Studerende, der ikke drikker i studiestarten, er dårligere socialt integrerede på studiet
En ny hverdag, på en ny uddannelse, med nye ansigter og for manges vedkommende i en helt ny by. Meget er nyt og ukendt, når mange tusinde unge i disse dage tager hul på tilværelsen som studerende på en videregående uddannelse. Derfor planlægger de fleste uddannelser introduktionsforløb, hvor de nye studerende har mulighed for at lære deres medstuderende og en ny uddannelse at kende, inden undervisning, gruppearbejde, selvstudie og eksaminer for alvor begynder at fylde i hverdagen.
Mange steder indgår alkohol som fast inventar i de uformelle introduktionsaktiviteter. En ny minianalyse, lavet af Danmarks Evalueringsinstitut (EVA), viser, at hver anden studerende drikker mere end fem genstande en til to gange om ugen i studiestartsperioden. Omkring hver femte studerende vælger modsat helt at undlade at drikke alkohol i studiestarten. Blandt studerende med indvandrer- eller efterkommerbaggrund gælder det for over halvdelen.
Studerende, der ikke drikker, er i mindre grad en del af fællesskabet og har højere frafaldsrisiko
EVA-undersøgelser har tidligere påvist, at studerende, der ikke drikker alkohol i studiestarten, har højere risiko for at falde fra, hvilket bekræftes i denne analyse. I tillæg hertil viser analysen, at de studerende, der ikke drikker alkohol i studiestarten, også er dårligere socialt integrerede på studiet efterfølgende. Det kommer bl.a. til udtryk ved, at de studerende i lavere grad angiver, at de føler sig velkomne på studiet, er på bølgelængde med og oplever deres medstuderende som imødekommende. Og det er et problem, mener konsulent ved EVA, Andreas Pihl Kjærsgård.
”Vi kan se, at der er en sammenhæng mellem alkoholindtag og det at blive en del af det sociale fællesskab på studiet. Noget tyder altså på, at hvis ikke du har en øl i hånden i studiestartsperioden, er der større risiko for, at du senere vil opleve, at du ikke føler dig integreret i det sociale fællesskab på studiet. Det kan have betydning for, om du vælger at droppe ud af dit studie allerede i løbet af det første studieår,” forklarer Andreas Pihl Kjærsgård.
Studiestarten skal være en vej ind i fællesskabet for alle
En god studiestartsperiode har betydning for de studerendes frafaldsrisiko, bl.a. fordi den er med til at sikre, at de studerende bliver socialt integrerede på studiet, hvilket er vigtigt for de studerendes hverdag på studiet efter studiestartsperioden. Det har tidligere undersøgelser fra EVA og andre vist.
”Vi ved, at en god studiestart er vigtig for de studerende. Resultaterne i vores nye analyse peger på, at studerende og ansatte skal tænke over, hvor meget alkohol skal fylde, når de planlægger introforløbene. Studiestarten skal jo gerne være en god vej ind i fællesskabet for alle studerende – også de forholdsvis mange, der takker nej til øl og shots,”siger Andreas Pihl Kjærsgård.
De studerende, der drikker mest alkohol i studiestarten, har også højere risiko for at falde fra
Analysen viser også, at de studerende, der drikker mest alkohol i løbet af studiestarten – seks eller flere genstande, tre eller flere dage om ugen i studiestartsperioden – bruger mindre tid på studierelevante aktiviteter et halvt år inde i uddannelsen, ligesom de har højere risiko for at falde fra i løbet af det første år på uddannelsen.
Nøgleord
Kontakter
Rasmus Ellermann-AarslevKommunikationskonsulent
Tlf:28 94 01 37rea@eva.dkLinks
Information om Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
EVA - analyser, redskaber og udvikling, der styrker uddannelser og dagtilbud.
Følg pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Eva - Danmarks Evalueringsinstitut
Elever vil have håb og handlemuligheder i klimaundervisningen, ikke kun dommedagsvarsler28.8.2025 05:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Hvis klimaundervisningen kun fokuserer på udfordringer og katastrofer, mister mange unge motivationen. Inspirationskataloget ”Klimaundervisning set med de unges øjne” giver eksempler på, hvordan gymnasier og erhvervsskoler kan gøre undervisningen mere meningsfuld og samtidig give eleverne lyst til at handle
Flertal af unge vælger studie, der giver balance i familie- og arbejdsliv26.8.2025 05:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Over halvdelen af de førsteårsstuderende på videregående uddannelser har valgt deres uddannelse ud fra, at den fører til job med balance mellem fritid og arbejde. Det viser en ny analyse fra EVA.
Flere undervisere kan styrke undervisningen, men er ikke en garanti for kvalitet21.8.2025 11:46:51 CEST | Pressemeddelelse
Når to eller flere underviser sammen, kan det åbne op for mere praktisk, varieret og inkluderende undervisning. Men flere undervisere giver ikke i sig selv øget kvalitet. Det kræver en målrettet organisering og praktisering af samarbejdet.
Unge vælger professionsuddannelser for at gøre en forskel men nogle fravælger dem på grund af arbejdsvilkår15.3.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
En ny analyse fra EVA viser, at den vigtigste motivation for at søge ind på uddannelserne til lærer, pædagog, sygeplejerske og socialrådgiver er muligheden for at gøre en forskel for andre. Samtidig er arbejdsvilkår og løn fortsat blandt de mest udbredte grunde til, at nogle unge fravælger uddannelserne.
Hver fjerde ufaglærte har lyst til en erhvervsuddannelse – men kun en halv procent gennemfører årligt27.2.2025 08:03:00 CET | Pressemeddelelse
Ny EVA-undersøgelse viser, at hver fjerde ufaglært har lyst til at tage en erhvervsuddannelse, mens to ud af tre vurderer, at det vil gavne deres muligheder på arbejdsmarkedet. Men kun en halv procent af de ufaglærte bliver årligt faglærte. Til gengæld er der flere, der tager de kortere AMU-kurser.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum