Sundhedsydelser skal løfte Louis Nielsen videre
Danmarks førende optikerkæde, Louis Nielsen, har netop offentliggjort virksomhedens regnskab for året 2016-2017, hvor administrationsselskabet Louis Nielsen A/S kommer ud med et driftsresultat på DKK 16 mio. Hertil kommer dog, at Louis Nielsen-koncernen er baseret på en partnerskabsstruktur, hvor de 75 butikker i Danmark udgør selvstændige anpartsselskaber, og her endte den samlede omsætning på DKK 939 mio. med en fortjeneste efter skat på DKK 65,1 mio. Det betyder for optikerkæden en stigning i omsætning på 8,1% i forhold til året før, mens bundlinjen voksede med hele 27,3%.
Dette er drevet af endnu et år med vækst i antal kunder og markedsandele. Således besøgte 385.705 danskere Louis Nielsens butikker, hvilket svarer til en stigning på knap 11% fra året før. Det giver Louis Nielsen en aktuel markedsandel på 37%.
Vil satse endnu mere på sundhedsydelser
Der er dog ikke tid til at hvile på laurbærrene i brillekæden. Før sommerferien annoncerede Louis Nielsen en tocifret millioninvestering i ny teknologi til alle kædens butikker, som kendetegner den kurs, virksomheden er slået ind på. Investeringen består i såkaldte synsfeltsscreenere, der skal være med til at afdække og monitorere øjensygdomme som f.eks. den invasive glaukom (grøn stær), og dermed bidrage til endnu tidligere behandling af kundernes øjne end hidtil.
”I hele Specsavers-koncernen, som vi er en del af, er kundernes sundhed et meget stærkt strategisk fokus. Over de seneste år har vi alene her i Danmark registreret ca. 200 tilfælde af enten syns- eller livstruende sygdomme i forbindelse med synstests i butikkerne, hvilket har været med til at redde kunderne fra alvorlige følger, i visse tilfælde fatale, og det er noget, vi fremover vil fokusere endnu mere på. Som markedsleder har vi et ansvar for hele tiden at drive udviklingen i branchen hen mod bedre produkter og services, og da der jo både kan være store personlige og samfundsmæssige omkostninger ved øjensygdomme og blindhed, er det helt oplagt, at vi adresserer dette gennem et øget sundhedsfokus,” forklarer administrerende direktør i Louis Nielsen, Mads Nygaard.
Han bemærker endvidere, at denne del af forretningsstrategien repræsenterer en langsigtet investering, da området ifølge direktøren ”ikke er noget, vi kommer til at tjene penge på sådan lige foreløbigt”.
Forventer at runde en milliard i 2017
At Louis Nielsen nu går efter at udvide kundetilbuddene med flere sundhedsydelser som f.eks. synsfeltsscreening, betyder ikke, at kæden dermed sætter tempoet ned på markedet for briller. I 2016 markerede Louis Nielsen offentligt, at de går efter at sælge hver anden brille i 2020, og dette er stadig et helt fast fokus for Mads Nygaard (fortsættes på næste side).
”Forretningsmæssigt kommer vi ikke til at læne os tilbage, tværtimod. Vores sundhedsarbejde er blot en naturlig udbygning og udnyttelse af de kompetencer og den indsigt, vi har som erfaren optikerkæde. Men en fortsat vækstende forretning er grundlaget for, at vi kan udvide vores fokusområder, så vi forventer yderligere mærkbar vækst de kommende år, og vi forventer således i indeværende regnskabsår at blive den første danske optikerkæde til at nå op over en milliard i omsætning” slutter den administrerende direktør.
Louis Nielsens nærmeste konkurrenter er Synoptik med 16% markedsandel, Profil Optik med 12% markedsandel og Thiele med 6% markedsandel.
FAKTA
- Optiker Louis Nielsen åbnede i 1978 sin første forretning i Aalborg. I dag har kæden 75 butikker landet over
- Louis Nielsen har som leverandør af sundhedsydelser journalføringspligt hos Sundhedsstyrelsen, og registrerer løbende sygdomstegn hos kunderne, herunder for højt tryk i hovedet, glaukom (grøn stær), diabetes, hjernesvulster, cancer m.m.
- Louis Nielsen har ca. 200 dokumenterede sager, hvor en synstest har afsløret enten syns- eller livstruende sygdomstegn hos kunden, der efterfølgende har modtaget den rette behandling
- Optikere diagnosticerer aldrig en sygdom. Ved tegn på sygdom sørger optikeren for at henvise kunden til rette sundhedsinstans, f.eks. øjenlægen
Nøgleord
Kontakter
Kristian Mortensen
Head of Public Relations, Louis Nielsen
T: 30381888 | E: kristian.mortensen@louisnielsen.dk
Billeder
Vedhæftede filer
Information om Louis Nielsen
Følg pressemeddelelser fra Louis Nielsen
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Louis Nielsen
Deler dem gratis ud fra i dag: ”Beskyttelsesbriller er afgørende”11.12.2024 08:30:00 CET | Pressemeddelelse
I samarbejde med Dansk Blindesamfund deler Louis Nielsens butikker i hele landet gratis beskyttelsesbriller ud til børn og voksne. Uddelingen starter den 11. december og varer så længe lager haves.
Blå Kors og Louis Nielsen sammen om ny julekalender: Hent den gratis i Louis Nielsens butikker14.11.2024 14:52:08 CET | Pressemeddelelse
Louis Nielsen og Blå Kors fejrer julen sammen med gratis julekalender, der støtter udsatte danskere
Lederuddannelsen er i hus – nu drømmer Jakob om egen butik14.11.2024 14:44:09 CET | Pressemeddelelse
Jacob Engelsted fra Louis Nielsen Ringsted har netop færdiggjort den interne lederuddannelse Partner in Development. Den 30-årige optikerassistent drømmer om en dag at få sin egen butik.
Skolestart: Få forældre kender tegnene på synsproblemer hos børn1.8.2024 09:07:00 CEST | Pressemeddelelse
Kun en ud af fire forældre til børn kender til symptomerne på synsproblemer hos børn. Det viser en ny undersøgelse, som Voxmeter har foretaget for Louis Nielsen. Ofte viser problemerne sig, når børnene indtager klasseværelset efter ferien
Louis Nielsen er Danmarks bedste arbejdsplads for anden gang i træk: ”Det vigtigste er fællesskabet”19.4.2024 07:03:00 CEST | Pressemeddelelse
Sene åbningstider og ømme fødder på gulvet fjerner ikke smilene fra medarbejderne hos Louis Nielsens 79 butikker i hele landet. Kæden har for andet år i træk fået titlen som Danmarks bedste arbejdsplads
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum