Teater Solaris 1

Teater Solaris præsenterer TÅRNET

En ny højaktuel forestilling premierer snart hos Teater Solaris. Forestillingen skal kaste et nyt lys over #Metoo-debatten; og forhåbentlig bringe en ny forståelse af sagens kerne.

Gennem det seneste år har Teater Solaris arbejdet på højtryk med at planlægge en ny forestilling skabt af den prisvindende instruktør Sananda Solaris.

TÅRNET, hedder forestillingen, og den skal bringe nyt lys på den omdiskuterede #Metoo-debat, når den premierer til sommer. Her stilles der nemlig skarpt på den mandlige krænker, og hvorfor han begår overgreb.

“Det er essentielt, at vi kigger laget dybere i #Metoo-sagen. Det der sker nu, hvor overgreb kommer op til overfladen, er enormt vigtigt, men herfra bliver vi nødt til at forholde os til, hvorfor krænkere begår overgreb. Ellers kommer vi jo aldrig derhen, hvor vi kan stoppe det,” forklarer teaterchef, Mark Ludvig Henriksen.

I Tårnet møder vi en mand, der har begået voldsomme krænkelser, og gennem forestillingen følger vi ham på sin rejse mod at forstå, hvorfor han begår dem. Den rejse er svær at se, men meget nødvendig at få belyst for at komme problemet til livs. Det mener de hos Teater Solaris.

"Jeg har i flere år mødt mange mænd, som godt ved, de handler forkert. De har en dyb længsel efter at forløses og komme ud af det. Det minder om et et alkohol-misbrug. Og det er måske nøjagtigt, hvad det er. Et misbrug for at dulme en smerte skabt af skam og vrede,” udtaler Sananda Solaris.

“Derfor nytter det ikke noget, at vi bare er vrede. Vi må også lytte. Måske ligger kvindernes svigt her; at vi ikke formår at se andet end os selv og vores egen smerte. Det oplever jeg selv. Derfor ønsker vi at skabe det rum, hvor mænd kan tale om #MeToo,” fortsætter Sananda Solaris.

TÅRNET premierer på Sonnerupgaard Gods i Hvalsø i juli, hvorefter den turnerer videre på de Københavnske kulturhuse, Kulturhuset Indre By, UNION og Krudttønden.

Et rum for deling og ny forståelse

TÅRNET er den tredje og sidste forestilling i Teater Solaris’ STEDBØRNSTRILOGIEN, og med forestillingen afsluttes den rejse, som blev startet med forestillingen, BRØNDEN, i 2015 og efterfølgeren, CELLEN, i 2017.

Trilogien udformer sig som det, Teater Solaris kalder for deleteater. Her er deling og samtale en integreret del af teaterrummet, og efter hver forestilling går holdet bag forestillingen i en åben dialog med publikum.

Deleteateret skal ikke blot skabe samtale og debat, men det skal derimod være det rum, hvor vi kan skabe ny forståelse, forløsning, og forandring; selv i en så polariserende sag som #Metoo-debatten.

Bag forestillingen er holdet

Dramatiker & instruktør - Sananda Solaris

Komponist - Henrik Marstal

Scenograf - Jakob Pihl Fossing & Sananda Solaris

Producent og teaterchef - Mark Ludvig Henriksen

Produktionsleder - Henrik Völcker

Udviklingsleder - Sarah Diallo Bregnhardt

Lysdesign og teknik - Sananda Solaris & Henrik Völcker

Medvirkende på scenen

Jakob Svarre Juhl

Forestillingen realiseres med støtte fra

Statens Kunstfond

Øernes Kunstfond

Region Hovedstaden

Lejre Kommune

Spar Nord Bank

Vestergaard Company A/S

SuperBrugsen, Hvalsø

Sonnerupgaard Gods

Information om Teater Solaris 1

Teater Solaris 1
Tølløsevej 64
4330 Hvalsø

Fra den smukke natur i Lejre Kommune, leverer Teater Solaris kunst på internationalt niveau til hele verden. Med udgangspunkt i FN’s 17 verdensmål vil Teater Solaris lave teater, der belyser, hvad der forhindrer os i at nå målene for bæredygtig udvikling på globalt plan. Teatret dykker ned i vores samfunds og kulturs tabuiserede emner og ubevidstheder for at bringe dem op til overfladen. Bag Teater Solaris står kunstnerisk leder, Sananda Solaris, som er en internationalt anerkendt teaterinstruktør med vidtforgrenede internationale kontakter og ambitioner. Teater Solaris ønsker at skabe et teater, der har et sandt nærvær og en heftighed, der rækker ud og rører sit publikum. Et teater, hvor de vilde hjerter kan strække sig og række efter stjernerne. Hvor storheden kan blomstre og detaljerne få den opmærksomhed som gør den stor forskel. Teater Solaris er håb om mirakler for ny dansk teaterdramatik, der vil huskes af eftertiden som drevet af et vildt håb om at ændre verden. For som Teater Solaris siger: God kunstnerisk kvalitet kender til sin fortid, rider på sin nutid og peger ind i en fremtid på én og samme gang.

Følg pressemeddelelser fra Teater Solaris 1

Flere pressemeddelelser fra Teater Solaris 1

I dag lanceres gratis udviklingsforløb for faggruppe helt i knæ18.3.2021 10:32:21 CET | Pressemeddelelse

Kunst- og kulturskaberne har tilhørt en af de faggrupper, der har blødt allermest under det seneste års nedlukning og restriktioner. O-SPACE er et gratis udviklingsforløb, der specifikt er designet til at gøre det kreative virke økonomisk bæredygtigt fremadrettet. Alt imens udvikler deltagerne egne projekter, der fremvises på den nye progressive kunst- og kulturfestival EUPHORIA 2021.