Sundhedsydelser skal løfte Louis Nielsen videre

Brillekæden Louis Nielsen havde i 2016 sit travleste år nogensinde med næsten 400.000 unikke kunder. Nu øger kæden fokus på danskernes synshelbred og sigter fortsat på at sidde på 50% af markedet i 2020.

Danmarks førende optikerkæde, Louis Nielsen, har netop offentliggjort virksomhedens regnskab for året 2016-2017, hvor administrationsselskabet Louis Nielsen A/S kommer ud med et driftsresultat på DKK 16 mio. Hertil kommer dog, at Louis Nielsen-koncernen er baseret på en partnerskabsstruktur, hvor de 75 butikker i Danmark udgør selvstændige anpartsselskaber, og her endte den samlede omsætning på DKK 939 mio. med en fortjeneste efter skat på DKK 65,1 mio. Det betyder for optikerkæden en stigning i omsætning på 8,1% i forhold til året før, mens bundlinjen voksede med hele 27,3%.

Dette er drevet af endnu et år med vækst i antal kunder og markedsandele. Således besøgte 385.705 danskere Louis Nielsens butikker, hvilket svarer til en stigning på knap 11% fra året før. Det giver Louis Nielsen en aktuel markedsandel på 37%.

Vil satse endnu mere på sundhedsydelser
Der er dog ikke tid til at hvile på laurbærrene i brillekæden. Før sommerferien annoncerede Louis Nielsen en tocifret millioninvestering i ny teknologi til alle kædens butikker, som kendetegner den kurs, virksomheden er slået ind på. Investeringen består i såkaldte synsfeltsscreenere, der skal være med til at afdække og monitorere øjensygdomme som f.eks. den invasive glaukom (grøn stær), og dermed bidrage til endnu tidligere behandling af kundernes øjne end hidtil.

”I hele Specsavers-koncernen, som vi er en del af, er kundernes sundhed et meget stærkt strategisk fokus. Over de seneste år har vi alene her i Danmark registreret ca. 200 tilfælde af enten syns- eller livstruende sygdomme i forbindelse med synstests i butikkerne, hvilket har været med til at redde kunderne fra alvorlige følger, i visse tilfælde fatale, og det er noget, vi fremover vil fokusere endnu mere på. Som markedsleder har vi et ansvar for hele tiden at drive udviklingen i branchen hen mod bedre produkter og services, og da der jo både kan være store personlige og samfundsmæssige omkostninger ved øjensygdomme og blindhed, er det helt oplagt, at vi adresserer dette gennem et øget sundhedsfokus,” forklarer administrerende direktør i Louis Nielsen, Mads Nygaard.

Han bemærker endvidere, at denne del af forretningsstrategien repræsenterer en langsigtet investering, da området ifølge direktøren ”ikke er noget, vi kommer til at tjene penge på sådan lige foreløbigt”.

Forventer at runde en milliard i 2017
At Louis Nielsen nu går efter at udvide kundetilbuddene med flere sundhedsydelser som f.eks. synsfeltsscreening, betyder ikke, at kæden dermed sætter tempoet ned på markedet for briller. I 2016 markerede Louis Nielsen offentligt, at de går efter at sælge hver anden brille i 2020, og dette er stadig et helt fast fokus for Mads Nygaard (fortsættes på næste side).

”Forretningsmæssigt kommer vi ikke til at læne os tilbage, tværtimod. Vores sundhedsarbejde er blot en naturlig udbygning og udnyttelse af de kompetencer og den indsigt, vi har som erfaren optikerkæde. Men en fortsat vækstende forretning er grundlaget for, at vi kan udvide vores fokusområder, så vi forventer yderligere mærkbar vækst de kommende år, og vi forventer således i indeværende regnskabsår at blive den første danske optikerkæde til at nå op over en milliard i omsætning” slutter den administrerende direktør.

Louis Nielsens nærmeste konkurrenter er Synoptik med 16% markedsandel, Profil Optik med 12% markedsandel og Thiele med 6% markedsandel.

FAKTA

• Optiker Louis Nielsen åbnede i 1978 sin første forretning i Aalborg. I dag har kæden 75 butikker landet over

• Louis Nielsen har som leverandør af sundhedsydelser journalføringspligt hos Sundhedsstyrelsen, og registrerer løbende sygdomstegn hos kunderne, herunder for højt tryk i hovedet, glaukom (grøn stær), diabetes, hjernesvulster, cancer m.m.

• Louis Nielsen har ca. 200 dokumenterede sager, hvor en synstest har afsløret enten syns- eller livstruende sygdomstegn hos kunden, der efterfølgende har modtaget den rette behandling

• Optikere diagnosticerer aldrig en sygdom. Ved tegn på sygdom sørger optikeren for at henvise kunden til rette sundhedsinstans, f.eks. øjenlægen

Kristian Mortensen
Head of Public Relations, Louis Nielsen