DI - Dansk Byggeri

Tak til KL’s formand for en udstrakt hånd til bygge- og anlægsbranchen

Formand for Kommunernes Landsforening og borgmester i Aarhus Jacob Bundsgaard lovede på pressemødet mandag, at kommunerne vil rykke planlagte renoveringer og anlægsprojekter frem. Det er en kærkommen hjælp til bygge- og anlægsbranchen, som har brug for flere opgaver, hvis virksomhederne skal opretholde aktiviteten og bevare arbejdspladserne, mener Dansk Byggeri.

- Den udstrakte hånd fra KL-formanden er endnu mere aktuel nu, hvor regeringen har forlænget den delvise nedlukning af det danske samfund frem til den 13. april. Det betyder blandt andet, at daginstitutioner, skoler og andre kommunale bygninger står stort set tomme. Derfor vil det være oplagt at rykke de renoveringer, der alligevel skulle have været udført i sommerferien, frem, siger Dansk Byggeris adm. direktør Lars Storr-Hansen.

Arbejdspladser kan reddes

Mange kommuner har allerede bebudet, at de vil sætte bygge- og anlægsarbejder i gang tidligere end planlagt. Det glæder Dansk Byggeri, som også opfordrer staten og regionerne til at fremrykke renoveringsarbejder og anlægsprojekter som for eksempel reparation af veje og anlæg.

- Vores virksomheder har kapaciteten, og opgaverne vil være med til at sikre, at de kan undgå at sende medarbejdere hjem. Det er vigtigt nu, hvor bygge- og anlægsbranchen stadig har mulighed for at bevare arbejdspladser midt i krisen, siger Lars Storr-Hansen.

Anlægsloftet bør lempes

På pressemødet fortalte Jacob Bundsgaard, at han har aftalt et møde med finansminister Nicolai Wammen på torsdag, hvor blandt andet fremrykning af kommunale opgaver er på dagsordenen.

- Vi håber, at mødet resulterer i konkrete opgaver, og at ministeren i samme omgang vil lempe det kommunale anlægsloft, som har betydet, at mange kommuner har været tvunget til at begrænse nødvendige anlægsopgaver. Vi ser gerne, at man suspenderer anlægsloftet, så længe coronakrisen varer, siger adm. direktør Lars Storr-Hansen, Dansk Byggeri.

Adm. direktør Lars Storr-Hansen, lsh@danskbyggeri.dk, telefon 41 19 33 04

Pressechef Helen Jensen, hje@danskbyggeri.dk, telefon 21 24 47 02