Business Esbjerg

Susanne Nordenbæk fratræder som direktør for Business Esbjerg – erhvervschef Karsten Rieder forfremmes som ny direktør

Susanne Nordenbæk og bestyrelsen i Business Esbjerg er nået til enighed om, at udskillelsen af Education Esbjerg som selvstændigt selskab er en naturlig anledning til et direktørskifte for Business Esbjerg.

Afgående direktør Susanne Nordenbæk og kommende direktør Karsten Rieder.

Susanne Nordenbæk har været direktør for Business Esbjerg siden februar 2018 og i de seneste 4 år er Business Esbjergs virkeområde ændret betydeligt som følge af en ny erhvervsfremmelov og nye tiltag i det sydvestjyske:

• Erhvervshus Sydjylland er skabt og har overtaget flere erhvervsfremmeopgaver på regionalt plan.
  • Turismeaktiviteterne er udskilt i et separat selskab – Destination Vadehavskysten.
  • Business Region Esbjerg - og dermed sekretariatet og projektorganisationen - er nedlagt som selvstændig aktivitet
  • Education Esbjerg er etableret primo 2020 – og varetager fra maj måned de videregående uddannelser

Bestyrelsesformand Flemming Enevoldsen udtaler:

”Susanne skal have stor tak for en meget stor og dedikeret indsats gennem hele perioden. Hun har ledet organisationen sikkert gennem en meget omskiftelig periode, så det nye Business Esbjerg står stærkt og fokuseret som en rendyrket erhvervsorganisation. Ved ansættelsen af Susanne tilbage i 2018 var det ikke mindst hendes brede erfaring indenfor både erhvervsfremme, turistfremme og uddannelsesområdet, som gjorde Susanne til den ideelle kandidat. Og den rolle har hun udfyldt til alles tilfredshed.”

Direktør Susanne Nordenbæk udtaler:

”Jeg har været utrolig glad for at stå i spidsen for Business Esbjerg de seneste 4 år. Det har været en spændende og foranderlig tid. Tilbage i 2018 havde ingen fantasi til at forudsige, hvor store forandringer, der skulle implementeres. Det har været uforudsigeligt og lærerigt at navigere i, og jeg er glad for, at det er lykkes at skabe et mere fokuseret og velfungerende Business Esbjerg sammen med et stærkt team af dedikerede kollegaer. Timingen for et skifte er helt rigtig, da et slankere Business Esbjerg ikke harmonerer med min strategiske ledelsesprofil.

Det har været et privilegium at arbejde for at fremme erhvervslivets interesser og understøtte virksomhedernes vækst og udvikling. Stillingerne som direktør for Business Region Esbjerg og Business Esbjerg har været en naturlig fortsættelse af min tid i Dansk Erhverv og min internationale karriere i VisitDenmark. Jeg glæder mig til at følge Business Esbjerg fra sidelinjen samtidig med, at jeg rykker tilbage til København og vil søge nye udfordringer hvor mine ambitioner og brede kompetencer og erfaringer bliver udfoldet”.

Bestyrelsen i Business Esbjerg har valgt den nuværende erhvervschef Karsten Rieder som ny direktør for Business Esbjerg. Karsten Rieder har været erhvervschef siden 2015 og har tidligere i karrieren haft forskellige salgschefroller i det private erhvervsliv, ligesom han har været direktør for Rybners og rektor for Erhvervsakademi Vest. Privat bor Karsten Rieder i Esbjerg – er gift og har 3 voksne børn.

”Det var helt naturligt for bestyrelsen at pege på Karsten Rieder, som kender det lokale erhvervsliv – og dermed vores mange medlemmer – ud og ind. Ligesom Karsten har været primus motor i den mangeårige indsats med at tiltrække store virksomheder og investeringer til området i samarbejde med Esbjerg Kommune. Det gælder både eksempler som H2 Energy, Facebook og Bulk. Og vi ser frem til at fortsætte samarbejdet med Karsten – nu i en ny og større rolle”, siger Flemming N. Enevoldsen.

Karsten Rieder tilføjer: ”Jeg er utroligt glad for muligheden og bestyrelsens opbakning. Jeg har i Business Esbjerg fantastiske kollegaer, rigtigt mange gode og mangeårige medlemmer samt vigtige samarbejdspartnere, som jeg alle ser frem til at fortsætte udviklingen med. Og da 85% af alle virksomheder i Esbjerg og Fanø Kommuner er små og mellemstore virksomheder, så er det ikke mindst for denne gruppe virksomheder, hvor vi i fremtiden vil øge vores erhvervsfremmeindsats.”

Karsten Rieder overtager som direktør pr. 17.05.22.

Kontakt:

Flemming N. Enevoldsen: 40 43 13 03

Susanne Nordenbæk: 29 38 08 39

Karsten Rieder: 93 95 00 75

Afgående direktør Susanne Nordenbæk og kommende direktør Karsten Rieder.
Susanne Nordenbæk
Karsten Rieder

Information om Business Esbjerg

Business Esbjerg
Niels Bohrs Vej 6
6700 Esbjerg

Følg pressemeddelelser fra Business Esbjerg

Flere pressemeddelelser fra Business Esbjerg

MAJOR GREEN HYDROGEN POWER-TO-X FACILITY PLANNED IN ESBJERG, DENMARK30.8.2021 09:55:44 CEST | Press release

The government sale of an 11-hectare plot of land near Esbjerg to Swiss renewable energy company H2 Energy Europe paves the way for the construction of Europe's largest Power-to-X (PtX) plant in Esbjerg, which, depending on permits and other approvals could be commissioned as early as 2024. The plant will convert green electricity into hydrogen, which can be used directly in trucks and other heavy land-based transport. The project is expected to create up to 200-300 new permanent jobs in the area. According to the current plans, Esbjerg will house two PtX plants, each of which will be Europe's largest in its field, says Esbjerg Municipality's Mayor Jesper Frost Rasmussen.