Textile Change er Årets Klimaiværksætter 2022

Blandt seks finalister er Textile Change med base i Vejle kåret som Årets Klimaiværksætter 2022 under Klimafolkemødet i Middelfart. Virksomheden vandt en kvart mio. kr. til den fortsatte udvikling af forretningsidéen.

Anders Reimer og Emma Hostrup flankeret af sparekassedirektør Martin Baltser, der overrakte checken på 250.000 kr. til Textile Change.

Hvert år bliver der kørt 92 mio. tons tekstilaffald til deponi og forbrænding, og under én procent af vores kasserede tøj bliver genbrugt. Det har vejlensiske Textile Change sat sig for at gøre noget ved, og den forretningsidé gav dem fredag titlen ”Årets Klimaiværksætter 2022” – og en check på 250.000 kr.

Textile Change og fem andre iværksættervirksomheder kæmpede om titlen ved arrangementet KlimaBoost, der blev holdt i Middelfart Sparekasses hovedsæde, som er placeret midt i det areal i Middelfart, der huser det nationale klimafolkemøde i disse dage. Middelfart Sparekasse og de regionale erhvervshuse står bag den landsdækkende konkurrence.

En højteknologisk vinder

Ved hjælp af nye teknologier, som er så unikke, at der arbejdes på at patentbeskytte dem, kan Textile Change affarve tøj og dernæst skille polyester- og bomuldsfibre fra hinanden for at genbruge dem til nyt tøj af lige så høj kvalitet som nye materialer.

Emma Hostrup og Anders Reimer repræsenterede virksomheden i Middelfart, og selv om dommerpanelet var lidt skeptisk over tidsplanen frem mod et fulskala-anlæg, var forklaringen så god og idéen så stærk, at de løb med sejren.

- Vi vil tage os tid til at sikre, at det både kvalitetsmæssigt og indtjeningsmæssigt er forsvarligt, før vi laver et fuldskala-anlæg, lød forklaringen fra Emma Hostrup på spørgsmålet fra dommerpanelet til tidsplanen.

Det svar var så godt, at den ene af fire dommere, Tine Thygesen, efter endt votering kunne fortælle, hvorfor valget faldt på Textile Change.

- Vi har valgt en vinder, som gør noget godt for naturen og forbruget – og har et kæmpe potentiale på verdensplan, sagde hun om vinderne.

Få sekunder senere stod Emma Hostrup og Anders Reimer med en check på 250.000 i hænderne, da Martin Baltser, adm. direktør i Middelfart Sparekasse og medlem af dommerpanelet, havde givet den videre.

- Vi håber, at dette bidrag fra Middelfart Sparekasse kan hjælpe jer på vej mod målet – og måske lidt hurtigere, sagde Martin Baltser, som tidligere havde rost virksomheden for en forretningsmodel, hvor de både tjener penge på at aftage tekstilaffald og dernæst sælge de to materialer cellulose pulp og polyester pellets til forarbejdning til ny beklædning.

Præmien skubber projektet fremad

Med en kvart mio. kr. på vej ind på kontoen, kan Emma Hostrup, Anders Reimer og kollegerne i Textile Change sætte skub i virksomhedens udvikling.

- Vi er meget glade. Både for titlen som Årets Klimaiværksætter og præmien på 250.000 kr. Med de penge kan vi få tegnet vores demonstrationsanlæg færdigt. Når det står klar, kan vi håndtere 4.500 tons tekstilaffald årligt, hvilket er første skridt på vejen mod vores fuldskala-anlæg, som skal kunne håndtere 100.000 tons tekstilaffald årligt, fortæller Emma Hostrup.

Det var tredje gang, at Middelfart Sparekasse og de regionale erhvervshuse kårede Årets Klimaiværksætter. Nordjyske Lyras og fynske Mewalii er de første to vindere af konkurrencen.

Fakta - KlimaBoost og finalisterne

• Under navnet KlimaBoost kårer Middelfart Sparekasse og de regionale erhvervshuse Årets Klimaiværksætter. Vinderen får 250.000 kr. af Middelfart Sparekasse til at udvikle virksomheden. Erhvervshusene finder kandidater til konkurrencen over hele landet.
  • Årets finalister var
    • NorFalk (Midtjylland) udvikler og producerer sæbe, kosmetik og vaskemidler af bæredygtige ingredienser, surfaktanter.
    • Textile Change (Sydjylland) separerer tekstiler baseret på blandingsfibre med henblik på genbrug.
    • FuelVision (Sjælland) har udviklet en app, som kan hjælpe piloter med at spare op til 14 procent brændstof ved at flyve mere brændstoføkonomisk
    • Dots.Recycling (Nordjylland) genbruger brugte tennisbolde, enten som padelbolde, filtpuder til stole eller granulat og filt til brug i bl.a. skoproduktion
    • Meat Tomorrow (Hovedstaden) producerer kultiveret kød ud fra stamceller
    • ARIS Robotics (Fyn) har udviklet en robot, som kan affaldssortere ved hjælp af kunstig intelligens.

Peter Sørensen er ny rådgiver i Middelfart Sparekasse i Aarhus8.9.2022 13:59:21 CEST | Pressemeddelelse

Navne: Middelfart Sparekasse har budt velkommen til en erfaren herre i afdelingen i Aarhus. Det er 54-årige Peter Sørensen, som har arbejdet i finanssektoren, siden han startede som elev i det daværende Unibank i Skanderborg 1991. Senest har han arbejdet seks år som rådgiver i Nykredit, men nu er det altså Middelfart Sparekasses kunder, som kan få gavn af Peter Sørensens mange års erfaring. - Det bedste ved jobbet som rådgiver er, at tale med kunderne. Det giver mig en glæde, hvis jeg kan hjælpe dem med deres planer, ønsker og drømme. Jeg har valgt Middelfart Sparekasse, fordi jeg har hørt så meget godt om stedet fra tidligere kolleger, som nu arbejder i Middelfart Sparekasse. Derudover synes jeg også, at det er spændende at komme til et sted, som er en mindre enhed. Det har jeg ikke prøvet før, siger Peter Sørensen. Han bor sammen med sin hustru Heidi i Skanderborg, hvor han er født og opvokset. Sammen har de to voksne børn, som er flyttet hjemmefra. Der er dog stadig både hund og kat

Lene Størup er ny rådgiver i Middelfart Sparekasse i Odense8.9.2022 13:55:40 CEST | Pressemeddelelse

Navne: Middelfart Sparekasse har budt velkommen til en ny rådgiver i afdelingen i Odense. Det er 52-årige Lene Størup, som kommer fra en tilsvarende stilling i Sparekassen Sjælland Fyn – ligeledes i Odense. Hun har arbejdet i finanssektoren i 32 år, heraf de seneste 20 år i Sparekassen Sjælland Fyn, men nu er det altså kunderne i Middelfart Sparekasse i Odense, som kan få glæde af Lene Størups mange års erfaring. Hun får for fremtiden sin daglige gang i afdelingen på Dalumvej, hvor hun skal arbejde med privatkunder. - Det bedste ved mit arbejde er kontakten med kunderne. Som rådgiver følger man folk igennem livets forskellige faser, og det er meget givende at hjælpe dem med at få opfyldt deres økonomiske drømme. Jeg har valgt Middelfart Sparekasse, fordi jeg har hørt meget godt om sparekassen gennem tidligere kolleger og venner. Især har jeg hørt meget godt om Odense-afdelingen, hvor jeg skal være. Så det glæder jeg mig meget til, siger Lene Størup. Hun stammer fra Nordjylland, men har