Strejke og sympatistrejker mod Jensens Bøfhus udsættes

Jensens Bøfhus gennemførte i marts måned, under Corona-krisen, en lockout af 3F’s medlemmer. En del af 3F’s nødvendige modsvar, strejke og sympatistrejker, blev herefter varslet til iværksættelse 1. juni. Nu udsætter 3F både strejke og sympatistrejker på grund af Corona-krisen.

- 3F ønsker, at Jensens Bøfhus igen skal sætte sig til forhandlingsbordet. Vores mål er at holde hånden under arbejdspladser i restaurationsbranchen og sikre ordentlige arbejdsvilkår for de ansatte. Strejke og sympatistrejke skal lægge et pres på Jensens Bøfhus, der skal fremme en ny forhandling. Med Jensens Bøfhus’ meget skrøbelige økonomiske situation og med den store uvished om, hvordan det vil gå i restaurationsbranchen, når de lukker op på mandag, er vi i 3F bekymrede for, at Jensens Bøfhus vil gå konkurs. Det er ikke vores mål, siger Peter Lykke Nielsen, forhandlingssekretær i 3F Privat Service, Hotel og Restauration.

Jensens Bøfhus står lige nu over for væsentlige udfordringer, med den forestående kontrollerede genåbning efter Corona-nedlukningen. Den i forvejen økonomisk skrøbelige restaurantkæde, gennemførte i marts måned, en lockout af 3F’s medlemmer, og indledte dermed en længere konflikt mod 3F. Ved at gennemføre en lockout, frigjorde Jensens Bøfhus sig fra den overenskomst, restaurantkæden har haft med 3F i mere end 30 år. Jensens Bøfhus har i dag ikke længere overenskomst for sine mere end 550 medarbejdere.

Som modsvar, iværksatte 3F efterfølgende en såkaldt AF-blokade mod Jensens Bøfhus. Blokaden forhindrer Jobformidlingen i at sende ledige 3F-medlemmer til at arbejde i restauranterne. Herudover blev der varslet yderligere strejke og sympatistrejker til ikrafttræden 1. juni. Det er disse strejke- og sympatistrejkevarsler, 3F nu trækker tilbage.

En trængt restaurantkæde

Allerede fra lockoutens iværksættelse stod det klart, at Jensens Bøfhus ikke kunne få støtte fra statens hjælpepakker under Corona-krisen, fordi den danske model foreskriver, at staten ikke må yde støtte til nogen af parterne under en arbejdskonflikt på arbejdsmarkedet. Angiveligt som en konsekvens heraf, fyrede Jensens Bøfhus op mod 250 medarbejdere.

Restaurantkæden har i en årrække kørt med massivt underskud, men formåede i 2018 at komme ud med et beskedent overskud, dels på grund af eftergivelse af en større gældspost og dels på grund af et nyt kapitalindskud fra en række nye investorer. Men økonomien er fortsat meget skrøbelig.

- De ansattes vilkår er blevet klart forværret, nu hvor overenskomsten ikke mere er gældende for restaurantkædens ansatte. 3F vil løbende vurdere situationen, i forhold til, hvornår forbundet vil genvarsle strejke og sympatistrejker, hvis Jensens Bøfhus afviser nye forhandlinger, men lige nu skal restauranterne have lov til at genåbne efter flere ugers lukning, siger Peter Lykke Nielsen, forhandlingssekretær i 3F Privat Service, Hotel og Restauration.

1. juli 2019: Jensens Bøfhus melder sig ud af arbejdsgiverforeningen HORESTA.

28. februar 2020: Halvandet års forhandlinger mellem Jensens Bøfhus og 3F bryder sammen. Jensens Bøfhus sender første lockoutvarsel, der sender 3F’s medlemmer på gaden. Varslet vil gøre, at Jensens Bøfhus helt vil frigøre sig fra overenskomst med 3F.

10. marts: Jensens Bøfhus melder ud med andet lockoutvarsel.

11. marts: Statsminister Mette Frederiksen (S) lukker landet delvist og lover økonomisk støtte til berørte virksomheder.

23. marts: Lockout af 27 ansatte inklusive tillidsrepræsentanten og arbejdsmiljørepræsentanten i Jensens Bøfhus begynder.

11.-23. marts: Ifølge Fagbladet 3F, meddeler 3F Jensens Bøfhus, ved forhandlingerne i Forligsinstitutionen, at konflikten kan udskydes i (eksempelvis) to måneder, hvilket betyder, at Jensens Bøfhus kan modtage lønkompensation. Dette tilbud har aldrig været på bordet, mener Jensens Bøfhus.

5. april: Ifølge Jensens Bøfhus slutter lockouten.

7. april: 3F varsler AF-blokade mod Jensens Bøfhus, der iværksættes med det samme, og strejke der iværksættes 1. juni.

14. april: Jensens Bøfhus fyrer 250 ansatte, fordi det ikke er muligt at få lønkompensation fra staten under en konflikt. Ifølge beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) ville det bryde med neutralitetsprincippet. I en pressemeddelelse kalder Jensens Bøfhus´ direktør Anders Nicolaisen, aftalen om lønkompensation en »lokumsaftale« mellem regeringen og fagbevægelsen.

16. april: 3F sender skrivelse til Jensens Bøfhus om, at de fastholder konflikten, men er »sindet at stille konflikten i bero med henblik på at afvente Arbejdsrettens stilling til sagen«, og at Jensens Bøfhus »straks indbringer sagen som en hastesag«. Jensens Bøfhus har ikke besvaret denne forespørgsel endnu, oplyser 3F.

Kilder: 3F, Berlingske Tidende, Jensens Bøfhus, Ekstra Bladet, Netavisen Pio

Peter Lykke Nielsen
Forhandlingssekretær i 3F Privat Service Hotel & Restauration
Mail: Peter.Lykke.Nielsen@3f.dk
Mobil:+45 51 51 42 07

For baggrund:

Thorkild Holmboe-Hay
Politisk kommunikationsrådgiver/Political communications advisor
3F Privat Service Hotel & Restauration

3F Privat Service, Hotel og Restauration er en gruppe under 3F og har omkring 27.600 medlemmer som primært arbejder inden for hotel- og restaurationsbranchen samt som rengøringsassistenter, sanitører- og serviceassistenter.