Tag testen: Sparer du nok op til din tid som pensionist?

6.125.981 kr. - er det præcise beløb, du i gennemsnit skal have sparet op til din pension, hvis du vil undgå at nedsætte dit forbrug i de første 15 år som pensionist. Dette tal indebærer, at du skal sørge for at have en udbetaling hver måned i din pensionstid svarende til 80% af din slutløn. Førnævnte inkluderer både pensionsopsparing, folkepension, frie midler m.m. Det illustrerer en ny undersøgelse foretaget af Mikonomi.dk.

40% sparer ikke nok op til deres pension

Danica Pension vurderer, at ca. 4 ud af 10 af deres kunder ikke sparer nok op til deres pension baseret på ovenstående forudsætning. Har du ikke 80% af din slutløn at leve for under din pension, skønner de, at du må nedsætte dit forbrug med hele 24%.

Baseret på den gennemsnitlige danskers slutløn, konkluderes det, at du skal spare mere end 6 mio. kr. op til din pension, hvis du vil opretholde samme levestandard i blot 15 år af din pension. Vil du bevare samme levestandard i 20 år, skal du derimod i gennemsnit spare hele 8 mio. kr. op.

Tjek om du sparer nok op til din pension

Den 28. oktober, når vi går fra sommer- til vintertid, igangsætter pensionsbranchen kampagnen: “Pensionsdagen - En time kan gøre en forskel”. Formålet med denne er at benytte den ekstra time til at tænke lidt ekstra over pension.

På sammenligningstjenesten Mikonomi.dk kan du tage testen nedenfor og se, hvor stor en formue du skal have sparet op, inden du går på pension. Du kan læse mere om pension, tage testen samt se, hvor meget du i din kommune i gennemsnit skal spare op her: Tag testen: Sparer du nok op til pension?

Ny lov om ansvarsforsikring: Spar 1.600 kr. og undgå et dagsgebyr på 250 kr.22.12.2018 09:00:00 CETPressemeddelelse