Sundhedsjournalen vinder Digitaliseringsprisen

400.000 danskere logger hver måned ind på sundhed.dk for at se deres personlige sundhedsdata i Sundhedsjournalen. Nu vinder løsningen en pris.

Sundhedsjournalen er netop udråbt som vinder af Digitaliseringsprisen 2018 i kategorien ”Sammenhæng”, fordi Sundhedsjournalen er med til at skabe mere sammenhæng i behandling og styrker mødet mellem borgere og sundhedspersoner via et fælles digitalt overblik over relevante sundhedsoplysninger, som det lyder i begrundelsen.

Bag Sundhedsjournalen står sundhed.dk sammen med Danske Regioner, Region Hovedstaden, Region Sjælland, Region Nordjylland, Region Syddanmark, Region Midtjylland og MedCom. Desuden har Praktiserende Lægers Organisation, Sundheds- og Ældreministeriet, Sundhedsdatastyrelsen, KL og Danske Patienter været med i styregruppen omkring projektet.

Sundhed.dks bestyrelsesformand Jens Stenbæk er yderst tilfreds med prisen og roser især samarbejdspartnerne bag projektet:

"Succesen med Sundhedsjournalen er et produkt af et frugtbart samarbejde blandt både statslige, regionale og kommunale aktører. Det er vi rigtig stolte af," siger Jens Stenbæk.

Det var formanden for Sundhedsjournalens styregruppe, Lone Kaalund Thiel, der tog i mod prisen, der netop er blevet overrakt på Dansk ITs konference i Aarhus, Offentlig Digitalisering.

”Jeg er så stolt og glad og synes, det er så velfortjent. Sundhedsjournalen giver borgere bedre indsigt i deres eget sygdomsforløb. Det gør dem til aktive medspillere samtidig med, at den letter de sundhedsfagliges arbejde, som med Sundhedsjournalen har mulighed for at se på tværs af regioner, afdelinger og sektorer,” siger Lone Kaalund Thiel.

Hun har været med fra begyndelsen i 2015, og når hun ser tilbage på årene der er gået, peger hun særligt på én udfordring:

”Det er en meget stor udfordring at lave en teknologisk løsning, der knytter jura, etik og patientsikkerhed sammen. Det er lykkedes her, så den skaber værdi for borgerne, og det er vi særligt stolte af,” siger Lone Kaalund Thiel.

400.000 borgere bruger deres nem-id hver måned for at logge ind og se deres personlige sundhedsdata. Det er næsten en fordobling af antallet af besøg på bare to år. Dertil kommer, at brugerne ofte også besøger andre kilder i Sundhedsjournalen som fx e-journal og laboratoriesvar (hhv. 200.000 og 150.000 unikke besøg/februar 2018). I alt vises Sundhedsjournalens sider for borgere knap 3 millioner gange på en måned (sidevisninger/februar 2018.

Hvad gør du, hvis du bliver brændt af en brandmand?13.8.2018 07:00pressemeddelelse

I den sidste del af badesæsonen kommer der ofte flere brandmænd i de danske farvande. Og det stikker og svier, når du er blevet brændt af brandmandens lange tråde, men det er heldigvis sjældent farligt. Her er tips til at lindre smerten, når du er blevet brændt af en dansk brandmand på din strandtur: • Skyl det brændte område med havvand og/eller eddike • Fjern trådene - fx med barberskraber, kreditkort eller lignende • Læg noget koldt på området - fx en iispakning. Lad det sidde i cirka 10 minutter • Efter trådene er fjernet kan varmt vand på 40°-45°C lindre • Virker skaden alvorlig eller opstår der en allergisk reaktion, tilkald da 112 På sundhed.dk kan du læse mere om, hvad du skal gøre, hvis du bliver brændt af en brandmand: https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/akutte-sygdomme/foerstehjaelp/varme-og-kulde/brandmaend-foerstehjaelp/

Drikker du nok vand i varmen?12.7.2018 08:00pressemeddelelse

Motionerer du i morgensolen? Eller foretrækker du en løbetur, når sommersolen står højt på himlen? De varme sommertemperaturer kan nemlig være hårde ved motionister, der bevæger sig udenfor. Varmen bidrager til øget svedproduktion, og du kan risikere dehydrering, hvis du ikke husker at indtage nok væske. Ved let dehydrering vil du opleve nedsat ydeevne og træthed. Hvis dehydreringen er moderat til svær, bliver din krops funktioner nedsat, og du oplever at blive udmattet og forvirret. Læs på sundhed.dk hvad du selv kan gøre for at undgå dehydrering, og hvornår du bør tage kontakt til lægen: https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/akutte-sygdomme/foerstehjaelp/varme-og-kulde/dehydrering-indtoerring/