Storebælt månedstrafik: Rekordmange biler krydsede Storebælt i august

1,3 mio. rejsende kørte over Storebæltsbroen i årets sidste sommermåned. Det er ny månedsrekord på broen. Med en stigning på 0,3 pct., sammenholdt med august 2018, er trafikvæksten dog beskeden.

Sommeren i år har ikke kun budt på varmerekorder. Trafikken mellem de danske landsdele har været mere travl end nogensinde.

I august 2019 kørte knap 1,3 mio. biler over Storebæltsbroen. Helt præcist 1.287.745 køretøjer, hvilket svarer til godt 41.500 biler om dagen i gennemsnit. Til sammenligning var den gennemsnitlige døgntrafik i 2018 på omkring 35.000 biler – så august har været en travl måned i Storebælts betalingsanlæg.

Måned og årstal

Antal køretøjer

August 2019

1.287.745

August 2018

1.283.255

Juli 2019

1.271.081

August 2017

1.253.736

Juni 2019

1.252.766

Figur 1: De fem største måneder i Storebæltsbroens historie

Færre personbiler på broen trækker trafikvæksten ned

Rekorden slår den tidligere månedsrekord fra august 2018, som lå på 1.283.225, dvs. ca. 4.500 færre biler end ved dette års månedsrekord. Trafikvæksten var på 0,3 pct.

- Det er særligt personbilerne, som med en beskeden vækst på 0,5 pct., trækker den samlede trafikvækst for måneden ned. Der er ikke nogen enkeltstående begivenhed eller forklaring på den lavere vækst, da trafikken over hele måneden har svaret til niveauet sidste år, fortæller Camilla Riff Brems, Analysechef i Sund & Bælt.

August År-til-dato
  2019 2018 Ændring 2019 2018 Ændring
Personbiler 37.168 36.974 0,5% 32.619 31.724 2,8%
Lastbiler 4.226 4.275 -1,2% 4.153 4.065 2,2%
Busser 147 164 -10,5% 137 136 0,4%
Total 41.540 41.414 0,3% 36.910 35.926 2,7%

Figur 2: Trafikudvikling måned samt år til dato.

Både lastbiltrafikken og bustrafikken er faldet med hhv. 1,2 pct. og 10,5 pct. sammenholdt med august sidste år.

- Faldet i lastbiltrafikken skyldes, at der i august 2019 er en hverdag mindre end i august 2018, og da flere lastbiler kører over broen på hverdage, kan det ses på trafiktallene. Hvad angår bustrafikken, har der siden februar været et generelt fald i bustrafikken på Storebælt, hvilket til dels kan tilskrives færre afgange i fjernbustrafikken, forklarer Camilla Riff Brems.

Download excelark med trafiktal.

Storebælt opruster mod klimaforandringer21.11.2019 07:00:00 CETPressemeddelelse

Sund & Bælt har klimasikret og forhøjet digerne ved Sprogø. Hundredetusind ton granitsten holder nu havet tilbage og beskytter Storebæltstunnellen mod oversvømmelse. Opgraderingen er et nødvendigt værn med udsigten til stigende vandstande og mere ekstremt vejr fremover. Samtidig bidrager arbejdet til at sikre samfundskritisk infrastruktur. Hver dag rejser 21.000 passagerer på jernbanestrækningen under Storebælt mellem Øst- og Vestdanmark. En vigtig trafikal nerve, som Sund & Bælt nu har sikret yderligere ved at forhøje digerne på nordsiden af Sprogø, så de kan stå imod fremtidens klima, - Det er en vigtig opgave for os at fremtidssikre Storebæltsforbindelsen. Når vi ser ind i beregningerne for vejret og klimaet over de næste 50 år, kan vi forvente stigende vandstande og voldsommere hændelser som stormflod og større bølger. Så det giver rigtig god mening at sikre vores anlæg nu, siger Jan Lyngsø, driftsleder i Sund og Bælt. I alt er ca. 1500 meter diger blevet forhøjet med 1,5 meter, så

Storebælt månedstrafik: Mindre fart på trafiktallene i efteråret12.11.2019 09:39:44 CETPressemeddelelse

Der var fuld drøn på trafikvæksten i første halvdel af 2019, hvor især foråret bød på høje trafiktal på Storebæltsbroen. Men med et fald i væksten i september og oktober har efteråret ikke fulgt den ellers positive trafikudvikling på broen. I alt kørte godt 1,1 mio. køretøjer over Storebæltsbroen i oktober, hvilket er 0,2 pct. færre end oktober sidste år. Dermed er det anden måned i træk med fald i trafikken på Storebælt, idet september bød på et fald på 0,3 pct. Den faldende trafik på Storebælt kan i høj grad tilskrives personbil- og bustrafikken. Personbiltrafikken faldt med henholdsvis 0,8 pct. i september og 0,3 pct. i oktober, sammenlignet med samme periode 2018. I oktober kørte næsten 32.000 personbiler over broen i døgnet. Der er derfor tale om et beskedent fald på ca. 90 biler i døgnet, sammenholdt med oktober 2018. Også bustrafikken er med 25 færre busser over broen i døgnet dalet med næsten 11 pct. - Faldet i bustrafikken, som har været markant gennem det meste af 2019, forts