Business Esbjerg1

Student in Business – Esbjerg vil være dansk mester i erhvervssamarbejde

Education Esbjerg forventer i efteråret 2020 at indgå aftaler med de første 30 virksomheder om partnerskaber med studerende og uddannelsesinstitutioner. Syddansk Universitet agter at udbygge samarbejdet med erhvervslivet og offentlige institutioner i Esbjerg-området.

Esbjerg vil være landets førende by i at føre byens studerende sammen med virksomheder i lokalområdet. Den ambitiøse satsning med navnet Student in Business skal gøre det synligt for unge fra hele landet, at de kan fremme karrieremulighederne ved at vælge en videregående uddannelse i byen.

- Vi indleder efter sommerferien en besøgsrunde til 30 virksomheder for at kortlægge, hvilke veje vi skal følge for skabe flere kontaktpunkter og øge antallet af studiejob, mentorordninger og virksomhedsbesøg. Nu skal vi med virksomhedernes hjælp have brolagt den vej, vi vil gå for at lette adgangen til de studerende og uddannelsesinstitutionerne – og omvendt. En kontaktperson skal højest være to klik væk på computeren, siger projektmedarbejder Caroline Andersen, Education Esbjerg.

PolyTech A/S med hovedsæde i Bramming øst for Esbjerg har globalt over 600 medarbejdere og er storaftager af unge i mange kategorier til at udvikle og producere løsninger til vindmølleindustrien. Administrerende direktør, CEO Mads Kirkegaard, efterspørger netop enklere veje til at finde studerende med den rigtige baggrund.

- Som teknologivirksomhed har vi behov for at få præsenteret, hvilke planter der er i væksthuset, i stedet for at vi selv skal rundt i hele gartneriet for at hente dem. I den henseende har Education Esbjerg et job at gøre, siger han.

Syddansk Universitet griber udfordringen

Syddansk Universitets campus i Esbjerg rækker ud til lokalområdets private og offentlige virksomheder for at øge samarbejdet, bringe studerende tættere på fremtidige karrieremuligheder og drive forskning, ofte i samarbejde med virksomheder og organisationer, der er relevant for erhvervslivet i området.

- Som universitet og fakultet ændrer vi os i disse år i retning af øget relevans. Vi vil fortsat have fokus på høj kvalitet i forskningen, men det skal også være en forskning, vi kan bringe i spil. Derfor vil man se et øget samspil mellem forskning, uddannelser og omgivelserne. SDU har lokale måder at udmønte den overordnede strategi, og i Esbjerg har vi stort fokus på offshoresektoren, energi, sport og event samt bæredygtighed, som også omfatter kultur, turisme og mindre virksomheder i landdistrikter. Vi fokuserer på det lokale erhvervsliv, men i en international kontekst, hvor vi kan anvende vores forskning og viden, siger institutleder på Sociologi, Miljø- og Erhvervsøkonomi med ca. 900 studerende og 45 medarbejdere i Esbjerg, Torben Munk Damgaard, der tillige er campusleder på SDU Esbjerg.

Student in Business tager form

Student in Business er en af Education Esbjergs indsatser for at styrke Esbjerg som uddannelses- og studieby. Målet at forene unge og virksomheder i et samarbejde, der skal give 500 partnerskabsaftaler og 1.000 studierelevante job. Forventningen er, at der kan indgås aftaler med de første 30 virksomheder i løbet af efteråret.

- Student in Business er et signal til unge i hele Danmark om, at de er garanteret relevant erhvervserfaring under uddannelsen i byen. De skal blot tage springet og flytte hertil, så sørger vi for resten. Et studiejob og adgangen til boliger til rimelig husleje er med til at sikre, at studerende ikke er forgældede, når de afslutter deres uddannelse her, siger erhvervskonsulent Peter Hegelund, Education Esbjerg.

Studerende spænder vidt

SDU’s Esbjerg-campus er klar til at levere. Studerende fra HA og cand.merc. til sociologer og miljøøkonomer løser opgaver for virksomheder og deltager i relevant forskning som led i deres uddannelse.

Spændvidden er stor, og fællesnævneren er et tæt samspil med private og offentlige virksomheder.

- Når de studerende er lidt henne i studierne, vokser deres fokus på, hvad de kan beskæftige sig med bagefter. I den henseende har vi stor gavn af alumnesamarbejdet med tidligere studerende, der ved karrierearrangementer fungerer som ambassadører og kan fortælle om, hvilken gavn de selv har haft af være ude i virksomheder under studiet, siger Torben Munk Damgaard.

Institutlederen og campuslederen fremhæver ligeledes vigtigheden af at motivere udenlandske studerende på især kandidatuddannelserne i Esbjerg til at blive i byen, når de er færdiguddannede. Dels på grund af deres kvalifikationer, dels for at kompensere for, at det er svært at tiltrække et tilstrækkeligt antal danske højtuddannede til virksomhederne.

Yderligere informationer:
Sekretariatsleder Erling Petersson, Education Esbjerg, tlf. 22 35 37 38
Erhvervskonsulent Peter Hegelund, Education Esbjerg, tlf. 30 58 63 09
Institutleder Torben Munk Damgaard, Syddansk Universitet, tlf. 60 11 13 82

Information om Business Esbjerg1

Business Esbjerg1
Niels Bohrs Vej 6
6700 Esbjerg

Hvad er Education Esbjerg?

Education Esbjerg er en ny enhed til at styrke Esbjerg som uddannelses- og studieby på alle områder. Enheden er organiseret med et selvstændigt sekretariat bestående af en sekretariatsleder, projektledere og assistenter/studentermedhjælpere samt støttefunktioner fra Esbjerg Kommune og Region Syddanmark. Sekretariatet har reference til en bestyrelse med deltagelse af førende erhvervsfolk, politikere og Business Esbjerg. Driftsomkostningerne er i årene 2020-2022 anslået til minimum 10 millioner kroner, og derudover kommer udgifter til konkrete projekter. De økonomiske mål er med tilsagn om kontant støtte på over 16 millioner kroner samt andre ydelser indfriet, og der arbejdes kontinuerligt på at opnå yderligere støttetilsagn.

Få mere at vide om Education Esbjerg

Du kan læse mere om Education Esbjerg på www.educationesbjerg.dk og på Facebook.com/educationesbjerg.

Følg pressemeddelelser fra Business Esbjerg1

Flere pressemeddelelser fra Business Esbjerg1