DjøfDjøf

Tidsskriftet Samfundsøkonomen bliver gratis for alle

En skattekiste af aktuel viden og samfundsøkonomisk forskning bliver nu tilgængelig for alle, når tidsskriftet Samfundsøkonomen fra i dag bliver udgivet i Open Access.

Djøfs velestimerede tidsskrift Samfundsøkonomen bliver nu gjort gratis for alle. Fra 28. marts 2019 bliver tidsskriftet udgivet digitalt i Open Access.

- Når Samfundsøkonomen bliver gratis for alle, håber vi, at tidsskriftets aktuelle og samfundsrelevante viden kommer ud til langt flere – og vil bidrage til at kvaliteten af samfundsdebatten bliver hævet. Artiklerne skrives og redigeres af landets førende forskere og iagttagere. Med Open Access bliver både nye temanumre og hele skattekisten af numre tilbage til 1997 nu tilgængelige for alle, siger Tomas Therkildsen, adm. direktør i Djøf.

Mette Wier, ansvarshavende redaktør, tilføjer:

- I redaktionen er vi meget tilfredse med, at Samfundsøkonomen bliver tilgængelig for alle. Der er behov for at få forskningsbaseret viden og debat i spil i samfundet, så flest muligt kan få gavn af det. Open Access er en måde at nå ud til endnu flere læsere, så artiklerne kan blive læst og brugt.

4 årlige temanumre

Tidsskriftet udkommer som temanumre 4 gange årligt og beskæftiger sig bredt med samfundsforhold og henvender sig til alle med interesse for analyser af aktuelle politiske emner.

Første gratis nummer i 2019 handler om Verdensmålene, og herefter følger temaer om forskningens vilkår, Trumps Amerika og parlamentsvalg i Europa. I 2018 satte tidsskriftet fokus på kriminalitet, 1968 og årene derefter, kommunal udligning, og fremtidens socialpolitik.

Samfundsøkonomen Online stiller over 1000 artikler, fra og med Årgang 1997 til d.d., gratis til rådighed.

Alle artikler er fagfællebedømt.

Læs Samfundsøkonomen i Open Access her: https://www.djoef-forlag.dk/openaccess/samf/

Redaktion

Samfundsøkonomen redigeres af:

• Ansvarshavende redaktør – Institutdirektør, Mette Wier, Danmarks Tekniske Universitet
  • Adjunkt Ph.d., Lasse Folke Henriksen, Copenhagen Business School
  • Chefanalytiker, cand. polit., Mie Dalskov, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
  • Forskningschef, cand. scient. adm., Anders Hede, TrygFonden
  • Professor emeritus Niels Kærgaard, Københavns Universitet
  • Afdelingsleder, cand.polit., Lisbeth Pedersen, Det Nationale Forskningscenter for velfærd
  • Afdelingsdirektør, cand. polit., Niels Ploug, Danmarks Statistik
  • Professor, cand. scient.pol., Anders Wivel, Københavns Universitet

Yderligere oplysninger

Yderligere oplysninger kan fås ved henvendelse til redaktør Mette Wier, tlf. 45 25 44 33 eller adm. direktør i Djøf, Tomas Therkildsen, tlf. 20 42 80 23.