Sydjyderne bor større end gennemsnittet

Mens danskerne i gennemsnit bor på 52,5 m2 per person, så har indbyggerne i Sydjylland i gennemsnit cirka fem kvadratmeter mere til rådighed. En ny analyse fra Dansk Byggeri viser, at antallet af kvadratmeter per person varierer efter, hvor vi bor. Fx har indbyggerne i Fredericia i gennemsnit 53,2 m2 til rådighed, mens beboerne på Fanø kan brede sig på 66,4 m2 per person.

Fortæl mig dit postnummer, og jeg skal fortælle dig, hvor mange kvadratmeter du bor på. En ny opgørelse fra Dansk Byggeri viser, at der er stor forskel på, hvor mange kvadratmeter danskerne har til rådighed.

I Sydjylland bor indbyggerne i gennemsnit på 57,5 m2 per person. Indbyggerne i Fredericia, Kolding og Esbjerg bor på færrest kvadratmeter. Henholdsvis 53,2 m2, 54,3 m2 og 54,5 m2. Der er plads til større armbevægelser på Fanø samt i Varde, Vejen og Aabenraa, hvor beboerne i gennemsnit bor på 66,4 m2 på Fanø og lidt over 60 kvadratmeter per person i de tre andre byer. I Tønder har befolkningen i gennemsnit hele 64,8 kvadratmeter bolig per person.

- Antallet af kvadratmeter per person hænger sammen med efterspørgslen på boliger i lokalområdet. En større efterspørgsel presser kvadratmeterprisen op, og det kan sætte en grænse for, hvor stor en bolig, man har råd til at købe. Husstandsindkomsten, den gennemsnitlige familiestørrelse i de enkelte kommuner samt til- og fraflytninger mellem kommunerne har naturligvis også betydning. Generelt set har sydjyderne mere plads end den gennemsnitlige dansker og meget mere plads end københavnerne, som i gennemsnit bor på kun 40,1 m2 per person, siger økonomisk konsulent i Dansk Byggeri Jacob Hangaard.

Siden 2010 er danskernes bolig i gennemsnit vokset med én kvadratmeter per person. I Sydjylland er antallet af kvadratmeter per person vokset med i gennemsnit 2,4 m2.

- Der er mange steder en sammenhæng mellem væksten i befolkningen og antallet af kvadratmeter per person. Der, hvor væksten i befolkningen er svag eller negativ, stiger det gennemsnitlige antal kvadratmeter per person. Det er også tilfældet i flere af de sydjyske kommuner, siger økonomisk konsulent Jacob Hangaard, Dansk Byggeri.

I Sydjylland er der i løbet af de seneste ti år blevet færre indbyggere i Tønder, Sønderborg, Aabenraa, Varde, Vejen og Haderslev. Antallet af kvadratmeter per person er samtidig steget betydeligt i alle kommunerne.

- Når antallet af indbyggere falder, er det vigtigt, at man sørger for at rive nogle af de ældre boliger ned, efterhånden som de bliver tomme og nedslidte, så de ikke står og skæmmer lokalområdet. I kommuner, hvor der kommer flere indbyggere, er det omvendt vigtigt, at man sørger for at få bygget i takt med, at behovet for boliger stiger,siger økonomisk konsulent Jacob Hangaard.

Det gælder fx i Vejle og Kolding, hvor antallet af indbyggere er steget med henholdsvis 9.300 og 4.300 personer.

- Her er antallet af kvadratmeter per person også steget, men det er, fordi kommunerne har sørget for, at der er blevet bygget nye boliger, efterhånden som antallet af indbyggere er vokset, siger Jacob Hangaard, Dansk Byggeri.

Økonomisk konsulent i Dansk Byggeri Jacob Hangaard, telefon 61 66 53 58
Pressekonsulent i Dansk Byggeri Anette Sørensen, telefon 30 36 02 65

Stigende trængsel gør det svært for østjyske virksomheder at tiltrække medarbejdere21.1.2020 07:00:00 CETPressemeddelelse

I mange østjyske kommuner kan trafikanterne se frem til mere trængsel på vejene, hvis der ikke bliver sat gang i nye vej- og baneprojekter. Og det kan gøre det sværere for virksomhederne at tiltrække medarbejdere, viser en analyse, som rådgivningsvirksomheden MOE Tetraplan har udarbejdet for Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri. Virksomheder i nogle kommuner vil få op til 15 procent mindre arbejdskraft til rådighed i 2035.

Stigende trængsel gør det svært for virksomheder at tiltrække medarbejdere21.1.2020 07:00:00 CETPressemeddelelse

I mange af landets kommuner kan trafikanterne se frem til mere trængsel på vejene, hvis der ikke bliver sat gang i nye vej-, bane- og tunnelprojekter. Og det kan gøre det sværere for virksomhederne at tiltrække medarbejdere, viser en analyse, som MOE Tetraplan har udarbejdet for Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri. I flere vækstcentre vil virksomhederne kunne se frem til at have 20 procent mindre arbejdskraft til rådighed.

Stigende trængsel gør det svært for virksomheder i Sydjylland at tiltrække medarbejdere21.1.2020 07:00:00 CETPressemeddelelse

I mange kommuner i Sydjylland kan trafikanterne se frem til mere trængsel på vejene, hvis der ikke bliver sat gang i nye vej-, bane- og broprojekter. Og det kan gøre det sværere for virksomhederne at tiltrække medarbejdere, viser en analyse, som rådgivningsvirksomheden MOE Tetraplan har udarbejdet for Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri. Virksomheder i nogle kommuner vil få op til 24 procent mindre arbejdskraft til rådighed i 2035.

Stigende trængsel gør det svært for virksomheder i Nordsjælland at tiltrække medarbejdere21.1.2020 07:00:00 CETPressemeddelelse

I mange nordsjællandske kommuner kan trafikanterne se frem til mere trængsel på vejene, hvis der ikke bliver sat gang i nye vej- og baneprojekter. Og det kan gøre det sværere for virksomhederne at tiltrække medarbejdere, viser en analyse, som rådgivningsvirksomheden MOE Tetraplan har udarbejdet for Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri. Virksomheder i nogle kommuner kan få op til 13 procent mindre arbejdskraft til rådighed i 2035.

Stigende trængsel gør det svært for fynske virksomheder at tiltrække medarbejdere21.1.2020 07:00:00 CETPressemeddelelse

I mange fynske kommuner kan trafikanterne se frem til mere trængsel på vejene, hvis der ikke bliver sat gang i nye vej- og baneprojekter. Og det kan gøre det sværere for virksomhederne at tiltrække medarbejdere, viser en analyse, som rådgivningsvirksomheden MOE Tetraplan har udarbejdet for Dansk Infrastruktur i Dansk Byggeri. Virksomheder i nogle kommuner vil få op til 13 procent mindre arbejdskraft til rådighed i 2035.