Sundhedsvæsenet er under kæmpe pres – og redderne skiller sig markant ud

Giv redderne bedre løn- og arbejdsforhold nu. Så kort lyder det fra Reddernes Fagforening efter endnu en trivselsundersøgelse, der viser, at ambulancepersonalets mistrivsel skiller sig markant ud blandt det øvrige sundhedspersonale. Alle regioner skriger på ambulancefolk, imens reddere forlader faget på grund af de ringe arbejdsforhold. Embedsmændene har også advaret politikere om, at grænsen er nået.
Reddermes Fagforening ønsker bedre løn- og arbejdsvilkår, så reddermanglen stoppes og trivslen forbedres. Her  ses en paramediciner på vagt (Privatfoto)
Reddermes Fagforening ønsker bedre løn- og arbejdsvilkår, så reddermanglen stoppes og trivslen forbedres. Her ses en paramediciner på vagt (Privatfoto)

Reddernes Fagforening mærker dagligt et kæmpe pres i ambulancetjenesten, hvor flere års forringelser af løn- og arbejdsvilkår har medført en stor nettoafgang af medarbejdere. Samtidig ses en stor stigning i antal ture, der til sammen gør, at landets reddere føler sig pressede i hverdagen og kører for mange timer på hver vagt. Det betyder, at en del ambulancer dagligt går ud af drift pga. reddernes træthed.

Det er senest illustreret i en stor trivselsundersøgelse i region Midt offentliggjort i oktober 2022, hvor reddernes mistrivsel skiller sig markant ud i forhold til det øvrige sundhedspersonale.

Reddernes trivsel er langt ringere end sygeplejerskernes i region Midt
Ambulancepersonalet ligger lavest blandt alle faggrupper i trivselsundersøgelsen fra Region Midt. Ikke engang sygeplejerskernes trivsel nærmer sig så elendige besvarelser som reddernes.

Ambulanceredderne er især i mistrivsel og ligger langt under gennemsnittet, når det gælder fordeling af arbejdsopgaver, tilfredshed med den daglige arbejdsmængde og fremtidsudsigterne – og om regionen tager fat på at ændre det, der ikke er tilfredsstillende.

Regionens embedsmænd har samtidig d. 11. oktober 2022 været ude at sige til Beredskabsinfo, at den nuværende dimensionering af ambulanceberedskabet i Region Midtjylland har overskredet sin maksimale kapacitet efter mange år med et stigende antal udrykninger.

Samtidig mener embedsmændene, politikerne bør overveje om kravene til ambulancernes udrykningstider skal svækkes, så de i højere grad passer til kapaciteten. En beslutning, som vil have alvorlige konsekvenser for landets borgere.

Region Hovedstaden sidder også på en bombe
På grund af manglende reddere i Region Hovedstaden, er der også her et problem af en uset størrelse. En situation, som Falck i en BT-artikel i september 2022 har bekræftet og betegnet som decideret alvorlig.

Også her i oktober så vi en opgørelse, der viste, at mængden af overarbejde blandt landets reddere har nået hidtil uset højder. Den viser eksempelvis, at paramedicinere er den faggruppe i det regionale sundhedsvæsen, der har flest ekstra timer i form af overarbejde og frivilligt ekstraarbejde, såkaldte FEA-vagter.

Noget radikalt skal gøres!
Reddernes Fagforenings meddelelse er derfor helt kort: Giv redderne bedre løn- og arbejdsforhold nu! Giv dem bedre mulighed for at omvisitere stabile patienter til anden behandling end indlæggelse og indsæt flere biler til at transportere ikke-akut syge.

Så kan vi bruge landets dygtige reddere til de akut syge patienter. Og med en fælles brancheoverenskomst sikrer vi, at redderne bliver i faget, og dermed sikrer vi borgernes helbred og sikkerhed.

For interview med formand Kim Volder Hammershøj kontakt REDDERNES FAGFORENING på telefon 33362666 eller mail mak@reddernesfagforening.dk