Studerende føler sig fagligt og socialt bagud efter nedlukningen
Fra d. 21. maj har studerende på de videregående uddannelser igen fået fuld adgang til deres uddannelsessteder. Og det er hårdt tiltrængt, viser en ny undersøgelse fra EVA. Ikke mindst for førsteårsstuderende, som stort set ikke har prøvet andet end undervisning bag skærmen.
70 pct. af førsteårsstuderende svarer i EVA’s spørgeskemaundersøgelse fra marts 2021, at de har fået mindre udbytte af onlineundervisningen end almindelig fysisk undervisning. Og 63 pct., der går på uddannelser med praksiselementer, er bekymrede for, om deres praktiske færdigheder bliver svagere på grund af hjemsendelsen.
»Ikke overraskende viser vores undersøgelse, at studielivet er blevet forringet på stort set alle parametre under vinteren og forårets lange hjemsendelse. Beslutningstagere på institutioner og fra centralt hold bør derfor have ekstra opmærksomhed på at få rettet op på de studerendes faglige og sociale trivsel i den kommende tid,« siger Bjarke Tarpgaard Hartkopf, Chefkonsulent hos EVA.
Den sociale tilknytning har lidt et markant knæk
Rapporten viser, at hjemsendelsen især er gået hårdt ud over de studerendes sociale tilhørsforhold på studierne. Hele 80 pct. af førsteårsstuderende synes fx, det har været svært at være en del af studiefællesskabet, når undervisningen foregår online, og kun 33 pct. svarer, at de i høj grad kender de andre studerende på deres hold. Det er ca. halvt så mange som for bare et år siden, hvor 61 pct. svarede, at de i høj grad kendte de andre på holdet.
»Der er tale om en hel årgang, som efter knapt et år skal til at opbygge et socialt tilhørsforhold og en samarbejdsrelation til mange af deres medstuderende. Derfor er det også oplagt, at uddannelserne især fokuserer på, hvordan man imødegår udfordringerne med det sociale læringsmiljø. Det kunne fx ske gennem studiestartslignende aktiviteter, når de studerende vender tilbage fra sommerferien,« siger Bjarke Tarpgaard Hartkopf.
En af de ting, der ser ud til at have fungeret bedst på den sociale front, er studiegrupperne, hvor nedlukningen har haft mindst negativ betydning. 67 pct. svarer i marts 2021, at de har en høj grad af tilknytning til deres studiegruppe mod 74 pct. i marts 2020.
Motivationen er faldet, men det faglige engagement holder niveau
Sammenlignet med tidligere årgange er det tydeligt, at hjemsendelsen også har sat sig på de studerendes motivation. 59 pct. af førsteårsstuderende svarer i marts 2021, at de er meget motiverede for at studere mod 77 pct. i marts 2018.
Til gengæld er der kun sket et lille fald i de studerendes faglige engagement under hjemsendelsen og i mængden af tid, de dedikerer til studierne. I 2021 svarer 75 pct., at de er meget interesserede i det faglige indhold mod 81 pct. i 2018. Antallet af minutter, de studerende bruger på at studere, er i gennemsnit faldet med 20 minutter om ugen i marts 2021 sammenlignet med marts 2018.
»Det tyder på, at de studerendes indstilling til det faglige indhold og deres indsats for at lære stoffet er nogenlunde på niveau med tidligere. Det er et godt udgangspunkt, når man skal arbejde videre med det faglige på uddannelserne og eventuelle læringstab,« påpeger Bjarke Tarpgaard Hartkopf.
Om undersøgelsen
- Resultaterne bygger på rapporten: ”Førsteårsstuderendes faglige og sociale trivsel under nedlukningen”, der kan hentes her: www.eva.dk/faglig-social-trivsel-under-nedlukningen
- Rapporten bygger på spørgeskemasvar fra studerende på samtlige videregående uddannelser, der optog studerende via Den Koordinerede Tilmelding (KOT) i sommeren 2017, 2019 og 2020.
- Data er indsamlet i marts måned 2021 og sammenlignes med data indsamlet i hhv. marts 2018, marts 2020 og i enkelte tilfælde oktober 2020.
Kontakter
Iben Munk MortensenKommunikationskonsulent
Tlf:3525 4621imm@eva.dkBjarke Tarpgaard HartkopfChefkonsulentDanmarks Evalueringsinstitut
Tlf:21 79 57 21Tlf:21 79 57 21bhf@eva.dkLinks
Information om Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
EVA - analyser, redskaber og udvikling, der styrker uddannelser og dagtilbud.
Følg pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Unge vælger professionsuddannelser for at gøre en forskel men nogle fravælger dem på grund af arbejdsvilkår15.3.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
En ny analyse fra EVA viser, at den vigtigste motivation for at søge ind på uddannelserne til lærer, pædagog, sygeplejerske og socialrådgiver er muligheden for at gøre en forskel for andre. Samtidig er arbejdsvilkår og løn fortsat blandt de mest udbredte grunde til, at nogle unge fravælger uddannelserne.
Hver fjerde ufaglærte har lyst til en erhvervsuddannelse – men kun en halv procent gennemfører årligt27.2.2025 08:03:00 CET | Pressemeddelelse
Ny EVA-undersøgelse viser, at hver fjerde ufaglært har lyst til at tage en erhvervsuddannelse, mens to ud af tre vurderer, at det vil gavne deres muligheder på arbejdsmarkedet. Men kun en halv procent af de ufaglærte bliver årligt faglærte. Til gengæld er der flere, der tager de kortere AMU-kurser.
Flere ansatte i daginstitutionerne – stadig en tredjedel medhjælpere uden pædagogisk uddannelse29.1.2025 13:24:17 CET | Pressemeddelelse
Ny analyse viser, at daginstitutionerne har fået mere pædagogisk personale. En del er medhjælpere, der ser ud til at komme direkte fra gymnasiet. Derfor bør kommunerne styrke indsatserne for at opkvalificere medhjælperne sideløbende med, at de fortsat arbejder for at tiltrække mere uddannet pædagogisk personale, siger Dina Theis Madsen, chef for enheden for dagtilbud på EVA.
Ny undersøgelse: Forældre ønsker mere dialog med pædagogisk personale25.9.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Leger Sigurd altid alene, når han er på legepladsen? Og er det en udfordring for Carla, at hun ikke har et større ordforråd? En god dialog om barnet er afgørende for et velfungerende forældresamarbejde. Sådan siger både ledere og forældre i daginstitutioner i ny undersøgelse fra EVA, der samtidigt peger på betydningen af at tænke mulighederne for en god dialog grundigt igennem.
Ny kortlægning: Hvem er lærerne i grundskolen?12.8.2024 05:01:00 CEST | Pressemeddelelse
Elever i folkeskolen og fri- og privatskoler møder lærere med mange forskellige uddannelsesbaggrunde, men hvem er lærerne, hvor mange af dem er 4.g’ere, der kommer direkte fra gymnasiet, og hvilken baggrund har meritlærerne? Det har EVA kortlagt i en ny rapport.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum