Talentkamp ved Lillebælt: Vi skal lave så gode elever at konkurrenterne vil stjæle dem

Kampen om de faglærte talenter spidser til. Store kæder som XL-BYG har flerdoblet deres investering i nye elever på få år, oplyser landets fagskoler. Hos XL-BYG Brejnholt Lillebælt i Middelfart vil man uddanne områdets bedste elever.
Hos XL-BYG Brejnholt Lillebælt i Middelfart vil man uddanne områdets bedste elever. Foto: PR.

Da direktør Carsten Hansen fra XL-BYG Brejnholt Lillebælt A/S i Middelfart startede som elev i byggevarebranchen for 25 år siden, var der hverken noget der hed karriereplanlægning, lokal oplæringsansvarlig, eller ekstra akademifag indenfor salgsledelse. I dag vil han være first mover på elevområdet og uddanne nogle af branchens bedste elever.

– I dag er vi som forretning meget mere ansvarsbevidste om vores elevers uddannelse, hvilket er nødvendigt af flere grunde. For det første får de et kæmpeansvar og skal på sigt kunne levere excellent rådgivning om næsten at bygge et helt hus. Det kræver høj faglig viden og den rette opbakning fra erfarne kolleger. For det andet er konkurrencen om de unge talenter benhård, så vi går langt for at tilbyde den bedste uddannelse og oplæring. Jeg plejer at sige, at vi skal lave så gode elever, at konkurrenterne vil fiske dem, siger Carsten Hansen, der blandt andet prioriterer højt, at eleverne har stor forståelse for de byggematerialer, de rådgiver om og derfor heller ikke går af vejen for at give sine elever fri fra forretningen og lære om materialernes anvendelse hos eksempelvis en tømrermester i nogle uger.

Kæderne har fordoblet rekrutteringen

På landets to fagskoler, Business College Syd og Handelsfagskolen i Odder, der tilsammen uddanner tæt ved 7.000 unge om året indenfor kontor, handel og detail, oplever de en markant stigende interesse fra kæderne. Mere præcist rekrutterer kæderne i dag syv ud af ti faglærte elever efter endt praktik, hvilket svarer til godt en fordobling på tre år.

Det er i den grad gået op for kæderne, at manglen på faglært arbejdskraft er præsent og kun bliver større de kommende år. De efterspørger hele tiden nye elever og rekrutterer også markant flere efter endt praktik. Samtidig kan vi mærke, at de sætter flere ressourcer af til at udvikle deres elever. Det er godt for vores studerende, som gerne vil blive på en arbejdsplads, der har vist interesse i dem fra dag ét, siger Lone Marxen, teamleder og underviser, Business College Syd.

En succesfuld investering

For tre år siden iværksatte HR-chef Liselotte Christensen fra XL-BYGs kædekontor en stor indsats for at rekruttere flere talenter til alle 117 forretninger. Kæden har siden inklusive marketingsudgifter firdoblet det beløb, de bruger på at tiltrække og uddanne elever. I dag tilbyder de nye elever masser af ekstra uddannelse, lokale oplæringsansvarlige der følger de unge tæt, karriereplanlægning, sociale netværk med arrangementer kun for kædens elever, priser til de bedste og sociale medier målrettet eleverne.

– Det har været en meget succesfuld investering. I dag rekrutterer vi syv ud af ti elever efter endt praktik. For fem år siden var det kun tre ud af 10 elever, der blev hos os. Men det er også en nødvendig prioritering. Erhvervsuddannelserne er blevet nedprioriteret i årevis, og det betyder, at store som små virksomheder er på vej ind i en regulær kamp om talenterne, og den har vi naturligvis ikke tænkt os at tabe. XL-BYG lever af førsteklasses rådgivning, hvilket kræver veluddannede medarbejdere – nyansatte såvel som erfarne, slår HR-chef Liselotte Christensen fast.

Lone Marxen
Teamleder og Underviser, Business College Syd
lm@bcsyd.dk

Liselotte Christensen
HR- og kommunikationschef, XL-BYG
llc@xl-byg.dk

Carsten S. Hansen
Direktør, XL-BYG Brejnholt Lillebælt A/S i Middelfart
csh@xllbt.dk

- Jeg plejer at sige, at vi skal lave så gode elever, at konkurrenterne vil fiske dem, siger Carsten Hansen, der blandt andet prioriterer højt, at eleverne har stor forståelse for de byggematerialer, de rådgiver om og derfor heller ikke går af vejen for at give sine elever fri fra forretningen og lære om materialernes anvendelse hos eksempelvis en tømrermester i nogle uger. Foto: PR.

XL-BYG er med 117 forretninger og en omsætning på godt 8,5 milliarder kroner én af Danmarks største byggevarekæder med en stor webshop. Kæden henvender sig både til professionelle og private. www.xl-byg.dk