Stormen med Det Kongelige Kapel

Det frygtindgydende skibsvrag sætter scenen på denne koncertoptagelse med æteriske sange, farverige karakterer og en masse magi. Musikken af Jean Sibelius over Shakespeares skuespil ‘Stormen’ blev bestilt for næsten 100 år siden til Det Kongelige Teater og vender nu tilbage til det historiske hus på et nyt album, der udkommer 18. november.

Man fornemmer det straks i ouverturen med strygernes bølgende, kromatiske bevægelser, træblæsernes forskudte heltonepassager og messingblæsernes aggressive udbrud. Tryllespillet begynder. Luftånden Ariel redder de skibsforliste i land til en ø, hvor den hævngerrige Prospero venter.

Stormen vender hjem

Jean Sibelius' mageløse musik over Shakespeares Stormen (The Tempest) er et rædselsvækkende tonemaleri, som nu er optaget i en udgave, der så vidt muligt repræsenterer værkets premiere på Det Kongelige Teater i 1925. Værket er indsunget på dansk af solister fra Den Kongelige Opera og Det Kongelige Operakor foran Det Kongelige Kapel og dirigent Okko Kamu. Forud for albumudgivelsen den 18. november, udkommer singlen Miranda lulles i søvn (Miranda is lulled into slumber) i morgen, fredag den 4. november.

Sibelius i det danske musikliv

Det Kongelige Teaters bestilling kom på det helt rigtige tidspunkt. Jean Sibelius (1865-1957) havde i mere end 10 år kæmpet med den symfoniske form. Nu fik han chancen for at bruge hele sin kompositoriske fantasi til at tonesætte Shakespeares magiske verden.

Forud for bestillingen havde den finske komponist allerede knyttet tætte bånd til det danske musikliv. Sibelius var den hyppigst opførte udenlandske orkesterkomponist herhjemme i perioden 1900-35, og han dirigerede adskillige gange egne værker i København.

I 1920'erne havde han stor skaberkraft, og hans femte, sjette og syvende symfoni blev til med få års mellemrum. Men Sibelius’ sidste orkesterværker var bestillingsarbejder, heriblandt scenemusikken til Shakespeares Stormen (1925).

Magtkampen om Milano og en masse magi

Skibsvraget åbner for et drama, der er fuld af magtbegær, hævntørst, kærlighed og magi. Hertugen af Milano, Prospero, er væltet af magten af sin bror Antonio. Prospero og datteren Miranda må nu leve på en ø, beboet af luftånden Ariel og monsteret Caliban, som Prospero undertvinger sig med sine trolddomskræfter.

Da et skib med Antonio, Alonso (Kongen af Napoli) og dennes søn Ferdinand flere år senere sejler forbi, befaler Prospero luftånden Ariel at fremmane en storm, der får skibet til at forlise. Luftånden redder dog alle i land, og Prospero har nu chancen for at hævne sig på sine fjender. Men Miranda og Ferdinand indleder et kærlighedsforhold, og Prospero må tilgive sine fjender og drage hjemad, atter som hertug af Milano.

Medvirkende

De i alt 34 satser er meget forskellige i udtryk, og Sibelius måtte anvende en stor besætning. På albummet kan man høre solister fra Den Kongelige Opera: mezzosopran Hanne Fischer i rollen som Ariel, den norske mezzosopran Kari Dahl Nielsen som Juno, den svenske tenor Fredrik Bjellsäter som Stephano, baryton Palle Knudsen i rollen som Caliban og bas Nicolai Elsberg som Trinculo.

Det Kongelige Operakor består af 40 sangere ligeligt fordelt på mænd og kvinder. Operakorets arbejde er meget alsidigt, idet koret altid medvirker i flere operaproduktioner og koncerter samtidigt.

Det Kongelige Kapel er enestående som dansk institution og unikt blandt verdens orkestre med en fornem historie, der går helt tilbage til 1448. Mange store dirigenter og komponister har i årenes løb arbejdet med Det Kongelige Kapel, og her får de æren af samarbejde med finske Okko Kamu.

Okko Kamu begyndte sin karriere i 1969 ved at vinde den allerførste Herbert von Karajan International Conducting Competition i Berlin, og siden har han dirigeret en perlerække af verdens bedste orkestre. Hans karriere har inkluderet perioder som chefdirigent for det finske radiosymfoniorkester, Oslo Filharmonien, Helsinki-filharmonikerne og det hollandske radiosymfoniorkester. Kamu har indspillet mere end 100 cd’er, og han afsluttede en vellykket periode som chefdirigent for Lahtis Symfoniorkester i sit hjemland, Finland, med en nyindspilning af Sibelius’ samlede symfonier for BIS Records i 2016.

Kommende udgivelser på Naxos Denmark

Lera Auerbach: 24 Preludes for Violin and Piano / Christine Bernsted & Ramez Mhaanna

Carl Nielsens symfonier: Det Kongelige Kapels 575 års jubilæums udgivelse

Det Kongelige Kapel (c. Natascha Thiara Rydvald)