Studerende fra Aarhus Universitet skal hjælpe virksomheder fra Ringkøbing-Skjern
Hvert år afholdes en Case Competition for studerende på The Faculty of Arts under navnet ”Stay Relevant”. Her arbejder de studerende over flere dage intensivt med at finde løsninger på problemstillinger, som forskellige virksomheder gerne vil have de studerendes faglige input til. I år er ingen undtagelse.
173 såkaldte IVK-studerende har meldt sig under fanerne. De følger til dagligt et tilvalgsfag, der hedder ”Strategisk Kommunikation i Organisationer”. Fælles for de studerende er, at de til dagligt går på bachelor-uddannelsen i International Virksomhedskommunikation i engelsk, tysk, spansk eller fransk. I den kommende uge fra mandag den 27. april og frem til den 30. april får de imidlertid mulighed for at omsætte teoretisk viden til praksis. De skal nemlig i forbindelse med deres tilvalgsfag arbejde med konkrete problemstillinger, som en række virksomheder fra Ringkøbing-Skjern gerne vil have de studerendes bud på.
En af de studerende, der deltager i årets Case Competition, er Rick Poelstra. Under normale omstændigheder ville han befinde sig i et stort lokale, der ville summe af gode idéer, og hvor de studerende også ville kunne mingle mellem bordene og få uformelle snakke med repræsentanter fra erhvervslivet. I år vil de alle sidde sammen hver sig og afholde årets Case Competition digitalt.
"Vi logger ind i vores virtuelle mødelokale hver dag og skal de næste par dage arbejde med konkrete cases for virksomheder i Ringkøbing-Skjern. Ugen slutter af med, at vi i grupper skal pitche en løsning for et eksternt dommerpanel. Selv om det bliver en anderledes oplevelse, glæder jeg mig til det, fordi det er en god mulighed for at få prøvet noget af, der bunder i en praktisk virkelighed,” fortæller Rick Poelstra.
Brugbart input og ny viden
En anden, der glæder sig, er Susanne Trip Nielsen, der til dagligt er erhvervskonsulent i Ringkøbing -Skjern Erhvervsråd, og som den kommende uge sidder i det virtuelle dommerpanel.
”Vi har otte virksomheder fra vores lokalområde, der er spændte på, hvilke løsninger de studerende kommer op med. Problemstillingerne, vi ønsker belyst, er for eksempel input til kommunikationsstrategien for både en etableret og en nystartet virksomhed, digital markedsføringsstrategi for en socialøkonomisk virksomhed samt branding af virksomheder med fokus på bæredygtighed. Jeg er bare rigtig glad for, at virksomhederne her i Ringkøbing-Skjern ser mulighederne i at få brugbare input og ny viden fra studerende og håber vi får et godt ”online” arrangement, hvor både studerende og virksomheder lærer noget nyt, og at de studerende får lidt mere kendskab til Ringkøbing-Skjern,” fortæller Susanne Trip Nielsen.
Dekan ved Faculty of Arts sætter også stor pris på det styrkede bånd mellem Aarhus Universitet og et lokalt erhvervsliv.
”Vi er rigtig glade for samarbejdet med Ringkøbing-Skjern Erhvervsråd, og vi er sikre på, at case-competitionen ”Stay Relevant” kan styrke båndet mellem Aarhus Universitet og erhvervslivet i Vestjylland. Derudover sætter vi stor pris på, at både studerende og virksomheder i Ringkøbing Skjern har takket ja at afvikle case-competitionen digitalt. Det bliver kun endnu bedre fremover, når vi kan fortsætte samarbejdet uden vi nødvendigvis behøver at være online, men faktisk kan mødes,” fortæller dekan Johnny Laursen.
Kontakter
Susanne Trip Nielsen
Erhvervskonsulent
Ringkøbing-Skjern Erhvervsråd | Ånumvej 28 | DK-6900 Skjern
T: 21 18 47 45 | 99 75 26 09
stn@rserhverv.dk
Billeder
Information om Aarhus Universitet: Arts
Følg pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts
Trivselsfremme i skolen kræver helhedsorienteret indsats19.4.2024 10:08:16 CEST | Pressemeddelelse
Trivsel og mistrivsel blandt skoleelever er et af tidens helt store spørgsmål, men hvad siger forskningen om trivsel og trivselsfremme i skolen? En ny forskningsoversigt fra DPU i e-bogsserien ’Pædagogisk indblik’ giver en indføring i både dansk og international trivselsforskning. Den anbefaler, at vi løfter blikket fra enkeltelever og anlægger et helhedssyn på trivsel, og at skolerne i deres arbejde med at fremme trivsel altid tager udgangspunkt i de konkrete elever i den konkrete skole.
Nedlukninger blev en midlertidig undtagelsestilstand i familielivet22.3.2024 09:20:36 CET | Pressemeddelelse
Covid-19 påvirkede familier meget forskelligt og synliggjorde strukturelle uligheder i Danmark. For de fleste børnefamilier blev nedlukningsperioderne dog en parentes. Men for unge, der var teenagere og midt i deres formative år, har nedlukningerne fået mere langvarige konsekvenser. Ikke mindst for deres evne til at indgå i fællesskaber med jævnaldrende. Sådan lyder det fra forskere på DPU, der har undersøgt familielivet under pandemien.
Uddannelse og små børnegrupper skaber kvalitet i dagplejen12.3.2024 13:13:38 CET | Pressemeddelelse
Små børnegrupper, uddannelse af dagplejerne, et godt tilsyn og adgang til efteruddannelse og supervision på stedet er væsentligt for at skabe kvalitet på dagplejeområdet. Det viser et nyt forskningsprojekt på tværs af tre lande i Europa.
Debatarrangement med Glenn Bech: Er kunsten blevet en legeplads for den hvide middelklasse i byerne?4.3.2024 12:06:00 CET | Pressemeddelelse
I årevis har teatre, museer og andre kunstinstitutioner forsøgt at udvide deres publikum – men med begrænset succes. Er kunsten mangfoldig nok, når den hovedsageligt samler en urban, hvid middelklasse – og hvad kan man gøre ved det? Det er spørgsmålet, som forfatter Glenn Bech og et stærkt panel vil diskutere tirsdag den 19. marts på Teatret Svalegangen til debatserien ”Art of Assembly”.
Ny europæisk undersøgelse: Danske unges følelse af europæisk identitet bliver større – men langt færre forventer at stemme til EU-Parlamentsvalg22.2.2024 10:10:45 CET | Pressemeddelelse
Danske skoleelever i 8. klasse har store forventninger til Europas fremtid, ligesom de i høj grad ser sig selv som europæere. Men sammenlignet med 8. klasseelever fra andre europæiske lande er de danske elever bemærkelsesværdigt skeptiske over for fælles regler for samarbejde og arbejdskraftens fri bevægelighed i Europa, og færre danske elever end tidligere forventer at stemme til fremtidige EU-parlamentsvalg.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum