Storebælt månedstrafik: Rekordmange biler krydsede Storebælt i august

1,3 mio. rejsende kørte over Storebæltsbroen i årets sidste sommermåned. Det er ny månedsrekord på broen. Med en stigning på 0,3 pct., sammenholdt med august 2018, er trafikvæksten dog beskeden.

Sommeren i år har ikke kun budt på varmerekorder. Trafikken mellem de danske landsdele har været mere travl end nogensinde.

I august 2019 kørte knap 1,3 mio. biler over Storebæltsbroen. Helt præcist 1.287.745 køretøjer, hvilket svarer til godt 41.500 biler om dagen i gennemsnit. Til sammenligning var den gennemsnitlige døgntrafik i 2018 på omkring 35.000 biler – så august har været en travl måned i Storebælts betalingsanlæg.

Måned og årstal

Antal køretøjer

August 2019

1.287.745

August 2018

1.283.255

Juli 2019

1.271.081

August 2017

1.253.736

Juni 2019

1.252.766

Figur 1: De fem største måneder i Storebæltsbroens historie

Færre personbiler på broen trækker trafikvæksten ned

Rekorden slår den tidligere månedsrekord fra august 2018, som lå på 1.283.225, dvs. ca. 4.500 færre biler end ved dette års månedsrekord. Trafikvæksten var på 0,3 pct.

- Det er særligt personbilerne, som med en beskeden vækst på 0,5 pct., trækker den samlede trafikvækst for måneden ned. Der er ikke nogen enkeltstående begivenhed eller forklaring på den lavere vækst, da trafikken over hele måneden har svaret til niveauet sidste år, fortæller Camilla Riff Brems, Analysechef i Sund & Bælt.

August År-til-dato
  2019 2018 Ændring 2019 2018 Ændring
Personbiler 37.168 36.974 0,5% 32.619 31.724 2,8%
Lastbiler 4.226 4.275 -1,2% 4.153 4.065 2,2%
Busser 147 164 -10,5% 137 136 0,4%
Total 41.540 41.414 0,3% 36.910 35.926 2,7%

Figur 2: Trafikudvikling måned samt år til dato.

Både lastbiltrafikken og bustrafikken er faldet med hhv. 1,2 pct. og 10,5 pct. sammenholdt med august sidste år.

- Faldet i lastbiltrafikken skyldes, at der i august 2019 er en hverdag mindre end i august 2018, og da flere lastbiler kører over broen på hverdage, kan det ses på trafiktallene. Hvad angår bustrafikken, har der siden februar været et generelt fald i bustrafikken på Storebælt, hvilket til dels kan tilskrives færre afgange i fjernbustrafikken, forklarer Camilla Riff Brems.

Download excelark med trafiktal.

I dag åbner Storebæltsbroens nye betalingsanlæg13.1.2020 08:00:00 CETPressemeddelelse

Der er sket meget, siden betalingsanlægget blev indviet for godt 20 år siden. Dengang kom den enorme interesse for broen bag på selskabet, og det skabte trafikale udfordringer. Det nye betalingsanlæg vil fremover sikre, at kunderne kan komme hurtigere over broen – også selvom trafikken ventes at stige i fremtiden. Trafikken på Storebælt stiger år for år. I dag kører mere end fire gange så mange biler over broen, som da den åbnede i 1998. Selvom Storebæltsbroen i dag er en trafikal succes, så er det vigtigt, at Storebælt også i fremtiden kan håndtere en stigende mængde trafik. Derfor er teknologien i betalingsanlægget nu skiftet. - Det nye betalingsanlæg giver nogle særlige fordele til vores kunder, der betaler med automatisk betaling såsom BroBizz og nummerpladen. Det er et bevidst valg fra vores side, da automatisk betaling gør det muligt at få endnu flere kunder igennem betalingsanlægget på kortere tid og derved reducere ventetiden for dem. Det er med til at fremtidssikre anlægget, f

Nyt betalingsanlæg på Storebælt8.1.2020 08:00:00 CETPressemeddelelse

Fra på mandag, den 13. januar, kan trafikanter, der betaler med nummerpladen, komme hurtigere over broen i de nye, grønne Ekspres-baner. Implementeringen af det nye betalingsanlæg har dog givet nogle begyndervanskeligheder. Efter mere end 20 års tro tjeneste er det blevet tid til at opgradere Storebæltsbroens betalingsanlæg med ny teknologi, så det bliver både hurtigere og nemmere at komme over broen. Særligt PayByPlate-kunder, som betaler med nummerpladen på Storebælt, vil opnå fordele fra på mandag. - Tidligere har PayByPlate-kunder været nødt til at anvende de blå Kort-baner. Det behøver de ikke længere. Den nye teknologi i betalingsanlægget betyder, at de mere end 400.000 kunder med PayByPlate fra på mandag kan komme hurtigere over broen gennem de grønne Ekspres-baner ligesom dem, der betaler med BroBizz, fortæller Palle Nygaard, Driftsleder for Storebælts betalingsanlæg. Der er også penge at spare i de grønne baner. For udover at komme hurtigere over broen sparer kunder, som betal