Teater Solaris 1

Teater Solaris gør op med den ensidede #MeToo-debat i ny forestilling

Teater Solaris afslutter denne sommer STEDSBØRNSTRILOGIEN, når den kontroversielle forestilling, TÅRNET, premierer d. 10. juli.

Efter to år med forberedelser, er der nu blot én måned til, at TÅRNET premierer hos Teater Solaris. TÅRNET er den tredje og sidste forestilling i Teater Solaris’ STEDBØRNSTRILOGIEN skrevet og instrueret af Sananda Solaris. Den første del af trilogien var BRØNDEN fra 2015; en moderne Medea-fortælling, hvor en mor slår sine børn ihjel. Den anden del var CELLEN fra 2017, som handler om en dansk soldat, der er passivt tvunget til at vidne tortur.

I Tårnet møder vi en mand, der har begået voldsomme krænkelser, og gennem forestillingen følger vi ham på sin rejse mod at forstå, hvorfor han begår dem. Den rejse er svær at se, men meget nødvendig for at eksponerer en ubelyste vinkel af #MeeToo-bevægelsen – nemlig den krænkende mands perspektiv.

Det er et vigtigt, men sprængfarligt emne, som mange har vist sig at være berøringsangste overfor, men det er en debat, teatret mener må tages, hvis vi skal komme overgrebene til livs.

Med trilogien har teatret taget publikum med på en rejse for at forstå at de største grusomheder er en del af de større strukturer, vi selv er en del af. For at bryde disse strukturer er det nødvendigt at forstå dem og sin egen rolle i dem.

Derfor har trilogien udformet sig som ‘forsoningsteater’, hvor der er blevet afholdt delinger med publikum efter hver forestilling; en nærværende samtale mellem publikum og forestillingens skabere og relevante inviterede deltagere.

I forbindelse med TÅRNET bliver hjerneforsker, Jon Wegener, en del af delingerne. Han har selv været offer for forestillingens tematik og deler åbent ud om sin viden og erfaringer.

TÅRNET premierer på Sonnerupgaard Gods d. 10. juli og spiller frem til d. 14. juli. Herefter går forestillingen på turne og spiller på tre Københavnske kulturhuse:

Kulturhuset Indre By d. 16. og 17. juli

UNION d. 23. og 24. juli

Krudttønden d. 30. og 31. juli

Billetter er nu til salg på Teater Solaris’ hjemmeside, www.teatersolaris.dk.

Bag forestillingen er holdet

Dramatiker & instruktør - Sananda Solaris

Komponist - Henrik Marstal

Scenograf - Jakob Pihl Fossing & Sananda Solaris

Producent & dramaturg - Mark Ludvig Henriksen

Udviklingsleder - Sarah Diallo Bregnhardt

Lysdesign og teknik - Sananda Solaris & Henrik Völker

Medvirkende på scenen

Jakob Svarre Juhl

Forestillingen realiseres med støtte fra

Statens Kunstfond

Øernes Kunstfond

Region Hovedstaden

SparNord

Lejre Kommune

Vestergaard Company A/S

SuperBrugsen, Hvalsø

Sonnerupgaard Gods

Information om Teater Solaris 1

Teater Solaris 1
Tølløsevej 64
4330 Hvalsø

Læs nærmere om Teater Solaris og vores arbejde på vores hjemmeside: www.teatersolaris.dk

Følg pressemeddelelser fra Teater Solaris 1

Flere pressemeddelelser fra Teater Solaris 1

I dag lanceres gratis udviklingsforløb for faggruppe helt i knæ18.3.2021 10:32:21 CET | Pressemeddelelse

Kunst- og kulturskaberne har tilhørt en af de faggrupper, der har blødt allermest under det seneste års nedlukning og restriktioner. O-SPACE er et gratis udviklingsforløb, der specifikt er designet til at gøre det kreative virke økonomisk bæredygtigt fremadrettet. Alt imens udvikler deltagerne egne projekter, der fremvises på den nye progressive kunst- og kulturfestival EUPHORIA 2021.