Struer investerer over dobbelt så meget som Ringkøbing-Skjern

Mens Struer har investeret cirka 3.900 kr. pr. indbygger i renovering og nybyggeri af f.eks. børnehaver, plejehjem og ny asfalt, så har Ringkøbing-Skjern kun brugt cirka 1.900 kr. pr. indbygger. Ifølge nye tal investerer fem ud af otte midt- og vestjyske kommuner over 3.000 kr. pr. indbygger, og det er med til at gøre Midt- og Vestjylland attraktiv for både virksomheder og borgere, mener DI Dansk Byggeri.

Der er forskel på, hvor mange penge de midt- og vestjyske kommuner bruger på at lappe huller i vejene, bygge eller renovere skoler, plejehjem og sportshaller. I Struer og Holstebro har kommunerne de sidste tre år i gennemsnit brugt henholdsvis ca. 3.900 kr. og cirka 3.800 kr. pr. indbygger om året på ny asfalt, renovering af ældre bygninger eller nybyggeri.

Ringkøbing-Skjern er derimod den kommune i Midt- og Vestjylland, som har investeret mindst, nemlig knap 1.900 kr. pr. indbygger. Også Skive og Lemvig ligger i den lave ende med et beløb på cirka 2.200 kr. pr. indbygger.

Det viser en ny analyse fra DI Dansk Byggeri, der tager udgangspunkt i kommunernes investeringer i byggeri og anlæg i perioden 2017 til 2019.

- Det er min oplevelse, at vores midt-og vestjyske kommuner gerne vil være attraktive for såvel borgere som virksomheder – det gælder både for at holde fast i dem, der allerede bor her, og i forhold til at tiltrække nye. For virksomhederne er det vigtigt, at de har adgang til den arbejdskraft, som de har brug for, og det kræver, at det er attraktivt at bo her, og at der er gode skoler, børnehaver og fritidstilbud. Antallet af kroner, som kommunerne investerer per indbygger, afspejler, at det er vigtig dagsorden i Midt- og Vestjylland, siger Michael Nielsen, formand for DI Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland.

I gennemsnit investerer kommunerne landet over 2.920 kr., og samlet set investerer de midt- og vestjyske kommuner 65 kr. mere per indbygger.

- Flere af vores kommuner ligger på niveau med store kommuner som København og Aarhus, der jo bruger mange penge på f.eks. skoler og daginstitutioner, da der kommer mange børn, så der er ingen tvivl om, at de midt- og vestjyske kommuner investerer i fremtiden og fremtidens bosætning af både borgere og virksomheder. Her er det vigtigt, at de også husker at tænke grønt, siger Michael Nielsen.

Rødovre bruger i gennemsnit næsten 5.100 kr. pr. indbygger, og er dermed den kommune i Danmark, der investerer mest. Brønderslev er med godt 1.200 kr. pr. indbygger den kommune, der investerer mindst.

Fakta om undersøgelsen:
De kommunale investeringer er beregnet ud fra anlægsomkostningerne, der anvendes til f.eks. håndværker- og entreprenørydelser. Derudover medtages grundkapitalindskud til almene boliger.

For at undgå at et eller flere store byggeprojekter et enkelt år giver et misvisende billede af kommunernes investeringsniveau, tager Dansk Byggeris analyse udgangspunkt i et treårigt (2017 til 2019) gennemsnit af kommunernes bygge- og anlægsinvesteringer per indbygger.

Se hvor meget din kommune investerer per indbygger her

Formand for DI Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland Michael Nielsen, telefon 3016 3010
Regionskonsulent for DI Dansk Byggeri Midt- og Vestjylland Gitte B. Vesti, telefon 2921 7710
Pressekonsulent i DI Anette Sørensen, telefon 3036 0265