Studerende har svært ved at finde bolig

Over hver fjerde studerende har svært ved at få tag over hovedet

Manglen på studieboliger er blevet så udbredt, at over hver fjerde studerende på de tekniske og naturvidenskabelige uddannelser i høj eller meget høj grad har haft problemer med at få tag over hovedet. Det viser en ny undersøgelse blandt næsten 3.000 studerende lavet af Ingeniørforeningen, IDA.

Den tilspidsede boligsituation er værst i hovedstadsområdet, men er et problem i alle universitetsbyerne, og derfor er IDAs studietalsperson Mathias Botoft Hansen spændt på, hvordan den nytiltrådte regering vil løse problemet.

“Studerendes muligheder for at kunne fokusere på deres uddannelse bliver stærkt forringede, hvis de har en mangelfuld eller usikker boligsituation. Hvis ikke man kan bo nogenlunde billigt indenfor rimelig afstand af sit studiested, er der en større risiko for, at korthuset begynder at vakle, og derfor skal der ske noget nu,” siger han.

Socialdemokratiets spillede i valgkampen ud med en midlertidig ”tag-over-hovedet-garanti” til de studerende, og i partiets udspil lægges der samtidigt op til at sikre kommunerne de nødvendige redskaber til at bygge flere permanente ungdomsboliger. Umiddelbart er disse idéer ikke kopieret direkte over i det forståelsespapir som Socialdemokraterne har lavet med Enhedslisten, SF og Radikale Venstre, og det ærgrer Mathias Botoft Hansen.

”Det må være en forglemmelse, men nu må vi afvente hvad boligminister Kaare Dybvad melder ud,” siger han.

Undersøgelsen viser også, at hver 5. studerende har skiftet bopæl mere end tre gange i løbet af deres studie, og den nomadetilværelse er ifølge IDAs studietalsmand udtryk for, at studieboliger alt for længe har været underprioriteret.

“Gentagne flytninger er en jo en indlysende stressfaktor. Vi studerende kræver ikke så meget andet en seng, et skrivebord og tag over hovedet. Vi kan også godt stille os tilfredse med midlertidige løsninger som for eksempel ombyggede containere. Det skal dog slås fast, at der naturligvis også skal bygges flere permanente studieboliger,” siger Mathias Botoft Hansen.

I hvilken grad har du oplevet problemer med at finde en bolig som studerende?

Danmarks Tekniske Universitet, DTU

4%

10%

5%

Kilde: IDA’s studenterundersøgelse 2019. Undersøgelsen bygger på svar fra 2.986 studerende på landets STEM-uddannelser.2.540 studerende har svaret på dette spørgsmål.