Dansk Socialrådgiverforening

TAG KAMPEN OP MOD BØRNEFATTIGDOM

23 organisationer advarer nu i et åbent brev sendt til Folketingets politikere om konsekvenserne af den voksende fattigdom blandt børn i Danmark, som Folketinget debatterer i dag.

64.500 børn lever i fattigdom. Det er en stigning på 12.000 børn på blot et enkelt år. Men hvis den politiske vilje er til stede, kan vi sagtens vende den alarmerende udvikling.

Sådan lyder budskabet til statsminister Lars Løkke Rasmussen og Socialdemokratiets formand, Mette Frederiksen, i et åbent brev, fra 23 organisationer, heriblandt flere fagforbund og en række børneorganisationer (se vedhæftning nedenfor).

-Når I skærer i ydelserne til de voksne, rammer I ganske enkelt de allersvageste i samfundet: børnene, lyder det i blandt andet i brevet, som er sendt til alle medlemmer af Folketinget forud for dagens forespørgselsdebat om konsekvenserne af kontanthjælpsloftet, 225-timers reglen og integrationsydelsen.

Sammen opfordrer organisationerne de to partiformænd til i et kommende regeringsgrundlag at forpligte sig til at knække fattigdomskurven, så samfundet hjælper børn ud af fattigdom frem for at fastholde dem i den.

Organisationerne er:

3F, BROEN Danmark, BUPL, Børnerådet, Børnesagens Fællesråd, Børns Vilkår, Danmarks Lærerforening, Dansk Flygtningehjælp, Danske Handicaporganisationer, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk Sygeplejeråd, EAPN.DK, FOA, Foreningen Grønlandske Børn, Kirkens Korshær, HK Danmark, Kofoeds Skole, Københavns Forældreorganisation KFO, Liva Rehab, Mødrehjælpen, Red Barnet, Socialpædagogerne, UNICEF

Kontakt

Bjarke Hartmeyer Christiansen, pressemedarbejder i Dansk Socialrådgiverforening:

bhc@socialraadgiverne.dk

Mads Bilstrup, formand i Dansk Socialrådgiverforening:

40 73 94 41.

Information om Dansk Socialrådgiverforening