Tag med til Sejerø

Sejerø er af de skønne danske småøer, hvor modet holdes højt trods dalende befolkningstal og stigende gennemsnitsalder. For øens beboere er seje, og lige som øens fugl, tejsten, så finder de udveje.

Sten Asbirk, Birgit Kahré og Jens Raahauge er forfatterholdet bag bogen, ”Sejerø – tejstens ø.” Tejsten er en lille alkefugl, der egentlig kommer fra klippefyldte egne, men har formået at tilpasse sig naturen på Sejerø ved at grave redehuler i øens lerskrænter. Den lille fugl og øboerne er gjort af det samme stof. Både fuglen og menneskene har blikket rettet mod mulighederne frem for begrænsningerne.

Når man læser bogens første del om øens historie og kulturliv, der er skrevet ud fra samtaler med øens beboere, så erfarer man, at der virkelig er mange muligheder for et godt og rigt liv på øen. Øboerne har gennem tiden taget deres indbyrdes kampe, de har overlevet sammen og lever stadig i gensidig respekt for hinanden. Jens Raahauge har skrevet bogens første del på baggrund af samtaler med øens beboere og historisk kildemateriale.

I bogens anden del kan man læse om den unikke natur, der findes på øen. En natur, der gennem tiderne har fascineret kunstnere som John Olsen, Jens Gregersen, Jens Bohr, Jon Fjeldså og Leif Rydeng, hvis kunstværker præger bogen og er med til at fortælle om øens dyr og planter. Bogens store format giver god plads til kunstværkerne. Anden del er skrevet af Sten Asbirk, der er uddannet biolog.

Som både indbygger og besøgende på øen er det oplagt at udforske øens natur og seværdigheder. Forfatterne kommer med forslag til en vandretur i området omkring Gniben Fyr, eller området ved Nordklinten, hvor man kan se tejsten, rådyr og harer og iagttage øens flora. I Sejerby, hvor færgen anløber, er det muligt gå en tur rundt i havneområdet, hvor der findes et lille museum og flere skulpturer. Det er også muligt at bevæge sig op til kirken og studere de gamle kalkmalerier.

De tre forfattere bag Sejerø – tejstens ø har arbejdet på bogen i flere år. Birgit Kahré bor selv på øen, og hun har været med til at finde kilder og beskrive de konkrete turforslag, der findes i bogen. Sten Asbirk og Jens Raahauge bor begge på Sjælland, men besøger ofte øen. Med bogen formår de tre forfattere både at invitere læserne på besøg på øen gennem læsningen, men også at skabe en nysgerrighed efter at opleve øen med egne øjne.

Titel: Sejerø – tejstens ø
Forfattere: Sten Asbirk, Birgit Kahré og Jens Raahauge