktivet er et skridt i retning mod en mere energieffektiv bygningsmasse. EjendomDanmark ser frem til at bidrage aktivt til den danske implementering.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum