Sukella syvälle yhteistyösovellusten maailmaan

Entistä älykkäämmät ja monipuolisemmat robottisovellukset, eli end-of-arm-työkalut (EOAT), kuten anturit, tarttujat ja nopeat vaihtajat, antavat mahdollisuuden siirtää robottien hoidettavaksi sellaisia toisteisia tehtäviä, jotka ennen olivat liian monimutkaisia automatisoitaviksi mukautumistarpeen ja tarkkuusvaatimusten takia.

Uudet kehittyneet työkalut mahdollistavat ennen kaikkea yhteistyösovellukset, joiden avulla työntekijät työskentelevät turvallisesti rinta rinnan EOAT-robottien kanssa niiden käyttäjäystävällisyyden, intuitiivisen ohjelmoinnin ja turvallisuusominaisuuksien ansiosta.

Nämä innovaatiot ovat edistäneet EOAT-sovellusten käyttöönottoa merkittävästi. Markkinatutkimusyritys QYResearchin mukaan EOAT-sovellusten maailmanmarkkinat kasvavat vuoden 2018 580 milj. dollarista 740 milj. dollariin vuoden 2025 loppuun mennessä, kasvun ollessa keskimäärin 7,1 prosenttia vuosina 2019–2025[1].

Koska tuotantotilat sekä automatisoivat tehtävät, tuotteiden mallit, materiaalit ja robotit ovat keskenään erilaisia, valmistajien on löydettävä parhaiten omiin ainutlaatuisiin tarpeisiinsa vastaavat robotiikkatyökalut.

EOAT-sovellukset ennen robotteja

Tekniikan kehittymisen myötä EOAT-sovellukset ovat muuttuneet yhä hienostuneimmiksi ja monitaitoisemmiksi. Robottien käyttötarkoitus ja niihin eri tarkoituksia varten liitettävät lisävarusteet ovat tulevaisuudessa entistä enemmän integroituja itse robotteihin. Viimeisen viiden vuoden aikana robotteja on käytetty aiempaa monipuolisempiin tarkoituksiin, sillä tarttujasovellukset toimivat nykyään yhä erilaisimmissa ympäristöissä. Erikokoisten, -painoisten ja -muotoisten tuotteiden käsittelyn lisäksi EOAT-sovellusten ansiosta robotit pystyvät nyt hoitamaan useita eri prosesseja samanaikaisesti. EOAT-sovellusten laajennettujen ominaisuuksien ja niiden hyödyntämisen lisääntymisen myötä roboteista tulee lähitulevaisuudessa arkisia työkaluja. Itse työn kannalta EOAT-sovelluksella on suurempi merkitys kuin varsinaisella robotilla.

Nyt, kun markkinoille tulee uusia ja entistä kehittyneempiä ja edullisempia ratkaisuja tarjoavia toimijoita, valmistajien on keskityttävä ajattelemaan työkalujen ja sovellusten määrää robottien määrän sijaan.

EOAT lisää teollisuusroboteissa ja yhteistyöroboteissa (coboteissa) käytettävien sovellusten määrää ja tekee niistä älykkäämpiä, reaktiivisempia ja itsenäisempiä. Sen ansiosta valmistajat voivat saavuttaa useampia tuotantotavoitteita, reagoida markkinoiden muutoksiin ja kuluttajien tarpeisiin joustavammin ja nopeammin sekä lisätä yleistä innovaationopeutta. Valmistajien on siis keskityttävä kuhunkin tarkoitukseen parhaiten soveltuviin työkaluihin ennen varsinaisten robottien käyttöönottoa.

EOAT-sovellusten kehitys

Lukuisat työkalut auttavat valmistajia saavuttamaan tuotantotavoitteensa. Esimerkkinä mainittakoon OnRobotin RG2- ja RG6-tarttujat, jotka pystyvät käsittelemään erikokoisia ja eri materiaaleista valmistettuja tuotteita, mahdollistavat automatisoidun huollon, poiminnan ja hyllytyksen, pakkaamisen ja lavojen kokoamisen sekä kokoonpanon.

Ne on helppo asentaa ja ne tekevät tuotannosta joustavampaa ja sujuvampaa. Tarttujat ovat kustannustehokkaita ja niitä voidaan hyödyntää monissa erilaisissa prosesseissa.

Tanskan suurin yrttipuutarha Rosborg Greenhouse otti RG6-tarttujan käyttöön työtekijöiden avuksi herkkien yrttien pakkaamisessa sekä vähentääkseen yksitoikkoista työtä ja alentaakseen työntekijäkustannuksia. Yrityksen mukaan tarttujan monipuolisuus, suuri toiminta-ala ja hellävarainen ote olivat kolme tärkeintä syytä valita OnRobotin ratkaisu.

RG2-FTpuolestaan on maailman ensimmäinen älykäs tarttuja, joka näkee ja tuntee esineet sisäänrakennetun vääntömomenttitunnistuksen avulla. Se on innovatiivinen työkalu, joka tekee tuotannosta entistä tehokkaampaa. Yksinkertaisen asennuksen ja ohjelmoinnin lisäksi työkalu tunnistaa käsiteltävän esineen sijainnin, vaikka se ei olisikaan tarkasti omalla paikallaan. Se lisää tuotannon tehokkuutta, vähentää tuotteen vahingoittumisen riskiä ja parantaa käsittelyn tarkkuutta, mikä tekee sekä sovelluksesta että työympäristöstä entistä turvallisemman.

Sijoitusten arvo kasvaa

Kun robotti pystyy hoitamaan yhä useampia teollisuuden työtehtäviä EOAT-sovellusten ansiosta, valmistajien sijoitusten arvo kasvaa entistä nopeammin. Se johtuu siitä, että joustavat ja helppokäyttöiset robotit voivat vaihdella useiden eri tehtävien välillä vain vähäisellä lisäohjelmoinnilla ja osien vaihdolla.

Robottityökalut lisäävät tuotantomääriä myös siksi, että ne pystyvät työskentelemään vuorokauden ympäri suorittaen työtehtävät ihmistyöntekijöitä tarkemmin ja luotettavammin. Turvalliset, yhteistyökykyiset ja älykkäät EOAT-sovellukset laskevat automatisointikustannuksia, sillä työntekijät voivat työskennellä niiden kanssa ilman erityisiä turva-alueita, monimutkaista ohjelmointia ja asennuskuluja.

Yhteistyösovellukset ovat tulevaisuutta

Älykkäämpien ja monikäyttöisempien työkalujen esiinmarssin ansiosta robotit voivat nyt työskennellä entistä nopeammin, turvallisemmin ja tarkemmin sekä suorittaa monipuolisempia tehtäviä sekä kasvattaa valmistajien sijoitusten arvoa.

[1]https://weeklywall.com/2019/02/06/robotics-end-of-arm-tooling-market-trends-share-business-growth-leading-players-and-forecast-2025/

Thomas Knudsen
Pohjois-Euroopan pääjohtaja
OnRobot
Puh. +45 20 14 30 77
thomas.knudsen@onrobot.com

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Grouleff Communications

Kina-klog amerikaner håndplukket il OnRobots ambitiøse satsning i Asien17.7.2019 07:00:00 CESTNyhed

Den danske eksportvirksomhed OnRobot har rekrutteret en unik hybrid-profil til at sikre succes på det asiatiske marked. Han har allerede én gang etableret en dansk robotvirksomhed i den region, og nu skal succesen gentages. James Taylor er født, opvokset og uddannet i USA, mens han primært har gjort karriere i lederstillinger inden for forretningsudvikling og marketing i teknologivirksomheder i Shanghai.

Navnenyt: Blue Ocean Robotics styrkes med garvet robotekspert2.7.2019 07:30:00 CESTNyhed

Blue Ocean Robotics, der udvikler, producerer og sælger servicerobotter indenfor sundhed, hospitality, byggeri og landbrug, har netop ansat Carl Erik Skjølstrup som Vice President of Production på baggrund af hans erfaring fra blandt andet Vestas, LEGO, Newtec og senest Blue Workforce. Dermed sluttes ringen for Carl Erik Skjølstrup, som i 80’erne under sit studium i Japan blev hyret af Lindøværftet til at introducere japanske robotter til miljøet, som siden udviklede sig til den internationalt anerkendte robotklynge i Odense.

Robot-sammenhold i Odense skaber millionværdi28.6.2019 07:30:00 CESTNyhed

Der lå mange milliarder i tegnebøgerne på spring efter en god investering hos de 150 investorer, der gæstede Odense Investor Summit i denne uge. Så de potentielle guldkalve skinnede i rampelyset, da 32 udvalgte danske og internationale virksomheder præsenterede sine visioner på det største arrangement for direkte investeringer i den verdensberømte danske robotklynge. Med en anslået vækst på op til 300 procent inden 2025 udgør den danske robotindustri en unik mulighed for at investere, så interessen var større end nogensinde før.

Virksomheder og ansatte går glip af teknologi-gevinster24.6.2019 07:30:00 CESTNyhed

I den danske industri er der stadig mange tunge løft og opslidende håndtering af paller, selvom fuldautomatiske pallemagasiner og førerløse trucks, AGV’er, kan automatisere hele pallehåndteringen og derved aflaste medarbejderne. Men mange virksomheder tøver desværre med indføre automatiserede teknologier og gør i stedet bare, som de plejer. Også selvom mangel på arbejdskraft banker på døren i hele industrien.