Til kamp mod madspild

Årets første Tænksomme Tirsdag handler om madspild. Aktivist Fabian Vennekilde fortæller om sin kamp mod det store spild af ressourcer, når han besøger Næstved Bibliotek tirsdag den 28. januar kl. 19.00-21.00.
Fabian Vennekilde lever af det, andre smider ud

I Danmark smider vi årligt 700 ton spiselig mad ud. Det svarer til 47 kilo per indbygger. På verdensplan er madspildet 1,3 milliarder ton, hvilket svarer til mad til tre milliarder mennesker i et år! Fuldtidsskralder og aktivist Fabian Vennekilde har sat sig for at bekæmpe dette enorme problem.

Fra bøfrestaurant til losseplads
Fabian Vennekilde er uddannet kok, men i januar sidste år sagde han op på den bøfrestaurant, hvor han arbejdede som souschef. Det daglige arbejde med at stege bøffer til kunderne gav pludselig ikke længere mening for den klimainteresserede Fabian.

I dag har han viet sit liv til kampen mod madspild, og han skaffer sit levebrød ved bogstaveligt talt at grave sig gennem andres skrald. På det seneste er han også begyndt at skralde non-food og har blandt andet sat fokus på hvor meget brugbart tøj, sko, legetøj og andre forbrugsvarer, der bliver smidt ud. Resultaterne af sine ”skraldemissioner” poster han på sin Facebook-konto, hvor han også prøver at råbe politikere og virksomheder op.

Deltag i en inspirerende debataften og hør om Fabians kamp mod madspild, hans metoder og hvad der driver ham. Arrangementet er en del af bibliotekets tema om FN’s verdensmål, hvor vi i øjeblikket især har fokus på verdensmål nr. 2: Stop Sult.

Tænksomme Tirsdage
Tænksomme Tirsdage er en række af debatmøder om aktuelle tendenser i samfundet. Der sættes fokus på etik, moral, magt, ansvar og det gode samfund, når en oplægsholder sætter gang i debatten.

Arrangementet finder sted tirsdag den 28. januar kl. 19.00-21.00 på Næstved Bibliotek. Det er gratis at deltage. Billetter bestilles på www.naesbib.dk

Bibliotekar Jesper Christensen, Næstved Bibliotek og Borgerservice, tlf. 5588 4158, mail jechr@naestved.dk

Fabian Vennekilde lever af det, andre smider ud