Tandprotetikeren ApS

Ti år med vellignende tænder

Tandprotetikeren i Køge fejrer ti års jubilæum. Klinikken, der har et bredt samarbejde med lokale tandlæger, uddanner mange nye tandteknikere og er med i et nyt internationalt udviklingsprojekt.
Søren Peter Winther Hansen blev uddannet klinisk tandtekniker fra Aarhus Universitet i 2004. Foto: PR.

Det er præcis ti år siden, Søren Peter Winther Hansen gjorde det muligt for køgenserne at få naturtro proteser, da han som kun 27-årig åbnede sin egen klinik på Blegdammen 20. Han startede på bar bund, alene og uden kundekartotek, men efter han i 2009 åbnede Tandlægehuset sammen med tandlægerne Vigsø og Bindslev på Bjerggade 7, er der i dag 13 ansatte på klinikken. I 2013 overtog Søren Peter Winther Hansen desuden Tandprotetikerens klinikker i Ringsted og Haslev fra sine forældre og indgik partnerskab med to kolleger, der står for den daglige drift i de to byer. De 3 klinikker beskæftiger tilsammen 24 ansatte.

Lokalt samarbejde
I årenes løb har Søren Peter Winther Hansen opbygget et bredt samarbejde med tandlæger i hele lokalområdet. De henviser patienter til ham, og han tager af og til ud på de lokale klinikker for at arbejde sammen med tandlægerne. – Der skal ikke herske nogen tvivl om, at jeg er utrolig glad for samarbejdet i Tandlægehuset på Bjerggade samt for den store berøringsflade med hele områdets tandlæger. Det lokale samarbejde er meget velfungerende og i stadig positiv udvikling. Når de koncentrerer sig om deres specialer, og jeg koncentrerer mig om mit, får patienterne den mest optimale behandling, fortæller den kliniske tandtekniker.

En rede for tandteknikere
Klinikken i Køge har i tidens løb udklækket en hel del nye tandteknikere. Fire elever er kontinuerligt tilknyttet, og hvert halve år bliver en ny færdig. Søren Peter Winther Hansen befinder sig godt i rollen som læremester og mentor og er også faglig konsulent på Tandprotetikerens nye interne efteruddannelse, der begynder her i august.
– Jeg kan godt lide at have med unge mennesker at gøre. Jeg kan lide at lære fra mig, og ved at uddanne de unge er jeg med til at sikre fremtiden. Jo flere elever vi uddanner, jo mere sikrer vi os, at faget består, siger tandteknikeren, der interesserer sig meget for, hvordan faget vil se ud i de kommende år.

Digitalisering af tandprotesen
Avancerede 3D-scannere og -printere kommer sandsynligvis til at spille en stor rolle i udformningen af fremtidens tandproteser. Den fremtid skal Søren Peter Winther Hansen være med til at påvirke, da Tandprotetikeren i Køge netop er blevet udvalgt som testklinik i et internationalt projekt om digitalisering af tandproteser. Ved hjælp af den nyeste digitale teknologi skal Søren Peter Winther Hansen undersøge, hvordan man kan føre faget ind i den digitale tidsalder og derigennem optimere det tandtekniske arbejde. – I løbet af det næste halve års tid vil nogle af mine patienter være blandt de første i verden, der bliver tilbudt at få lavet proteser digitalt. Det er rigtig spændende at være med til at flytte faget i en ny retning, og jeg er stolt over at være udvalgt som faglig konsulent og at klinikken er blevet testklinik på projektet, siger Søren Peter Winther Hansen.

Søren Peter Winther Hansen
Indehaver af Tandprotetikeren, Køge Aps.
soeren.peter.winther@tpt.dk

Billeder

Download
Søren Peter Winther Hansens forældre har som kliniske tandteknikere drevet klinikker i Ringsted og Haslev i over 40 år. For 4½ år siden overtog han begge klinikker. Foto: PR.
Download

Information om Tandprotetikeren ApS

Tandprotetikeren ApS
Filosofgangen 23, Postboks 1195