Sukella syvälle yhteistyösovellusten maailmaan

Entistä älykkäämmät ja monipuolisemmat robottisovellukset, eli end-of-arm-työkalut (EOAT), kuten anturit, tarttujat ja nopeat vaihtajat, antavat mahdollisuuden siirtää robottien hoidettavaksi sellaisia toisteisia tehtäviä, jotka ennen olivat liian monimutkaisia automatisoitaviksi mukautumistarpeen ja tarkkuusvaatimusten takia.

Uudet kehittyneet työkalut mahdollistavat ennen kaikkea yhteistyösovellukset, joiden avulla työntekijät työskentelevät turvallisesti rinta rinnan EOAT-robottien kanssa niiden käyttäjäystävällisyyden, intuitiivisen ohjelmoinnin ja turvallisuusominaisuuksien ansiosta.

Nämä innovaatiot ovat edistäneet EOAT-sovellusten käyttöönottoa merkittävästi. Markkinatutkimusyritys QYResearchin mukaan EOAT-sovellusten maailmanmarkkinat kasvavat vuoden 2018 580 milj. dollarista 740 milj. dollariin vuoden 2025 loppuun mennessä, kasvun ollessa keskimäärin 7,1 prosenttia vuosina 2019–2025[1].

Koska tuotantotilat sekä automatisoivat tehtävät, tuotteiden mallit, materiaalit ja robotit ovat keskenään erilaisia, valmistajien on löydettävä parhaiten omiin ainutlaatuisiin tarpeisiinsa vastaavat robotiikkatyökalut.

EOAT-sovellukset ennen robotteja

Tekniikan kehittymisen myötä EOAT-sovellukset ovat muuttuneet yhä hienostuneimmiksi ja monitaitoisemmiksi. Robottien käyttötarkoitus ja niihin eri tarkoituksia varten liitettävät lisävarusteet ovat tulevaisuudessa entistä enemmän integroituja itse robotteihin. Viimeisen viiden vuoden aikana robotteja on käytetty aiempaa monipuolisempiin tarkoituksiin, sillä tarttujasovellukset toimivat nykyään yhä erilaisimmissa ympäristöissä. Erikokoisten, -painoisten ja -muotoisten tuotteiden käsittelyn lisäksi EOAT-sovellusten ansiosta robotit pystyvät nyt hoitamaan useita eri prosesseja samanaikaisesti. EOAT-sovellusten laajennettujen ominaisuuksien ja niiden hyödyntämisen lisääntymisen myötä roboteista tulee lähitulevaisuudessa arkisia työkaluja. Itse työn kannalta EOAT-sovelluksella on suurempi merkitys kuin varsinaisella robotilla.

Nyt, kun markkinoille tulee uusia ja entistä kehittyneempiä ja edullisempia ratkaisuja tarjoavia toimijoita, valmistajien on keskityttävä ajattelemaan työkalujen ja sovellusten määrää robottien määrän sijaan.

EOAT lisää teollisuusroboteissa ja yhteistyöroboteissa (coboteissa) käytettävien sovellusten määrää ja tekee niistä älykkäämpiä, reaktiivisempia ja itsenäisempiä. Sen ansiosta valmistajat voivat saavuttaa useampia tuotantotavoitteita, reagoida markkinoiden muutoksiin ja kuluttajien tarpeisiin joustavammin ja nopeammin sekä lisätä yleistä innovaationopeutta. Valmistajien on siis keskityttävä kuhunkin tarkoitukseen parhaiten soveltuviin työkaluihin ennen varsinaisten robottien käyttöönottoa.

EOAT-sovellusten kehitys

Lukuisat työkalut auttavat valmistajia saavuttamaan tuotantotavoitteensa. Esimerkkinä mainittakoon OnRobotin RG2- ja RG6-tarttujat, jotka pystyvät käsittelemään erikokoisia ja eri materiaaleista valmistettuja tuotteita, mahdollistavat automatisoidun huollon, poiminnan ja hyllytyksen, pakkaamisen ja lavojen kokoamisen sekä kokoonpanon.

Ne on helppo asentaa ja ne tekevät tuotannosta joustavampaa ja sujuvampaa. Tarttujat ovat kustannustehokkaita ja niitä voidaan hyödyntää monissa erilaisissa prosesseissa.

Tanskan suurin yrttipuutarha Rosborg Greenhouse otti RG6-tarttujan käyttöön työtekijöiden avuksi herkkien yrttien pakkaamisessa sekä vähentääkseen yksitoikkoista työtä ja alentaakseen työntekijäkustannuksia. Yrityksen mukaan tarttujan monipuolisuus, suuri toiminta-ala ja hellävarainen ote olivat kolme tärkeintä syytä valita OnRobotin ratkaisu.

RG2-FTpuolestaan on maailman ensimmäinen älykäs tarttuja, joka näkee ja tuntee esineet sisäänrakennetun vääntömomenttitunnistuksen avulla. Se on innovatiivinen työkalu, joka tekee tuotannosta entistä tehokkaampaa. Yksinkertaisen asennuksen ja ohjelmoinnin lisäksi työkalu tunnistaa käsiteltävän esineen sijainnin, vaikka se ei olisikaan tarkasti omalla paikallaan. Se lisää tuotannon tehokkuutta, vähentää tuotteen vahingoittumisen riskiä ja parantaa käsittelyn tarkkuutta, mikä tekee sekä sovelluksesta että työympäristöstä entistä turvallisemman.

Sijoitusten arvo kasvaa

Kun robotti pystyy hoitamaan yhä useampia teollisuuden työtehtäviä EOAT-sovellusten ansiosta, valmistajien sijoitusten arvo kasvaa entistä nopeammin. Se johtuu siitä, että joustavat ja helppokäyttöiset robotit voivat vaihdella useiden eri tehtävien välillä vain vähäisellä lisäohjelmoinnilla ja osien vaihdolla.

Robottityökalut lisäävät tuotantomääriä myös siksi, että ne pystyvät työskentelemään vuorokauden ympäri suorittaen työtehtävät ihmistyöntekijöitä tarkemmin ja luotettavammin. Turvalliset, yhteistyökykyiset ja älykkäät EOAT-sovellukset laskevat automatisointikustannuksia, sillä työntekijät voivat työskennellä niiden kanssa ilman erityisiä turva-alueita, monimutkaista ohjelmointia ja asennuskuluja.

Yhteistyösovellukset ovat tulevaisuutta

Älykkäämpien ja monikäyttöisempien työkalujen esiinmarssin ansiosta robotit voivat nyt työskennellä entistä nopeammin, turvallisemmin ja tarkemmin sekä suorittaa monipuolisempia tehtäviä sekä kasvattaa valmistajien sijoitusten arvoa.

[1]https://weeklywall.com/2019/02/06/robotics-end-of-arm-tooling-market-trends-share-business-growth-leading-players-and-forecast-2025/

Thomas Knudsen
Pohjois-Euroopan pääjohtaja
OnRobot
Puh. +45 20 14 30 77
thomas.knudsen@onrobot.com

Forbedrer arbejdsmiljø og fjerner flaskehalse: Fynske ROEQ lancerer unikt automatisk rullebånd til den mobile robot MiR5007.3.2019 13:57:20 CETPressemeddelelse

ROEQ's topmoduler til selvkørende mobile robotter fuldautomatiserer den interne transport ved at afskaffe manuel læsning og aflæsning af robotterne ved afgangs- og modtagestationerne. På USA’s største robotmesse Automate 2019 i Chicago i april lancerer den fynske teknologivirksomhed en unik automatisk rullebane, som monteres på toppen af en MiR500, den største mobile robot fra Mobile Industrial Robots. Nyskabelsen hedder TR500 Top Roller og ventes at tage verdensmarkedet med storm, fordi fjerner manuelle flaskehalse i logistikkæden.