Storsælgende norsk sybog udkommer på dansk

Det norske sykollektiv – fÆbriks – populære sybog udkommer nu på dansk til glæde for både nybegyndere og øvede syere, der gerne vil sy deres eget bæredygtige tøj.
Bogens forsider viser nogle af de mange modeller, der findes i bogen

FÆbrik-Sybogen er fuld af farver, skaberglæde og inspiration til at give brugte tekstiler nyt liv. Der er pædagogiske forklaringer til de forskellige teknikker, store mønsterark og trin for trin-vejledninger på bluser, buksedragter, kjoler, nederdel, jakker, bukser og tasker. Der er begyndervenlige opskrifter såsom Jenny-jakken og mere avancerede mønstre såsom Bergtun-bukser. Bogen indeholder mønsterark og 17 opskrifter i størrelserne XXS til XXXL.

I Norge og på instagram er holdet bag fÆbrik blevet et fænomen, der står bag en hel syrevolution. Der er lange signeringskøer, når kvinderne deltager i arrangementer og på deres instagramprofil, @jointhefaebrik, følger 100 tusinde med, når de viser deres kreationer frem på deres helt egen humoristiske måde.

Det hele begyndte, da de fire kvinder begyndte at dele syværksted. De havde hver især gang i deres egne projekter, man da de begyndte at arbejde i det samme værksted, erfarede de hurtigt, at der var en god dynamik mellem dem. Alt blev bare sjovere og mere inspirerende, når de lavede tingene sammen. Jenny elsker at planlægge og konstruere nye mønstre, Ingrid Vik er vild med genbrug og redesign, Mari er vild med at lave tekstiler selv, og Ingrid B er egentlig uddannet matematiklærer og opdagede først glæden ved at sy, da hun var 24 år. Nu bruger hun sin erfaring som lærer til at undervise andre i at sy.
Kollektivet mener, der er rigtig mange gode grunde til at sy sit eget tøj. Deres bog er et grundkursus i alle de teknikker, der virkelig kan sætte gang i en sykarriere, hvor resultatet er lækkert, bæredygtigt tøj, som udtrykker personlighed og skaberglæde.

Titel: fÆbrik-Sybogen
Forfattere: Jenny Skavlan, Mari Nordén, Ingrid Vik Lysne, Ingrid Bergtun