Storebælt månedstrafik: Rekordmange biler krydsede Storebælt i august

1,3 mio. rejsende kørte over Storebæltsbroen i årets sidste sommermåned. Det er ny månedsrekord på broen. Med en stigning på 0,3 pct., sammenholdt med august 2018, er trafikvæksten dog beskeden.

Sommeren i år har ikke kun budt på varmerekorder. Trafikken mellem de danske landsdele har været mere travl end nogensinde.

I august 2019 kørte knap 1,3 mio. biler over Storebæltsbroen. Helt præcist 1.287.745 køretøjer, hvilket svarer til godt 41.500 biler om dagen i gennemsnit. Til sammenligning var den gennemsnitlige døgntrafik i 2018 på omkring 35.000 biler – så august har været en travl måned i Storebælts betalingsanlæg.

Måned og årstal

Antal køretøjer

August 2019

1.287.745

August 2018

1.283.255

Juli 2019

1.271.081

August 2017

1.253.736

Juni 2019

1.252.766

Figur 1: De fem største måneder i Storebæltsbroens historie

Færre personbiler på broen trækker trafikvæksten ned

Rekorden slår den tidligere månedsrekord fra august 2018, som lå på 1.283.225, dvs. ca. 4.500 færre biler end ved dette års månedsrekord. Trafikvæksten var på 0,3 pct.

- Det er særligt personbilerne, som med en beskeden vækst på 0,5 pct., trækker den samlede trafikvækst for måneden ned. Der er ikke nogen enkeltstående begivenhed eller forklaring på den lavere vækst, da trafikken over hele måneden har svaret til niveauet sidste år, fortæller Camilla Riff Brems, Analysechef i Sund & Bælt.

August År-til-dato
  2019 2018 Ændring 2019 2018 Ændring
Personbiler 37.168 36.974 0,5% 32.619 31.724 2,8%
Lastbiler 4.226 4.275 -1,2% 4.153 4.065 2,2%
Busser 147 164 -10,5% 137 136 0,4%
Total 41.540 41.414 0,3% 36.910 35.926 2,7%

Figur 2: Trafikudvikling måned samt år til dato.

Både lastbiltrafikken og bustrafikken er faldet med hhv. 1,2 pct. og 10,5 pct. sammenholdt med august sidste år.

- Faldet i lastbiltrafikken skyldes, at der i august 2019 er en hverdag mindre end i august 2018, og da flere lastbiler kører over broen på hverdage, kan det ses på trafiktallene. Hvad angår bustrafikken, har der siden februar været et generelt fald i bustrafikken på Storebælt, hvilket til dels kan tilskrives færre afgange i fjernbustrafikken, forklarer Camilla Riff Brems.

Download excelark med trafiktal.

Forsøg med radiovarslinger ved vejarbejder på Storebælt18.5.2020 08:48:53 CESTPressemeddelelse

Når bilister kører over Storebæltsbroen denne uge, vil de over bilradioen blive mødt med en varsling om vejarbejder ved Sprogø. A/S Storebælt tester netop nu i samarbejde med Syddansk Innovation (SDI) og Warning Systems signal udstyr, som skal være med til at få bilisterne til at sænke farten ved vejarbejde og reducere risiko for uheld. Bilisterne glemmer at sænke farten I ugens løb testes effekten af systemet Safe Track, som SDI/Warning Systems har sat op ved et lokalt vejarbejde på forbindelsen. Ved at udsende en melding til bilisterne, når de nærmer sig vejarbejdet, er håbet, at bilisterne løfter foden fra speederen og samtidig retter hele fokus på vejen foran dem. På den måde skal varslinger være med til at sikre, der sker færre uheld. - Vi oplever generelt, at bilisterne glemmer at sætte farten ned, når de passerer vejarbejder på Storebælt, og det skaber farlige situationer, både for bilisterne og for vores kolleger, som arbejder på broen. Derfor ser vi frem til at teste, om vi ka

Forsøg med radiovarslinger ved vejarbejde på Storebælt18.5.2020 08:00:00 CESTPressemeddelelse

Når bilister kører over Storebæltsbroen denne uge, vil de over bilradioen blive mødt med en varsling om vejarbejder ved Sprogø. A/S Storebælt tester netop nu i samarbejde med Syddansk Innovation (SDI) og Warning Systems signal udstyr, som skal være med til at få bilisterne til at sænke farten ved vejarbejde og reducere risiko for uheld. Bilisterne glemmer at sænke farten I ugens løb testes effekten af systemet Safe Track, som SDI/Warning Systems har sat op ved et lokalt vejarbejde på forbindelsen. Ved at udsende en melding til bilisterne, når de nærmer sig vejarbejdet, er håbet, at bilisterne løfter foden fra speederen og samtidig retter hele fokus på vejen foran dem. På den måde skal varslinger være med til at sikre, der sker færre uheld. - Vi oplever generelt, at bilisterne glemmer at sætte farten ned, når de passerer vejarbejder på Storebælt, og det skaber farlige situationer, både for bilisterne og for vores kolleger, som arbejder på broen. Derfor ser vi frem til at teste, om vi ka