TDC Erhverv skal fortsat levere telefoni og data til 83 kommuner samt staten

Tildelingen af SKI-aftalen 50.48 betyder, at TDC Erhverv i samarbejde med kommuner og offentlige myndigheder kan bidrage til den fortsatte digitalisering af den offentlige sektor i Danmark. Ny aftale sikrer også, at store dele af den offentlige sektor fortsat har adgang til 5G efter 1. januar 2022.

TDC Erhverv har siden 2014 leveret telefoni og data til de kommuner og andre statslige organisationer, der er med i SKI-aftalen. Nu har TDC Erhverv indgået en ny aftale om telefoni og data med Staten og Kommunernes indkøbs Service (SKI). 83 kommuner samt en række statslige organisationer har tilsluttet sig aftalen (kaldet 50.48). For at støtte op om den fortsatte digitalisering af den offentlige sektor har TDC Erhverv desuden besluttet at give 5G med i de mobilabonnementer, der er rettet mod de mest dataforbrugende kunder, allerede fra 1. januar 2022. I udbuddet var 5G først et krav fra 1. januar 2024.

”Vi glæder os over, at det også fremadrettet er TDC Erhverv, der skal bidrage til den fortsatte digitalisering af den offentlige sektor i Danmark, som allerede er én af verdens mest digitale. COVID-19 har sat ekstra fart på digitaliseringen af den offentlige sektor og offentlige services, og 5G-teknologien kan være med til at understøtte denne rejse via højere hastigheder og bedre dækning. Hvis Danmark skal holde sig i en global førerposition på offentlig digitalisering, mener vi, at adgang til 5G en forudsætning, og derfor vil mange SKI-kunder fortsat have adgang til 5G også efter 1. januar 2022,” siger John Henriksen, direktør for TDC Erhverv.

SKI-aftalen omfatter bl.a. fastnettelefoni, mobiltelefoni, mobilt bredbånd, mobiltelefoner, teknisk bistand samt hjemmearbejdspladser. Med aftalen får den offentlige sektor via TDC Erhverv fortsat adgang til TDC Nets mobilnetværk, der er målt til Danmarks bedste på både 4G og 5G af Teknologisk Institut. Det skyldes blandt andet højere hastighed og en mere stabil kvalitet – også udenfor de store byer.

”Dataforbruget i samfundet stiger i gennemsnit 40 pct. om året, og derfor investeres der løbende i at opgradere og fremtidssikre mobilnettet - både på 4G og 5G - så vi kan tilbyde høje hastigheder og stabil kvalitet både i de store byer og i Vandkantsdanmark. Vi kan allerede nu se en stor efterspørgsel efter 5G-devices, og over de kommende år vil 5G-dækningen blive opgraderet, så vi fortsat kan tilbyde den gode kapacitet på nettet som privatpersoner, virksomheder og den offentlige sektor efterspørger”, siger John Henriksen.

5G-teknologien vil på flere områder kunne understøtte den fortsatte digitalisering af den offentlige sektor, netop fordi højere hastigheder og lavere latenstid giver mere stabile forbindelser.

”5G-teknologien kan for eksempel forbedre mulighederne for brug af videoløsninger i den offentlige sektor. Herudover understøtter 5G muligheden for at koble ting som sensorer og måleapparater på internettet. Det kan være med til at optimere ressourceforbruget i den offentlige sektor.”

Den nye SKI-aftale løber i 24 måneder med mulighed for forlængelse på to gange 12 måneder.